معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش از برنامه ویژه آموزشی و فرهنگی برای دانش‌آموزان مهاجر افغانستان خبر داده و می‌گوید: آموزش و پرورش برای از میان برداشتن حب و بغض‌های ناشی از رفتار و نگاه‌های نادرست به مهاجران افغان برنامه دارد.
کد خبر: ۸۵۴۶۴۳۳
|
۰۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۱

به گزارش خبرگزاری بسیج،‌ «هیچ کودک افغانستانی، حتی مهاجرینی که به‌صورت غیرقانونی و بی‌مدرک در ایران حضور دارند، نباید از تحصیل بازبمانند و همه آنها باید در مدارس ایرانی ثبت‌نام شوند» این دستور رهبر انقلاب ایران به دنبال موجی حمایتی ایشان در سال‌‌های اخیر از مهاجران افغانستانی در ایران چند ماهی است که آینده فرزندان مهاجر افغانستانی را روشن کرده است. اتفاقی که نوید روزهایی بهتر را برای ایرانی و افغانستانی می‌دهد.

مهرماه که فرا برسد، دانش‌آموزان چه ایرانی و چه مهاجر آموختن الفبای فارسی را آغاز خواهند کرد و امید می‌رود که این آموختن تا پایان بی‌دغدغه مجاز بودن حضور یا غیر مجاز بودن باشد،‌ آموختنی که آموزش و پرورشی‌ها نیز برای آن برنامه‌ریزی ویژه‌ای کرده‌اند. برنامه‌ریزی که بنا به گفته معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش به دنبال از میان برداشتن حب و بغض‌های ناشی از رفتار و نگاه‌های نادرست گذشته به مهاجران افغانستانی است.

حمیدرضا کفاش گفت‌ از برنامه‌های ویژه این وزارتخانه برای دانش‌اموزان مهاجر افغانستانی خبر داده و می‌گوید:‌ در چند ماه اخیر اتفاق مبارکی برای دانش‌آموزان مهاجر افغانستانی روی داد و به تأکید رهبر انقلاب این دانش‌آموزان در مدارس ما پذیرفته می‌شوند.

وی ادامه می‌دهد: بر این اساس اگر دانش‌آموزان در کنار دانش‌آموزان ایرانی به ادامه تحصیل بپردازند‌، ما همان برنامه‌ای که برای کلیه دانش‌آموزان در معاونت پرورشی برنامه‌ریزی شده است،‌ را پیاده خواهیم کرد، یعنی برنامه آموزشی و تربیتی مدرسه برای کل دانش‌آموزان است، ممکن است تعدادی افغانستانی و تعدادی ایرانی باشند.

تمرکز روی ادبیات،‌ قرآن و برنامه‌های نمایشی

کفاش تصریح می‌کند:‌ اما اگر این دانش‌آموزان در مدارس ویژه حضور داشته باشند، که تمامی دانش‌آموزان  این مدارس  غیرایرانی و عموماً افغانستانی هستند،‌ برنامه‌های تربیتی و آموزشی ویژه‌ای خواهیم داشت. برای نمونه تمرکز بیشتری روی ادبیات این دانش‌آموزان خواهیم کرد،‌ تمرکز بر ادبیات فارسی با محوریت چهره‌های مشترک و محبوب میان ایرانی‌ها و افغانستانی‌ها هم‌چون مولانا‌، سعدی و حافظ.

وی ادامه می‌دهد:‌ علاوه بر آن قرآن که یکی از مشترکات مسلمانان و ایرانیها و افغانستانی‌هاست نیز بیشتر در برنامه آموزشی و پرورشی مورد توجه قرار می‌گیرد،‌ برگزاری مسابقات حفظ،‌ قرائت و ... قرآن در میان دانش‌آموزان افغانستان اجرا خواهد شد.

آموزش و پرورش برای رفع حب و بغض‌ها برنامه‌ریزی کرده است

اجرای برنامه‌های هنری، نمایشی و اجرای تئاترهایی با موضوعات فرهنگ و آداب و رسوم این کشور در مدارس ویژه از جمله دیگر برنامه‌های معاونت پرورشی وزارت ارشاد است که کفاش به آن اشاره کرد و می‌گوید:‌ متأسفانه در سال‌های گذشته نگاه‌های ناصحیح به مهاجران افغانستان وجود داشته است‌، آموزش و پرورش برای رفع این حب و بغض‌ها برنامه‌ریزی کرده است و این برنامه‌ها را برای همه دانش‌آموزان مهاجر اجرا خواهد کرد.

اصلاح نگاه به جامعه مهاجر افغانستان از اولین برنامه‌های ما در معاونت پرورشی است

وی تصریح می‌کند:‌ اصلاح نگاه به جامعه مهاجر افغانستانی از اولین برنامه‌های ما در معاونت پرورشی است، ما باید در این عرصه تلاش بیشتری کنیم، باید اقرار کنیم آنطور که باید و شاید در این عرصه کار نکرده‌ایم،‌ بسیاری از نیروهای تحصیل کرده امروز افغانستان در غفلت ما توسط کشورهای دیگر از جمله غرب تربیت شدند.

کفاش ورود دانش‌آموزان مهاجر افغانستان به مدارس ایران در دور جدید بنا به فرمایش رهبر انقلاب را گام موثری برای از خواب غفلت بیدار کردن مسئولان دانست و می‌گوید:‌ ما باید در عرصه فرهنگی و آموزشی برای افزایش سطح معلومات دانش‌آموزان مهاجر افغانستان و دیگر کشورهای همسایه تلاش کنیم،‌ آموزش و پرورش برنامه ویژه‌ای برای این‌ها خواهد داشت،‌ چرا که بسیاری از این دانش‌آموزان از ضریب هوشی بالایی برخوردار هستند و باید با ایجاد رقابت‌های سالم در میانشان جبران گذشته را کرد.

وی از اجرایی شدن برنامه ویژه آموزش و پرورش برای دانش‌آموزان مهاجر افغانستان از تابستان سال آینده خبر داده و ادامه می‌دهد:‌ ایجاد رقابت‌های سالم در عرصه‌های آموزشی‌، فرهنگی و هنری میان دانش‌آموزان افغانستان با یکدیگر و دانش‌آموزان افغانستانی و ایرانی از نخستین برنامه‌های ما است.

ارسال نظرات