مسئول سازمان بسیج استان ایلام گفت: ابزار ارتباط جمعی که در میان جوانان مورد استفاده قرار می‌گیرد نظارت خانواده‌ها را محدودتر کرده است، با این وجود خانواده‌ها باید برای فرزندان خود وقت بگذارند.
کد خبر: ۸۵۴۶۵۲۰
|
۰۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۱
به گزارش خبرگزاری بسیج، ساسان زمانی، درباره تب مدگرایی در میان دختران جوان ایرانی گفت: مدتی یک مد توسط جوانان دنبال می‌شود هم‌اکنون نیز لاغر شدن موضوعی است که توسط دختران جوان مورد توجه قرار گرفته است، به شکلی که مانند یک بیماری عفونی در جامعه شایع شده است.

وی ادامه داد: یک سری نیازهای درونی در افراد به ویژه در سنین خاص نوجوانی و جوانی وجود دارد و افراد به دنبال این هستند که خود را با ایده‌آل‌های جامعه وفق داده و سازگار کنند.

این کارشناس ارشد روانشناسی با اشاره به این‌که دنیا با وسایل ارتباطی و رسانه‌ها به دهکده جهانی نزدیک می‌شود، ابراز کرد: همه موضوعات در کشورها به یکدیگر مرتبط شده است، جوانان با جست‌وجو در وسایل ارتباط جمعی به دنبال این هستند بدانند که اکنون چه چیزی مد روز جهان است و این مسائل را می‌توان از جمله آسیب‌های ماهواره و اینترنت برای جوانان دانست.

نقش تبلیغات در گرایش جوانان به مد خاص
زمانی با اشاره به این‌که تبلیغات یکی از دلایل اصلی برای گرایش جوانان به سمت مدل خاص در رسانه‌های جمعی و گروهی است، گفت: افراد با نگاه و پیگیری این تبلیغات ایده‌آل خود را دنبال می‌کنند، البته این موضوعات شاید به شکل مقطعی جوانان را راضی کند اما در دراز مدت فرد را از اهداف درست و واقعی در جامعه است دور خواهد کرد.

وی ادامه داد: معمولاً با پیگیری بیش از حد مدل‌ها و پرداخت هزینه‌های آن فرد نمی‌تواند در جامعه مفید باشد و ممکن است که هزینه زیادی بر دوش خانواده و جامعه تحمیل شود.

گرایش به اهداف مجازی با مدگرایی
مسئول سازمان بسیج استان ایلام تاکید کرد: در موضوعاتی مانند گرایش دختران به لاغری ممکن است هزینه‌های مالی میلیاردی به همراه داشته باشد که این مبالغ از سبد خانواده‌ها جدا می‌شود و با این روش این افراد به سمت اهداف مجازی و غیر واقعی سوق داده می‌شوند.

کاهش نظارت خانواده‌های ایرانی بر فرزندان
وی درباره نقش خانواده در مواجه با مدگرایی جوانان و هدایت آنان به مسیر درست تصریح کرد: نقش خانواده‌ها در این زمینه کلیدی است، اما سبک و سیاق خانواده‌های ایرانی در تربیت کودکان نسبت به گذشته تغییر کرده است، به شکلی که هم‌ اکنون خانواده‌ها در این‌باره کنترلی بر فرزندان خود ندارند؛ جوانان و نوجوانان امروز بیشترین وقت خود را در فضای مجازی سپری می‌کنند و همین موضوع باعث شده که نظارت خانواده‌ها بر اعضای خانواده کمتر شود.

زمانی با بیان این‌که اگر نظارت خانواده بر فرزندان بیشتر باشد قطعاً مشکلات کمتری در مواجه جوانان با دنیای امروز وجود خواهد داشت، بیان کرد: البته این موضوعات به فضای دانش آموزی نیز سرایت کرده و آسیب‌های فضای مجازی به سمت سنین پایین در حال تنزل است.

این کارشناس ارشد روانشناسی افزود: خانواده‌ها باید برای فرزندان خود وقت بگذارند اما ابزار ارتباط جمعی که در میان جوانان مورد استفاده قرار می‌گیرد نظارت خانواده ها را محدودتر کرده است و این مسئله نیز به عنوان یک آسیب در میان خانواده‌ها مطرح است اما با این وجود والدین می‌توانند با کنترل، ارشاد و راهنمایی نقش خود را ایفا کنند.

زمانی با اشاره به این‌که جامعه امروزی نسبت به 20 سال گذشته بسیار متفاوت است، درباره ارتباط تحصیلات عالیه و مدگرایی اظهار کرد: آموزش و تحصیلات بالا میزان گرایش به این موضوعات را کمتر می‌کند به این دلیل که افراد آموزش و تحصیلات را اهداف واقعی‌تری برای خود در نظر گرفته‌اند و معمولاً افراد با تحصیلات پایین‌تر شاید با این موضوعات بیشتر درگیر باشند، البته باید با آموزش و کارهای پژوهشی این موضوعات مورد مطالعه جدی قرار گیرد.
ارسال نظرات