مدیر بافت تاریخی شیراز گفت: شهرداری شیراز باید برای تخریب بناها در گذر سیدذوالفقار از ما استعلام بگیرد. ممکن است در این میان پلاک‌هایی تخریب شود که استعلام نگرفته باشند، در این صورت باید جواب بدهند.
کد خبر: ۸۵۴۶۵۲۸
|
۰۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۹
به گزارش خبرگزاری بسیج عبدالرضا نصیری، مدیر بافت تاریخی شیرازگفت: چند هفته پیش معاون معماری و شهرسازی وزارت راه سفری به شیراز داشت. ماحصل آن امضای تفاهمنامه چهارجانبه ای بود. در قالب آن تفاهمنامه یکی از بندها مربوط به این می شد به اینکه سازمانهای شهرداری، عمران و بهسازی و میراث فرهنگی در بافت تاریخی شیراز وارد شده و هر کدام یک گذر را برای احیا انتخاب کنند. قرار باشد گذر حاج زینل توسط سازمان میراث فرهنگی، گذر سیدذوالفقار نیز توسط شهرداری شیراز و گذر سنگسیاه نیز توسط سازمان معماری و شهرسازی احیا شود. طرح فضای شهری جزئی از کارهای مربوط به شهرداری شیراز است.

وی درباره اینکه برخی اعلام کردهاند در اثر احیای گذر سیدذوالفقار، برخی از خانههای دارای ارزش از بین خواهد رفت، گفت: در قالب واژهها هر اتفاقی ممکن است بیفتد. بستگی دارد که با آن چطور برخورد کنیم.  هیچکسی در طرحهای توسعه شهری نمیگوید که وارد شده تا تخریب کنم. همه این اتفاقات بستگی به ارتباطات بین سازمانها دارد. منتهی شهرداری بافت تاریخی شیراز بدون هماهنگی سازمان میراث فرهنگی کاری انجام نمیدهد.

نصیری گفت: در بافت تاریخی شیراز، ۱۸ هزار پلاک وجود دارد که ۲ هزار پلاک آن واجد ارزش است. منتهی تعریف ما از بافت تاریخی فقط پلاک نیست. همه بناها در کنار هم یک بافت تاریخی را تشکیل میدهند. ما با تعریض معابر مشکل داریم، جز مواردی که مجبور باشیم. در گذر سیدذوالفقار نیز همین قضیه مطرح بود. طرحی تهیه شد و آن را برای ما فرستادند و اشکالاتش را گفتیم و اعلام کردیم اجازه تخریب بناهای دارای ارزش را نمیدهیم. شهرداری موظف است که برای تخریب تمام بناها از ما استعلام بگیرد. ممکن است در این میان پلاکهایی تخریب شود که از ما بابت آن استعلام نگرفته باشند، در این صورت باید جواب بدهند.

وی درباره طرح عمران و بهسازی در احیای گذر سنگسیاه نیز گفت: اقدام جدیدی در این باره ندیدهام. فعالیت آنها به سالهای قبل برمیگردد. ما هم اعمال نظر میکنیم.

ارسال نظرات