شنا با چاشنی مرگ و قصه نبود استخر در اصلاندوز!

نبود استخر در اصلاندوز مشکلاتی برای شناگران این منطقه بوجود آورده و این امر باعث هجوم جوانان و نوجوانان به کانالهای آبیاری شده است.
کد خبر: ۸۵۴۶۵۶۰
|
۰۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از اصلاندوز، هر ساله تعداد زیادی از جوانان و نوجوانان بر اثر غرق شدن در آب رودخانه‌ها و نهرهای عمیق جان خود را از دست می‌دهند که استخرهای شنا می‌تواند از بروز این مشکل جلوگیری کند.

در منطقه مغان به علت گرمای هوا، نیاز است که افراد در طول روز چند بار استحمام کنند و یا اینکه برای ساعت به آب‌تنی در استخر بپردازند.در بسیاری از شهرها استخرهایی برای استفاده جوانان و نوجوانان وجود دارد ولی در شهر ما در کنار نبود استخر، از دیگر امکانات و فضاهای تفریحی هم خبری نیست.

جوانان در این فصل گرم سال به رودخانه‌ها و برخی از کانال‌های آبیاری و نهرهای روی می‌آورند و ساعت یا ساعاتی از روز را در کنار این رودخانه به شنا و تفریح می‌پردازند.

شنا کردن در این رودخانه‌ها و کانال‌ها همواره مشکلات زیادی را برای جوانان و نوجوانان و حتی برخی افراد بزرگسال ایجاد می‌کنند و هر ساله شاهد اتفاقات تلخی در این آب‌ها هستیم که دیروز هم یک جوان 20 ساله بعلت نا آشنایی با عمق کانال آبیاری اصلاندوز غرق شد و جان خود را از دست داد.

عدم آشنایی با فنون شنا یکی از مهمترین عواملی است که در غرق شدن جوانان و نوجوانان در رودخانه‌ها و کانال‌های تاثیر دارد و شنا کردن در جاهای عمیق این آبها باعث می‌شودحوادث تلخی را شاهد باشیم که خانواده‌های زیادی را داغ‌دار می‌کنند اما از سویی نبود امکانات امداد و نجات و غواص در منطقه بر مشکلات مردم می افزاید.

سرعت بالای حرکت آب باعث می‌شود تا برخی از این افراد که فنون شنا را به خوبی نیاموخته‌اند در مسیر حرکت آب قرار بگیرند و در جاهای پر عمق رودخانه یا کانال‌های آبیاری غرق شوند و ساعت‌ها جستجو برای یافتن آنها بی‌نتیجه باشد و بالاخره در آبهای پائین‌دست، جسم بی‌جان آنها یافت شود.

هر چند خطرات شنا در این رودخانه‌ها بارها اطلاع‌رسانی شده ولی نبود فضاهای تفریحی و استخرهای شنا باعث می‌شود تا جوانان و نوجوانان به این سمت کشیده شوند و بعضا جان خود را از دست بدهند.

یکی از شناگران در گفتگو با خبرنگار ما گفت:متاسفانه هیچگونه امکانات تفریحی در شهر ما وجود ندارد و تنها محل تفریح ما در فصل تابستان همین کانال‌های آبیاری است که ساعاتی را با دوستان خودمان اینجا سپری می‌کنیم.

وی به درگذشت برخی از مردم شهر در این کانال‌های اشاره کرد و افزود:متاسفانه برخی از افراد به علت عدم آگاهی از عمق و سرعت آب این کانال‌ها در آن غرق و خانواده‌های آنها داغدار می‌شوند.

بخش 30 هزار نفری اصلاندوز حتی یک استخر شنا هم وجود ندارد و همین عامل باعث شده تا جوانان برای شنا به رودخانه‌ها و کانال‌های آبیاری بروند.

همچنین در بسیاری از نقاط نیز تابلوهای هشدار دهنده برای ممنوعیت شنا نصب کرده اند از آنجاییکه کانال بزرگ آبیاری اصلاندوز قبلا تابلوی هشدار داشته ولی این‌ها نیز باعث نشده تا مردم به شنا نپردازند.اما مردم معتقدند اگر حفاظ یا تابلوی هشدار دهنده در کانالهای بزرگ و عمیق نصب شود از خطرات ناشی از غرق شدگی شناگران تا حدودی جلوگیری خواهد کرد.

عدم آشنایی به فنون شنا نیز یکی دیگر از عوامل موثر در غرق شدن جوانان است که لازم است که از شنا کردن در این کانال‌ها پرهیز کنند تا شاهد حوادث تلخ نباشیم.
می‌طلبد که مسئولان اهتمام بیشتری برای توسعه زیرساخت‌های تفریحی برای قشر جوان داشته باشند و نسبت به ساخت استخر اهتمام داشته چرا که در کاهش حوادث اینچنینی تاثیر بسیار زیادی خواهد داشت.

سرمایه گذاران و افراد مرفه جامعه و شهر اصلاندوز می توانند نسبت به احداث استخر در منطقه پیشقدم شده و علاوه بر درآمد زایی بفکر تحقق مطالبات جوانان و جلوگیری از حوادث غرق شدگی مردم باشند.

ارسال نظرات