عکاس مجموعه «مادران انتظار» مطرح کرد
عکاس مجموعه «مادران انتظار» می‌گوید: در مراسم گشایش نمایشگاه عکس مادران شهدا در میانمار، یک مادر مسلمان بود که با دیدن این عکس‌‌ها گریه می‌کرد و می‌گفت من این واقعه را درک می‌کنم. چون 16 سال فرزندم را گم کرده بودم.
کد خبر: ۸۵۴۶۵۶۲
|
۰۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۲

به گزارش خبرگزاری بسیج،  «فاطمه بهبودی» از عکاسان جوان کشورمان است که مجموعه با عکس «مادران انتظار»، روایت تصویری از زندگی مادر شهدای مفقودالاثر جنگ تحمیلی، طی سال 93 در عرصه بین‌المللی مطرح شد.

وی با اینکه از مسئولان و نهادهای متولی کمتر حمایت شده، اما با علاقه‌ای که به رویدادهای بعد از جنگ به ویژه خانواده شهدا دارد، این مسیر را ادامه داده و برنامه‌هایی هم برای آینده دارد.

* برپایی 3 نمایشگاه داخلی و بین‌المللی در سال 93

بهبودی  به اقدامات سال گذشته اشاره کرد و گفت: طی سال گذشته مجموعه «مادران انتظار» سه بار به نمایش درآمد؛ یک نمایشگاه داخلی که با عنوان نمایشگاه مقاومت بود. دو نمایشگاه بین‌المللی هم در کشورهای مالزی و میانمار داشتم. حضورم در میانمار بهمن ماه سال گذشته اتفاق افتاد و تجربه بسیار خوبی بود. 

وی در خصوص برپایی نمایشگاه در شهر «یانگون» کشور میانمار، گفت: با توجه به اینکه دو سال گذشته بین مسلمانان و بودایی‌ها درگیری‌هایی در میانمار اتفاق افتاد، در ابتدا کمی برای حضور در این منطقه می‌ترسیدم، اما وقتی که وارد میانمار شدم، دیدم که مسلمانان در آن شهر در امنیت زندگی می‌کنند و آنجا هم مملو از توریست‌های فرانسوی و آمریکایی بود.

* حیرت توریست‌های فرانسوی از وقایع بعد از جنگ ایران

عکاس مجموعه «مادران انتظار» گفت: در روز افتتاحیه محل نمایشگاه خیلی شلوغ بود؛ این مجموعه هم برای مردم میانمار خیلی اهمیت داشت. در مراسم گشایش به مسائلی از جمله جنگ و قربانیان آن، کودکان مین، جانبازان اعصاب و روان و مادران شهدا پرداختم. توریست‌های فرانسوی‌ به من می‌گفتند چقدر داستان جنگ شما عجیب است، در حالی که ما ایران را فقط در حد اخبار می‌شناختیم و این برای ما خیلی جالب است. آنها و عکاسان خارجی از من می‌خواستند تا عکس‌های بیشتری درباره رویدادهای بعد از جنگ ایران و عراق به آنها نشان بدهم.


مجموعه مادران انتظار؛ این عکس مادر شهید مفقود «نعمت الله جابری» در یکی از روستاهای ایلام گرفته شده است.

 

* گریه مادر میانماری برای انتظار مادران شهدا

وی افزود: در بین کسانی که روز افتتاحیه برای بازدید از نمایشگاه آمده بودند، یک مادر مسلمان میانماری بود که با دیدن عکس‌ مادران شهدا گریه می‌کرد و می‌گفت من این واقعه را درک می‌کنم، چون خودم 16 سال فرزندم را گم کرده بودم و منتظر آمدنش بودم؛ من با تمام وجود احساس مادران شهدای ایران را درک می‌کنم.

وی در خصوص فضای شهر یانگون بیان داشت: در شهر یانگون مساجد بسیاری بود و حتی مسجد بسیار بزرگی برای شیعیان ایرانی دیدم که دیدن آن برای من لذت‌بخش بود. در این شهر معبد بودایی هم بود و مسلمانان در کنار آنها زندگی می‌کردند. همه اقلیت‌ها و ادیان آزاد بودند. در میان مسلمانان میانمار، افراد فقیری بودند که اوضاعشان خوب نبود، اما امیدوار بودند که اوضاعشان بهتر می‌شود.

* مردم دنیا قصه‌های پنهان جنگ را از ما می‌خواهند

وی ادامه داد: عکس سندی است که می‌تواند با مردم دنیا حرف بزند؛ ما می‌توانیم بزرگترین داستان‌های دفاع مقدس را با این آثار به جهان نشان دهیم. دنیا از ما  قصه‌های پنهان جنگ را می‌خواهد. در صورتی که برخی از مسئولین و عکاسان ما به این جریان مهم فرهنگی ـ هنری بها نمی‌دهند.

* انعکاس وقایع بعد از جنگ در دنیا از دغدغه‌هایم است

بهبودی با اشاره به برنامه‌های آینده خود پیرامون عکاسی رویدادهای بعد از جنگ تحمیلی رژیم بعث عراق علیه ایران، گفت: می‌خواهم در آینده به چیزهایی که باور دارم بپردازم و بزرگترین دغدغه‌ام این است که داستان‌های پنهان جنگ را روایت کنم. بحث مادران شهدا، تفحص و تبادل پیکر شهدا، قربانیان شیمیایی سردشت و حضور مردم در مناطق جنگی در قالب کاروان‌های راهیان نور مسائلی است که دوست دارم به آنها بپردازم.

وی افزود: مردم دنیا خیلی خوب با پروژه «مادران انتظار» ارتباط برقرار کردند. این عکس‌ها بدون هیچ تحریفی به مردم عرضه شد. معمولاً مردم دنبال این مسائل هستند و من هم برای پاسخ به آنها می‌خواهم این پروژه را ادامه بدهم و حتی می‌خواهم اولین کتاب عکسم درباره «مادران انتظار» باشد.

این عکاس جوان بیان داشت: خیلی از مردم دنیا درباره ایران دروغ شنیده‌اند، ما باید حقیقت را نشان بدهیم. آنها تشنه حقیقت و رویدادهای ایران هستند. به هر صورت دنبال این هستند که فرهنگ کشورمان را به دنیا نشان دهم و این مسئله از دغدغه‌های من است.

* اهمیت تفکر عکاس در ماندگاری آثارش

وی با اشاره به اهمیت تفکر یک عکاس در آثارش گفت: به نظرم وقتی فردی اثری از خود به جای می‌گذارد، باید بداند این اثر آن چیزی است که غرب و استکبار  می‌خواهد یا دغدغه مردم ماست. آن چیزی که ناشی از تفکر غرب است، تمام می‌شود، اما سوژه‌هایی که دغدغه مردم را پیگیری می‌کند ماندگار است. مادران انتظار و رویدادهای بعد از جنگ، سوژه‌ای است که دغدغه مردم در آن وجود دارد.

* درخواستم از مسئولان فرهنگی

بهبودی خاطرنشان کرد: مردم برخی از کشورها دنبال هویت و فرهنگ هستند. ذهن برخی درباره هویت و فرهنگ کشورمان سفید است و فقط اخباری را که در رسانه‌ها منتشر می‌شود، را می‌خوانند. ما باید زیرکانه با کار فرهنگی حقیقت را نشان دهیم.

وی افزود: بنده از مسئولین می‌خواهم برای حمایت از هنرمندان دغدغه‌مند سرمایه‌گذاری کنند، به این کارها بها بدهند و بدانند که از چه کارهایی تقدیر شود.

بر اساس این گزارش، «فاطمه بهبودی» عکاس خبری و مستندنگار ایرانی است که تاکنون با خبرگزاری‌های ایکنا، برنا، مهر و خبرگزاری فارس همکاری داشته است؛ وی در سال 2013 به عنوان یکی از شرکت‌کنندگان در مسترکلاس‌های Joop Swart بنیاد وردپرس فوتو انتخاب شد و کمی بعد در فستیوال بین‌المللی Angkor کامبوج هم حضور یافت. او همچنین برنده جایزه نخست بخش عکاسی فیچر در مسابقه 2014 POYI هم بوده است.

وی در مرداد ماه سال جاری به عنوان یکی از پنج منتخب بخش ویژه نمایش آثار عکاسان زن آسیایی در جشنواره عکس آبسکیورای 2014 شد. این جشنواره به میزبانی مالزی و در شهر «پنانگ» این کشور واقع در جنوب‌شرق آسیا برگزار شده بود. فاطمه بهبودی، دومین نمایشگاه بین‌المللی مجموعه عکس «مادران انتظار» خود را در بهمن ماه سال گذشته در میانمار تجربه کرد.

ارسال نظرات