شرکت ملی پالایش و پخش به انتشار اسناد بنزین وارداتی حاوی فلزات سنگین واکنش نشان داد و توضیحاتی ارائه کرد.
کد خبر: ۸۵۴۶۵۹۱
|
۰۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۲

به گزارش خبرگزاری بسیج ، در توضیحات شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی راجع به خبر اسناد بنزین وارداتی حاوی فلزات سنگین آمده است: ادعای وجود منگنز درمحموله‌های بنزین وارداتی با استناد به کاربرگ‌های منتشر شده آن خبرگزاری نشان‌دهنده عدم آشنایی نگارنده موضوع با چگونگی نحلیل نتایج گزارش می‌باشد.

اعلام مقادیر کمتر از 1mg/lit ( یک جزء در میلیون) به عنوان یک فرمت استاندارد برای نشان دادن عدم وجود آن مؤلفه در بنزین است که در مستندات  ارائه شده همه ارقام اعلامی در رابطه با وجود منگنز کمتر از یک جزء در میلیون می‌باشد و در یک مورد که حدود 1.5 جزء در میلیون اعلام شده با آزمایش مجدد و تکرار آن کمتر از یک بوده است.

این شرکت بر اساس تکلیف هیئت دولت از اردیبهشت ماه سال 1393 استانداردبنزین یورو4 را که مورد تأیید استاندارد ملی کشور هم است مبنا قرار داده و از 15 تیرماه همان سال تمام محموله‌های بنزین بر اساس استاندارد یورو4 وارد کشور شده است.

از 15 تیرماه سال 93 حدود 43 محموله بنزین وارد کشور شده است که  از این میان فقط یک محموله که در گمرک بندرعباس وارد شده بود پس از بررسی و قبل از تخلیه مشخص شد که حاوی مواد فلزات سنگین منگنز بوده است که بلافاصله این محموله عودت داده شده و به هیچ عنوان در کشور استفاده نشده است.

لازم به ذکر است اگر چه بر اساس مصوبات صادره در سنوات گذشته ( سال 91 - 89) بر اساس تحقیقات انجام شده پژوهشی و تأیید پژوهشگاه صنعت نفت با ایجاد تمهیدات لازم استفاده از اکتان افزای حاوی منگنز در حد 18 جزء در میلیون بوده و مورد استفاده گرفته است اما علی‌رغم این مجوز از سال 92 بر اساس مصوبات ابلاغی جدید در شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران استفاده از هرگونه اکتان افزای حاوی فلزات سنگین مانند منگنز به منظور صیانت از محیط زیست ممنوع شده استو

شایان ذکر است شرکت ملی پالایش و پخش همواره حفظ و ارتقای سلامت شهروندان را مند نظر قرار داده و به منظور کاهش آلاینده‌های زیست محیطی و ارتقای کیفی فرآورده‌های تولید، طرح‌های توسعه و بهبود کیفیت را در پالایشگاه‌های موجود کشور تعریف و با تکمیل و بهره‌برداری از برخی از آنها نظیر طرح توسعه پالایشگاه‌ امام خمینی (ره) شازند، پالایشگاه شهید تندگویان و پالایشگاه اصفهان و ... اقدام به تولید و توزیع محصولات نفتی با ویژه بنزین موتور و نفت‌گاز با کیفیت استاندارد یورو4 و یورو5 نموده است.


در اینجا لازم است  نکاتی را درباره توضیحات ارائه شده شرکت ملی پالایش و پخش در جهت صیانت از تولید ملی و تنویر افکار عمومی با ادله کافی یادآور شود:


1- نگارنده این توضیحات با مراجعه به استاندارد شرکت ملی پالایش و پخش و سایت شرکت ملی پخش متوجه خواهد شد که در همه  ادوار استفاده از فروسین و ام.ام.تی به دلیل آثار زیان‌بار بر محیط زیست و خودرو در ترکیب بنزین ممنوع بوده است. استفاده از این گونه اکتان‌افزا ها سالهاست که در جهان ممنوع شده و قبل از آن نیز حداکثر هشت جزء در میلیون بوده است؛ به همین علت وجود منگنز در مؤلفه‌های بنزین تولیدی پالایشگاهی امری غیر طبیعی است. بنابراین در صورتی که آزمون محموله‌ای در باره وجود فلزات سنگین منفی باشد قطعا این نتیجه در آنالیز به صورت عدد ثبت نمی‌شود بلکه با علامت‌هایی مانند (Nil) نمایش داده می‌شود؛ بنابراین نشان دادن نتیجه آزمون با اعداد حاکی از این است که محموله مورد نظر حاوی فلزات سنگین بوده است. از سوی دیگر در این شرایط از زمان انتقال محموله از مبداء به مقصد (بنادر جنوبی) گام بنزین 300 برابر افزایش داشته است.

2-  به استناد گواهی کنترل کیفی صادره توسط بازرس بین المللی اس.جی.اس در مبداء بارگیری٬ محموله‌های بنزین وارداتی حاوی مقادیر قابل توجهی ترکیبات مذکور بوده که متاسفانه بدون کنترل در مبادی ورودی توسط دستگاههای ناظر تخلیه و مصرف شده که این امر تخلفی آشکار محسوب می‌شود.

3- از تیرماه 93  به دلایلی نامشخص، بازرس بین المللی اس.جی .اس تغییر می‌کند و تا مدت‌ها هیچگونه کنترلی نه در مبداء بارگیری و نه در مقصد تخلیه درباره محتوای فلزات ممنوعه و الکل  برای بخش عمده از  49 محموله ( 7.6 میلیارد لیتر ) انجام نشده است. اسنادی که در ادامه می‌آید نشان می‌دهد که در آنالزهای   محموله‌های بنزین وجود فلزات سنگین آزمون نشده است.

نتیجه آزمون بازرس بین‌المللی اس.جی.اس قبل از تیرماه 93 که نشان می‌دهد محموله‌ بنزین وارداتی حاوی فلزات ممنوعه است:

آنالیزهای بنزین وارداتی بعد از نیمه تیرماه سال 93 که فاقد آزمون فلزات سنگین است:

 


ارسال نظرات