اوحدی با اعلام افزایش پیاده‌روی زائران تمتع در مکه:
رئیس سازمان حج و زیارت گفت: اخیرا تبلیغاتی مبنی بر اعزام به عتبات با قیمت‌های غیرقابل قبول مانند ۶۰۰ هزار تومان می‌بینیم که این شرکتها غیرمجاز بوده و معمولا دچار مشکلات امنیتی و اقامتی می‌شوند.
کد خبر: ۸۵۴۶۵۹۲
|
۰۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۹

به گزارش خبرگزاری بسیج، سعید اوحدی در نشست خبری خود با بیان اینکه 61 هزار زائر امسال به حج تمتع اعزام می شود اظهراداشت: از این تعداد 53 درصد زن و 47 درصد زن هستند که سن متوسط زائران 57 سال است. همچنین مسن‌ترین زائر 93 ساله از سیرجان است و جوانترین زائر 6 ساله از کهگیویه و بویراحمد است.

وی با بیان اینکه برنامه اعزام در قالب 455 کاروان و 255 پرواز از 19 ایستگاه پروازی اجرا می‌شود تصریح کرد: به دلیل استقبال مردم از پرواز‌های مدینه قبل امسال موفق شدیم 12 درصد پروازهای مدینه قبل را افزایش دهیم.

اوحدی گفت: اولین پرواز از فرودگاه امام(ره) در اول شهریورماه انجام می‌شود که اعزام‌ها 26 روز طول می‌کشد و آخرین پرواز رفت 26 شهریور است. همچنین اولین پرواز برگشت 6 مهر و آخرین پرواز 26 مهر می‌باشد. 

رئیس سازمان حج و زیارت ادامه داد: یک برنامه الکترونیکی وزارت حج عربستان آماده کرده که همه خدمات مانند حمل‌ونقل‌، تغذیه و ساعت پرواز و... در قالب نرم‌افزار و در بارکد تعریف می‌شود که ایران جزو 4 کشوری است که تمامی این برنامه‌ها را اجرا کرده است. 

وی با بیان اینکه صدور ویزا از 15 شوال شروع می‌شود تصریح کرد: طرح توسعه پل هوایی در فرودگاه امام که محل عبور زائران به صورت اختصاصی است اول شهریورماه بهره‌برداری می‌شود. 

اوحدی با بیان اینکه بالاترین تعداد زائر از ایستگاه پروازی تهران با 10 هزار زائر و کمترین آن از ایستگاه ایلام با یک کاروان است، گفت: امسال طرح انتقال پزشکی به صورت کامل و صددرصدی است. در ایام حج تمتع با توجه به افزایش20 درصدی پزشکان زن اجرا می‌شود. 

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه افزایش 70 درصدی تنوع غذایی در مکه را امسال شاهد خواهیم بود یادآور شد: 30 درصد امکانات کیفی اقامتی نیز افزایش دارد. 

وی با اشاره به موضوع عتبات نیز گفت: ثبت‌نام عتبات تا 26 شهریور ادامه دارد قیمت‌های عتبات که 7 تا 8 درصد در سال 94 افزایش داشت امروز اعلام می‌کنیم که 10 درصد کاهش یافته است. و امیدوارم در برنامه تابستانه بتوانیم 10 هزار زائر را به عتبات اعزام کنیم. 

وی اضافه کرد: اخیرا در برخی شهرستانها تبلیغاتی مبنی بر عتبات با قیمت‌های 600 هزار تومان می‌بینیم که این مجموعه‌ها غیرمجازند و مشکلات زیادی را در حوزه اسکان و امنیت در کشور عراق برای زائران ایجاد کرده‌اند. حتی در برخی موارد زائر را بدون غذا برده‌اند و در مواردی زائران را از مسیرهای غلط که حوادث امنیتی را به بار آورد اعزام کردند. 

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه 60 هتل از گردونه خدمات در عتبات خارج شد و کیفیت خدمات هتل 30 درصد افزایش پیدا کرد با اشاره به زیارت اربعین گفت: تاکنون 5 جلسه ستاد مرکزی اربعین تشکیل شده است. خوشبختانه در مرز مهران با همکاری وزارت راه تعداد گذرگاه‌های حضوری از 30 گیت به 100 گیت افزایش یافت.

وی اضافه کرد: کمیته پشتیانی مردمی از این حماسه عظیم نیز شماره حساب 561844444405 بانک سپه شعبه استاد نجات‌اللهی را برای کمک‌های خیرین در نظر گرفته است. 

اوحدی با بیان اینکه امسال اجازه نمی‌دهیم هیچ خودرویی در مرز مهران پارک کند، گفت: دو جاده کمربندی در نظر گرفته شده و مسیر مهران تا مرز نیز دوبانده شده است. 

وی اضافه کرد: در سه استان ایلام، کرمانشاه و خوزستان، استانداران به عنوان رئیس ستاد اربعین، فرماندهان سپاه به عنوان جانشین و مدیران کل حج و زیارت به عنوان دبیر ستاد فعالیت می‌کنند. 

اوحدی با بیان اینکه در پایان مردادماه زائرسرای بزرگ در مرز چزابه باظرفیت 5 هزار نفر در ایام عادی و 7 هزار نفر در ایام ویژه راه‌اندازی یمی‌شود یادآور شد: امسال مشکلی از نظر اسکان در مرزها نداریم همچنین سامانه سما برای ثبت‌نام همه زائران به منظور اعزام به عتبات در ایام اربعین فعالیت می‌کنند و همه زائران عتبات و حج تمتع و اربعین بیمه هسند.

وی با بیان اینکه امسال در حج تمتع بیمه تکمیلی زائران نیز در نظر گرفته می شود، گفت: صددرصد گذرنامه‌ها تاکنون جمع‌آوری شده است 

وی یادآور شد: وزارت حج عربستان به دنبال این است که به نتیجه قطعی برسد و مسئولیت پیگیری حادثه فرودگاه با وزارت امور خارجه است. در این راستا هنوز جلسه سوم دادگاه تشکیل نشده است و ما خواسته‌های خود را مبنی بر اشد مجازات دو پلیس فاسد سعودی و تصمیم اطمینان برای امنیت حقوقی زائران خواستار هستم. لذا از امروز نمی‌توانیم برنامه مشخصی برای عمره داشته باشیم. 

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: از طرف این سازمان یک دستگاه موبایل و سیم‌کارت در اختیار بیماران قرار می‌گیرد که با گرفتن شماره یک می‌توانند به پزشک متخصص وصل شوند و مشکلات خود را دنبال کنند. قرارداد ما برای نوع سیم‌کارت تا آخر این هفته قطعی می‌شود. 

اوحدی با بیان اینکه طی سال گذشته حتی یک مورد زائری که به دلیل عدم صدور ویزا جا بماند نداشتیم گفت: امیدواریم اینگونه ناهماهنگی در زمینه صدور ویزا شاهد نباشیم.

وی یادآور شد: هفته آینده وزیر جهانگردی عراق به ایران می‌آید تا در زمینه مسائل اربعین با وی گفت‌وگو کنیم. سال گذشته یک میلیون و 200 هزار نفر به عتبات در ایام اربعین اعزام شدند که امسال قطعا این تعداد بیشتر می‌شود. 

رئیس سازمان حج و زیارت یادآور شد در خصوص حج عمره متوسط قیمت عمره یک میلیون و 600هزار تومان است و 250 هزار نفر ازعمره جا مانده‌اند 60 درصد قیمت عمره مربوط به هزینه‌های پروازی است و 600 هزار تومان بابت خدمات در عربستان هزینه می‌شود. 

وی ضمن توصیه به حجاج برای شرکت جدی در جسات آموزشی تمتع گفت: با پروژه توسعه مسجدالحرام میزان پیاده‌روی زائران بیشتر شده به طوری که از زمانی که اتوبوس پیاده می‌شوند تا مسیر حرم یک و نیم کیلومتر پیاده‌روی دارید و باتوجه به اینکه 32 درصد زائران با فشار خون بالا مواجه هستند توصیه می‌شود همه زائران نکات بهداشتی و توصیه‌های بهداشتی را رعایت کنند.

ارسال نظرات