رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان اردبیل با تشریح اقدامات صورت گرفته در بارگاه حضرت زینب (س) از بکارگیری تکنیک و فنون جدید در مرمت حرم مطهر خبر داد.
کد خبر: ۸۵۴۶۵۹۶
|
۰۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۸

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل، اسفندیار هوشیار، رئیس بازسازی عتبات عالیات استان اردبیل در محل دفتر بازسازی عتبات عالیات درباره ضرورت بازسازی حرم مطهر حضرت زینب (س) اظهار داشت: بر اثر جنگ داخلی سوریه به گنبد، گلدسته ها و بخش های مختلف حرم که ارزش مذهبی و تاریخی زیادی دارد آسیب هایی وارد شده بود بنابراین مقرر شد بازسازی عتبات عالیات نسبت به رفع این صدمات اقدام کند.

وی افزود: در بخش هایی از حرم مطهر که مورد اصابت واقع شده بود از جمله؛ کاشی های قدیمی یا طلاکاری های مربوط به زمان های دور، چوب درب ها که منقش به نقوش و نگاره های زیبا بوده، منبت ها و خاتم کاری که همه اثر تاریخی با ارزشی محسوب می شود آسیب فیزیکی وارد شده است.

وی گفت: متخصصان ایرانی ستاد بازسازی عتبات عالیات با بهره گیری از جدیدترین امکانات و فنون علمی در دو زاویه اصلی به رفع این صدمات اقدام کرد. ابتدا با ظرافت های خاص قسمت صدمه دیده را تعمیر و سپس با هماهنگی سازی به گونه ای کار انجام شده که هارمونی تاریخی اثر مخدوش نشده است.

هوشیار ادامه داد: بازسازی عتبات عالیات طی چند سال فعالیت در عراق تجربیات زیادی را در مرمت ابنیه تاریخی منتقل کرده و اکنون از این تجربه در سوریه و حرم مطهر حضرت زینب (س) استفاده می شود.

رئیس بازسازی عتبات عالیات استان اردبیل گفت: بازسازی سیستم های خنک کننده حرم، موتور برق، اصلاح سیستم برق، بازسازی و مرمت سقف آسیب دیده مصلی امام خمینی و در حال حاضر مرمت و نوسازی گنبد مطلای این حضرت از دیگر اقدامات ستاد بوده و این اقدامات در حالی صورت می گیرد که هنوز سوریه درگیر جنگ داخلی با داعش و عناصر تکفیری است.

اسفندیار هوشیار در پایان درباره تاثیر این اقدامات در منطقه زینبیه اظهار داشت: حضور ایرانی ها طی یک سال و چند ماه گذشته جهت بازسازی و مرمت حرم شریف و فعالیت چشم گیر آنها باعث رونق هرچه بیشتر منطقه زینبیه شده به شکلی که در ایام خاص حرم مطهر مملو از زائران سوری، عراقی، لبنانی و غیره می شود. همچنین بازار اطراف حرم پس از چند سال تعطیلی مجددا فعال شده و این خود باعث تقویت روحیه مردم سوریه به ویژه ساکنان منطقه زینبیه شده است.

ارسال نظرات