درباره تعویق خسته‌کننده افتتاح دو مجموعه تئاتری
راه‌اندازی مجموعه پردیس تئاتر خاوران و صبا، دو مسئله مهم به جهت ایجاد یک ظرفیت خوب سخت‌ افزاری در عرصه تئاتر است. تعویق افتتاح این دو مجموعه دردسرساز شده است.
کد خبر: ۸۵۴۶۷۸۸
|
۰۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۲

به گزارش خبرگزاری بسیج؛ پردیس تئاتر خاوران و مجموعه آیینی صبا، دو مجموعه بزرگ سالن‌های نمایشی‌ هستند که توسط شهرداری تهران ساخته شده است. مجموعه‌هایی که البته مدت‌هاست آمده شده‌اند اما زمان‌های مختلفی برای افتتاح آن مطرح می‌شود. حالا اما مسئله کمی متفاوت شده. مجموعه خاوران به لحاظ عمرانی کاملا آماده است و گویا تنها به دلیل اختلاف میان اداره برق منطقه 15 تهران و شهرداری تهران این مجموعه بلا استفاده مانده است. مجموعه صبا هم نزدیک به 90 درصد پیشرفت عمرانی داشته و اکنون نیز دو سالن آماده برای پذیرایی از مخاطبان دارد تا در آینده‌ای نزدیک سالن‌ اصلی‌اش هم راه‌اندازی شود.

درست در زمانی که بسیاری منتظر حل مشکل مجموعه پردیس خاوران بودند، خبری در رسانه‌ها منتشر شد مبنی بر اجرای دو نمایش، در دو سال آماده‌ی مجموعه‌ی نیمه‌کاره صبا. دو نمایشی که پرمخاطب‌ترین اجراهای تئاتر در 2 ماه گذشته بودند. گویا قرار بوده است که اجرای این دو نمایش پر مخاطب در سالن صبا، بهانه افتتاح  این مجموعه باشد. اما درست امروز که قرار بود این اتفاق بیافتد، خبر رسید که تصمیم مدیران شهرداری تهران تغییر کرده و این مجموعه سالن زمان دیگری افتتاح می‌شود.

برنامه‌ریزی گروه‌های نمایشی برای اجرا، ساخت دکور و ... موجب شد که این تصمیم یکباره برای آنان دردسرساز شود. گویا مدیران شهرداری به این دلیل تصمیم بر تعویق این افتتاح گرفتند که می‌خواهند این مجموعه در مراسمی بهتر رونمایی و افتتاح شود.

شهرام کرمی، مدیر مرکز هنرهای نمایشی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران درباره این اتفاق با تاکید بر نقش به سزا و محوری هنرمندان در راه‌اندازی و هدایت این سالن‌ها می‌گوید:«طبق تفاهمی که صورت گرفته را‌ه‌اندازی و بهره‌برداری از این دو مجموعه ابتدا در مقطعی کوتاه توسط موسسه توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران انجام می‌گیرد و پس از آن طبق نظر و دستور شهردار تهران، افتتاح این دو مجموعه در هر شرایطی تنها با حضور فعال هنرمندان باید صورت بگیرد. گویا مسئله‌ اصلی تأخیر در افتتاح سالن‌ها هم به دلیل شرایط نامناسب برای افتتاح آن‌ بوده است. بزودی پس از فراهم شدن شرایط مناسب برای افتتاح، چنانچه دو گروه مذکور که اجرایشان فعلاً لغو شده است، آماده باشند، سالن صبا افتتاح می‌شود. دو نمایش «هیچ‌کس نبود بیدارمان کند» و «زبان اصلی» از نمایش های پرمخاطب دو ماه اخیر بوده‌اند و به همین دلیل حتماً آثار مناسبی برای اجرا در این سالن‌ها هستند.»

همچنین گفته شده که محمدباقر قالیباف بر راه‌اندازی این سالن‌ها تأکید زیادی دارد و در این زمینه بر این نکته اشاره کرده است که این سالن‌ها هنرمند محور اداره شوند. نظر شهردار تهران بر این است که برنامه ریزی سالن‌های مذکور به گونه‌ای باشد که هدایت امور با خود هنرمندان باشد اما اداره امور اجرایی و تهیه ملزومات اجرایی و لجستیک اجرای برنامه‌های فرهنگی این سالن ها بر عهده کارمندان سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، معاونت فرهنگی هنری شهرداری و نهادهایی چون خانه هنرمندان باشد.

در میان همه اظهار نظرها و جدال‌هایی که بین جریان‌های مختلف مدیریتی و هنری تئاتر کشور وجود دارد، گویا مسئله اصلی گم شده است. نگاه به شرایط سازمانی و فردی این روزها یکی از دلایل عدم راه‌اندازی این ظرفیت خوب لجستیکی برای تئاتر کشور است. گویا افتتاح این سالن بیش از هر چیز دیگر گرفتار اختلاف سلیقه و اعمال نظرهای شخصی شده است. گاهی جریانات اداری یا برخی افراد سنگی بزرگ هستند بر سر راه پای کار آوردن بضاعت های کشور در حمایت از فرهنگ وهنر و برطرف کردن آن‌ها نیازمند نیرویی بالاتر از مدیریت یک سازمان یا معاونت را می‌طلبد. شاید نیازمند ورود خود شهردار.

هنرمندان تئاتر حالا منتظر اضافه شدن 8 سالن نمایشی در مرحله اول به ظرفیت تهران بزرگ هستند، ظرفیتی که می‌تواند بسیاری از اتفاقات تلخ فعلی در معاونت هنری ارشاد را خنثی کند.

ارسال نظرات