خبرهای داغ:
به بهانه سالروز عملیات افتخارآمیز مرصاد؛
سردار حمید قزوینی از شهدای شاخص قزوین است که برای شناسایی دشمن در منطقه عملیاتی مرصاد حضور پیدا کرد و در درگیری با منافقین کوردل به درجه‌ی رفیع شهادت نائل شد.
کد خبر: ۸۵۴۶۹۱۹
|
۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۲

به گزارش خبرگزاری بسیج از قزوین به نقل از واحد ایثار استان، حمید قزوینی 16 مرداد ماه سال 43 در خانواده‌ای متدین در قزوین به دنیا آمد و دوران تحصیلش را در مدارس قزوین گذراند.

سال 57 که اعتراضات هدفمند ملت بزرگ ایران علیه رژیم پهلوی به اوج خود رسید، وی کلاس سوم راهنمایی بود که همراه با مردم انقلابی در مساجد، تظاهرات و راهپیمایی‌ها شرکت داشت و شور و شوق زیادی از خود نشان می داد.

وی پس از پیروزی انقلاب اسلامی و بازگشایی مدارس، وارد هنرستان انقلاب اسلامی شد و در رشته‌ی راه و ساختمان به تحصیل پرداخت و به همراه دوستانش انجمن اسلامی دانش‌آموزان را راه‌اندازی کرد و با برنامه‌ریزی در این انجمن برای انتقال اندیشه، بینش و آگاهی‌های انقلابی به سایر دانش‌آموزان فعالیت‌های عمده‌ای را انجام داد.

همزمان با حضورش در انجمن اسلامی هنرستان، فعالیتش در پایگاه بسیج با طی دوره‌های آموزش نظامی آغاز شد و همچنین با راه‌اندازی جهاد سازندگی او نیز به جهادگران قزوین پیوست و طی یک سال با حضور فعال در جمع آنان، خدمات ارزنده‌ای در روستاها به کشاورزان و نیازمندان ارائه کرد.

وی یکی از نیروهای فعال و فکور در شاخه دانش‌آموزی دفتر حزب جمهوری اسلامی در قزوین بود و پس از پایان دوره‌ی متوسطه در هنرستان فنی انقلاب اسلامی همچنان به عنوان یک انقلابی فعال در هنرستان مطرح بود و در برنامه‌های مختلف از او به عنوان سخنران در جمع دانش‌آموزان استفاده می‌شد و کماکان در انجمن اسلامی حضور فعالی داشت.

نخستین بار در سال 1359 به کردستان اعزام شد و در قالب گروه جنگ‌های نامنظم شهید چمران در پاک‌سازی پاوه از لوث ضد انقلاب مشارکت داشت.


با آغاز جنگ تحمیلی و گذراندن دوره‌های آموزشی- علی‌رغم این که سرپرست  خانواده بود- از مادر اجازه گرفت و در آذر ماه 1361 به باختران اعزام و رهسپار جبهه‌های نبرد حق علیه باطل شد.


همزمان با فعالیت در پایگاه بسیج، انجمن اسلامی دانش‌آموزان، شاخه‌ی دانش‌آموزان دفتر حزب جمهوری اسلامی در قزوین و حضور در جلسات و گردهمایی‌های انقلابیون، به امور خانواده رسیدگی می‌کرد و کارهای تعمیراتی خانه و وسایل آن را خود بر عهده داشت.
کار اصلی‌اش حضور در جبهه‌ها بود؛ اما با توجه به علاقه‌ی وافری که به ادامه‌ی تحصیل داشت، در آزمون سراسری کنکور شرکت کرد و در سال 63 در رشته‌ی فنی –مهندسی راه و ساختمان دانشگاه امام حسین (ع) تهران قبول شد.


مدت کوتاهی در کلاس‌های درس دانشگاه حاضر شد؛ لذا جبهه را به حضور در دانشگاه ترجیح داد و موقتاً درس را رها کرد تا به نقش تاثیرگذارش در جبهه‌ها ادامه دهد.


از سال 1361 تا تیر ماه سال 1364 در محورهای عملیاتی باختران و سردشت، کار شناسایی را در سپاه پاسداران بر عهده داشت، از 25 آبان ماه سال 1364 به عضویت رسمی سپاه پاسداران درآمد و برای نخستین بار در سوم فروردین ماه سال 1364 در جزیره مجنون با اصابت ترکش به بازوی چپ‌اش مجروح شد.


از 25 آبان ماه سال 1364 به عنوان مسوول واحد طرح و عملیات قرارگاه نجف اشرف معرفی ومشغول انجام وظیفه شد، در سال 1365 به عنوان مربی، دوره‌ی آموزشی تخریب را برای رزمندگان برگزار کرد.

ازنیمه‌ی دوم سال 1365 تا پایان مهر ماه سال 1366 در جبهه‌های غرب و جنوب به انجام ماموریت‌های محوله در واحد طرح و عملیات تیپ 313 حر سپاه دوم نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مشغول و همواره در اتاق جنگ، راهنما و هدایت‌گر عملیات‌ها و فرماندهان بود


از چهارم خرداد ماه سال 1367 به مدت 4 ماه از سوی دانشگاه امام حسین (ع) به ستاد فرماندهی تیپ 66 ویژه هوابرد، جهت انجام امور محوله مامور شد.

پس از پذیرش قطعنامه 598 و پایان جنگ تحمیلی، در حالی که به شدت از عدم تحقق تنها آرزویش یعنی شهادت، ناراحت و نگران بود، عصر روز مورخ اول مرداد 67 وی از سوی سپاه نیروی مخصوص برای حضور در عملیات مرصاد فرا خوانده می‌شود.


عصر روز 5/5/67 پس از تجهیز در محلی به نام «چهارزبر» در 35 کیلومتری اسلام آباد غرب به ارتفاعات منطقه اعزام و در حالی که برای شناسایی دشمن در منطقه عملیاتی مرصاد حضور پیدا کرده بود، در درگیری با منافقین کوردل و دشمنان قسم خورده انقلاب، به درجه‌ی رفیع شهادت نائل آمد.


طی دوران حضورش در مناطق جنگی در عملیات‌های بی‌شماری از جمله فتح‌المبین، رمضان، محرم، محرم، والفجر مقدماتی، والفجر مقدماتی، والفجر یک تا 4، بدر، خیبر و .... شرکت داشت.
فعالیت‌هایش بیشتر در زمینه‌ی تهیه و تفسیر عکس‌های هوایی و کالک‌های نظامی و نقشه‌های جنگی و مرتبط با حدود 15 لشکر نظامی بود.


وی در سال‌های آخرین حضورش در دفاع مقدس، مسوولیت اتاق جنگ قرارگاه نجف اشرف و فرماندهی گردان رزمی لشکر 27 محمد رسول الله(ص) را بر عهده داشت.


گفتنی است: سردار شهید حمید "قزوینی" یکی از شهدای شاخص استان قزوین است که کتاب سرگذشت این شهید بزرگوار با نویسندگی حسن شکیب زاده در یکصد و 20 صفحه توسط انتشارات حدیث امروز منتشر شده است.


 
نویسنده این کتاب به سراغ چند نفر از شخصیت‌های موثر و آگاه رفته است تا از طریق آنان بتواند شخصیت اجتماعی و مبارزاتی شهید قزوینی را به تصویر بکشد.


 گفتنی است،گفت‌وگو با اهل خانواده و تعدادی از همرزمان و همسنگران این شهید در سطح محلی و ملی و بیان سبک زندگی شهید در بخش پایانی کتاب، از بخش‌های خواندنی و ماندگار این کتاب است، همچنین کتاب فوق دارای تصاویر، اسناد، وصیت‌نامه و دست نوشته‌های این شهید بزرگوار است.

1001/پ30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها