بلوار بعثت به‌عنوان بزرگ‌ترین پروژه عمرانی کهن شهر دماوند که از سال 85 آغاز شد، با توجه به اتمام فاز نخست و بخش عمده‌ای از فاز دوم امسال به مرحله بهره‌برداری می‌رسد و بخشی از زیرساخت‌های این شهر تقویت خواهد شد.
کد خبر: ۸۵۴۷۰۷۲
|
۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۶

به گزارش خبرگزاری بسیج ، از شرق استان تهران، پروژه بلوار بعثت از جمله پروژه‌های مهم و قابل توجه در حوزه مدیریت شهری دماوند است که به جهت وجود راه‌های دسترسی چندین شهرک و نیز کاهش حجم بالای ترافیکی بلوار آیت‌الله خامنه‌ای و بخشی از بلوار شهید بهشتی، نقش مهمی را در حوزه راه‌ها و معابر شهری ایفا می‌کند.

در شهر دماوند سال‌هاست، تنها یک مسیر اصلی برای تردد خودروها وجود دارد و همین امر موجب توسعه نیافتن شهر شده و از سوی دیگر راه‌های دسترسی کمتری جهت سهولت در تردد مسافران ایجاد شده است؛ چراکه به گفته شهردار دماوند، یکی از اقداماتی که موجب توسعه شهر می‌شود، تقویت و گسترش معابر شهری به حساب می‌آید.

اما این پروژه مهم که طی سال‌های اخیر بخشی از آن به انجام رسیده، همچنان بلاتکلیف مانده و همین امر موجب نارضایتی شهروندان به‌ویژه ساکنان اطراف بلوارها و شهرک‌های اطراف آن شده است.

*بلوار بعثت؛ مهم‌ترین مسیر شریانی دماوند

شهردار دماوند در این زمینه خبر داد به اتمام پروژه بلوار بعثت تا پایان سال و رفع نگرانی شهروندان به جهت وضع کنونی این بلوار اشاره و اظهار کرد: بعثت به جهت شریانی و مواصلاتی بودن یکی از مهم‌ترین بلوارهای شهر دماوند محسوب می‌شود؛ چراکه علاوه بر دسترسی راه‌های ارتباطی به شهرک‌ها و بلوارهای شهید باهنر، شهید رجایی و ولی‌عصر(عج)، بهترین مسیر برای عبور خودروهایی است که قصد خروج از شهر را دارند.

عباس صفری با بیان اینکه اتمام این پروژه عمرانی در کاهش 50 درصدی مشکلات شهری مؤثر است، افزود: بلوار بعثت نزدیک به مدت 20 سال بلاتکلیف مانده که تمام سعی ما در مجموعه مدیریت شهری باهمت شورای اسلامی شهر اتمام این پروژه و کاهش مشکلات بخش عمرانی است.

وی ادامه داد: در سال‌های گذشته فاز اول و دوم این پروژه انجام شد و در حال حاضر بخشی از فاز سوم این پروژه که مربوط به لاین شمالی بوده، روبه اتمام است و در مرحله بعد تکمیل لاین جنوبی و انتهای شرقی بلوار بعثت در دستور کار قرار دارد.

*آسفالت و زیرسازی 22 هزار مترمربع در بلوار بعثت

شهردار دماوند با اشاره به مشخصات پروژه عمرانی بلوار بعثت نیز گفت: این پروژه که به طول سه کیلومتر راه و با عرض 60 متر است، فاز دوم آن با حجم زیرسازی و آسفالت دو لاین به میزان حدود 22 هزار مترمربع و جدول‌گذاری به میزان حدود هفت هزار و 200 متر طول انجام شد.

صفری به حجم عملیات عمرانی در فاز نهایی این پروژه اشاره کرد و گفت: حجم خاک‌برداری و خاک‌ریزی به میزان 13 هزار و 800 مترمکعب، زیرسازی و آسفالت در دو لاین به مساحت 49 هزار و 500 مترمربع و خاک‌برداری نیز به میزان هفت هزار و 125 متر است که بخشی از آن انجام شده و مابقی آن نیز تا پایان عملیات پروژه بعثت اجرایی می‌شود.

وی با اشاره به آزادسازی حریم بخش سوم پروژه بلوار بعثت افزود: در حال حاضر دو ملک شخصی و ساختمان قدیم بهزیستی دماوند در مسیر لاین شمالی بخش سوم پروژه قرار گرفته که در حال توافق با مالکان و توافق کارشناسی با ملک بهزیستی هستیم.

*ارائه خدمات ضروری شهروندان حاشیه بلوار بعثت

شهردار دماوند توجه به مبلمان شهری و ایجاد فضای سبز این بلوار را با هدف زیبایی بخشی و حفظ محیط زیست ضروری دانست و تصریح کرد: سعی داریم فضای سبز مطلوبی درخور شأن شهروندان و مردم این منطقه ایجاد کنیم و مبلمان شهری آن نیز به نحو مطلوب طراحی و اجرا شود.

صفری به اجرای قسمتی از آبیاری قطره‌ای، انجام اقدامات اولیه در خصوص روشنایی، نصب علائم ترافیکی و خط‌کشی بخش عمده‌ای از مسیر بلوار بعثت به صورت استاندارد اشاره کرد و گفت: یکی از اقدامات شهرداری در بهبود عبور و مرور این محور، تغییر جزئی بخشی از نقشه اولیه بوده که به جهت دسترسی بهتر به مسیرهای فرعی و گردش‌ها انجام شده است.

وی همچنین به ارائه خدمات لازم برای شهروندان در بلوار بعثت اشاره و خاطرنشان کرد: علاوه بر وجود مکان‌های تجاری و مسکونی در اطراف این بلوار و ایجاد مسیرهای دسترسی مناسب جهت سهولت تردد شهروندان، شهرداری دماوند نسبت به احداث جایگاه CNG اقدام کرد و همچنین در نظر دارد در قسمتی دیگر نسبت به احداث ایستگاه آتش‌نشانی با توجه به حجم سکونت در اطراف آن اقدام شود که این موضوع در مرحله جانمایی است.

*وجود تأسیسات زیربنایی مشکل اساسی در پروژه بلوار بعثت

شهردار دماوند با اشاره به احداث تقاطع غیر هم‌سطح در انتهای بلوار بعثت اظهار کرد: یکی از اقدامات موردنیاز در این محور به جهت سهولت تردد از محور آیت‌الله خامنه‌ای به بلوار بعثت، ایجاد تقاطع غیر هم‌سطح است که در حال حاضر موضوع در شورای ترافیک شهرستان دماوند مطرح و مصوب شده و در بازدیدهای صورت گرفته از سوی شورای ترافیک استان تهران و مدیرکل حوزه حمل‌ونقل استانداری تهران، بعد از موافقت و طرح در شورای ترافیک این استان نسبت به انعقاد قرارداد، اقدام خواهد شد.

صفری با اشاره به موانع موجود در پروژه بلوار بعثت نیز گفت: از جمله موانع پروژه بلوار بعثت، مسیر تأسیسات زیربنایی همچون آب، برق، مخابرات و گاز است که بعد از انعقاد قرارداد و شناسایی محل انتقال از طریق نقشه‌های موجود، لازم است قبل از آغاز عملیات در بازه زمانی مشخص انجام شود تا روند پروژه با سهولت پیش برود.

وی به آغاز به کار دو پروژه مهم در بخش توسعه معابر شهری در سال 84 اشاره و بیان کرد: در دوره تصدی بنده به‌عنوان شهردار دماوند در سال‌های 84 تا 86، دو پروژه بلوار بعثت و بلوار شورا آغاز شد که طی این مدت نیز لاین جنوبی بلوار بعثت از محل تقاطع فاز یک فرهنگیان تا خیابان ولی‌عصر(عج) به همراه عملیات جدول‌گذاری و آسفالت به اجرا رسید و با توجه به استفاده از مصالح مرغوب، با گذشت حدود 10 سال همچنان از سطح سرویس‌دهی مطلوبی برخوردار است.

*تقویت زیرساخت‌های دماوند با اجرای پروژه بلوار بعثت

شهردار دماوند هدف از آغاز عملیات عمرانی در این شهر را توسعه و تقویت زیرساخت‌ها و دست‌یابی به نقطه‌ای مطلوب برشمرد و گفت: تمام فعالیت‌هایی که در دوره‌های مختلف توسط گذشتگان و آیندگان رخ می‌دهد، هدفی جز رسیدن به ارائه خدمات و برآوردن نیاز شهروندان و توسعه شهر نیست و ما نیز در تلاش هستیم این پروژه به اتمام رسیده و برگ زرین دیگری در حوزه خدمات به شهروندان رقم زده شود.

بنا بر این گزارش، دماوند سال گذشته جزو 11 شهر نمونه گردشگری کشور معرفی شد که امیدواریم با همت والای شورای اسلامی و شهرداری دماوند شاهد پیشرفت روزافزون این شهر با تمدن در استان تهران باشیم.

البته مسئولان شهری دماوند در دو سال اخیر با تشکیل شورای سرمایه‌گذاری اقدام قابل‌توجهی را در حوزه پروژه‌های مهم و ضروری پیش‌بینی کرده‌اند که از مهم‌ترین آنها می‌توان به پروژه احداث هتل دماوند اشاره کرد.

همچنین بهسازی سایت گردشگری چشمه‌ اعلاء، عملیات روکش آسفالت و لکه‌گیری معابر، آغاز پروژه مجتمع فرهنگی و تجاری معلم و انجام مطالعات اولیه طرح گردشگری از جمله اقدامات اساسی و مهم شورای اسلامی و شهرداری دماوند در یک سال اخیر بوده است.

ارسال نظرات