رییس مرکز ملی فرش: فعالان صنعت فرش به تولید هنری توجه کنند

رئیس مرکز ملی فرش ایران به منظور رونق دوباره صادرات خواستار تغییر رویکرد بافندگان و تولیدکنندگان فرش دستباف به تولید فرش و تابلو فرش های هنری شد.
کد خبر: ۸۵۴۷۰۸۹
|
۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل، حمید کارگر، رییس مرکز ملی فرش ایران در نشستی با نمایندگان تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش استان اردبیل گفت: در دوره فقدان حضور ایران در بازارهای بین المللی رقیبانی مانند هند محصولاتی به مراتب ارزانتر روانه بازار کردند و امروز برای رقابت تنها راه مانده حرکت به سمت تولیدات خاص است.

وی افزود: در حالی که بازارهای بین المللی با محصولات ارزان اشباع شده، فرش ها و تابلو فرش های دارای ارزش هنری را می توان با افتخار و به چند برابر قیمت عرضه کرده و دوباره بازار را به دست گرفت.

رییس مرکز ملی فرش ایران اضافه کرد: گردش مالی صنعت فرش در دنیا به شدت کاهش یافته و هم اکنون حدود 1.5 میلیارد دلار است اما بیانگر ظرفیت پایین این حوزه نیست و می توان با تبلیغات حجم مبادلات را افزایش داد.

او بیان کرد: برای ورود به بازارهای بین المللی به شناسایی بازارهای هدف و نیازهای آنها باید توجه شود که اقدام در این زمینه از سوی نهادی مانند مرکز ملی فرش زمان بر و هزینه بر است و از این رو باید بنگاه های بخش خصوصی به این امر توجه داشته باشند.

کارگر ادامه داد: صنعت فرش کشور چند صد سال است که حیات دارد و برای ادامه آن نیز نهادهای دولتی به هیچ وجه نباید ورود کنند، بلکه تنها می توانند مشوق بوده و در تبلیغات و بازاریابی به بخش خصوصی کمک کنند.

وی با انتقاد از عدم حمایت سازمان صدا و سیما از صنعت فرش گفت: صدا و سیما به دلیل بدهی مالی سال گذشته در روزهای آغازین نمایشگاه فرش را تحریم و از پخش تبلیغات آن خودداری کرد.

رییس مرکز ملی فرش ایران افزود: در برابر اعتراضات فهرستی از پخش 23 تبلیغ ارایه کردند که تنها چند مورد آن مربوط به فرش دستباف و باقی آنها تبلیغات فرش ماشینی بود و با افتخار نیز از ارایه تخفیف 70 درصدی برای تولید و پخش تیزرها سخن می گفتند.

او اظهار کرد: تا وقتی نگاه ها چنین باشد و حمایت جدی از تولید فرش دستباف صورت نگیرد، مشکلات همچنان پابرجا خواهد بود؛ البته این تبلیغات چندان به کمک نمی آید چرا که نگاه صنعت فرش به سوی صادرات است و باید تبلیغات خود را در این زمینه متمرکز کنیم.

کارگر در ادامه به آمار تعداد بافندگان فرش دستباف در کشور اشاره کرد و گفت: آمارهایی که ارایه می شود واقعی نیست چرا که در صورت صحت آن باید حجم تولید و صادرات فرش بسیار بیشتر از شرایط کنونی باشد.

وی عنوان کرد: برخی افراد به دلیل استفاده از بیمه قالیبافی و تسهیلات مشاغل خانگی در این فهرست جای گرفته یا فعالان نیمه قت هستند و برخی نیز دیگر فعالیت ندارند اما همچنان نامشان جزو بافندگان و تولیدکنندگان فعال قرار دارد که باید پایش شود.

رییس مرکز ملی فرش ایران همچنین بر انجام فعالیت های پژوهشی در مورد انواع فرش ایرانی تاکید کرد و افزود: تاریخ فرش شیخ صفی که هم اکنون در موزه ویکتوریا آلبرت انگلستان نگهداری می شود و سایر فرش های تاریخی ایران باید ثبت شده و مورد پژوهش های دقیق قرار بگیرد.

کارگر بیان کرد: کشورهایی مانند جمهوری آذربایجان و حتی ترکیه کتاب هایی در مورد فرش های تاریخی خود تهیه کرده اند در حالی که ما در کشور درگیر دعواهای داخلی هستیم و بعید نیست در آینده همچون سایر حوزه ها در حوزه فرش نیز سایر کشورها مدعی آثار ارزشمند ما شوند.


ارسال نظرات
آخرین اخبار