مدیرکل امور اقتصادی استانداری اردبیل گفت: پرداخت تسهیلات گران قیمت با نرخ سود بالای 21 درصد نه تنها صنعت فرش را رونق نمی‌دهد بلکه به درد هنرمندان در این عرصه نمی‌خورد.
کد خبر: ۸۵۴۷۰۹۹
|
۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل، ارژنگ عزیزی، مدیرکل امور اقتصادی استانداری اردبیل در نشست مشترک فعالان رشته قالیبافی با رئیس مرکز ملی فرش ایران اظهار کرد: ما هم در حوزه تأمین کیفی مواد اولیه و هم قیمت تمام شده محصول با مشکلاتی روبه‌رو هستیم، به طوری که فقر مالی و ضعف تأمین منابع مالی از مشکلات و نارسایی‌هایی است که این مجموعه را به جد آسیب‌پذیر کرده است.

وی با انتقاد از وضعیت پرداخت تسهیلات بانکی به فعالان عرصه فرش با نرخ سود بالا، تصریح کرد: پراکنده بودن کارگاه‌های تولیدی و کم‌توجهی به برنامه‌های آموزشی و تحقیقی از دیگر معضلات این حوزه است.

مدیرکل امور اقتصادی استانداری اردبیل، ضرورت صادرات فرش و تقویت آن را با کیفیت و استاندارد بالا یادآور شد و گفت: باید در عرصه مدیریت مالی و بازاریابی ورود حقیقی پیدا کرده و برخی از مشکلات و نارسایی‌ها به سرعت برطرف شود.

عزیزی به ضرورت تعیین اختیارات و محدوده امر نظارت و کنترل اشاره کرد و افزود: در این حوزه مدیریت واحد و تقویت برنامه‌های تحقیقی و آموزشی بسیار ضروری به نظر می‌رسد.

عباس اسمعیلی معاون بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت نیز به تنوع نرخ سود تسهیلات پرداختی به بافندگان فرش اشاره کرد و ادامه داد: ضرورت دارد تشکل‌های فعال در این حوزه تقویت شده و تبعیض‌ها و برخی ناعدالتی‌ها در این حوزه برطرف شود.

معاون تجارت خارجی سازمان صنعت، ‌معدن و تجارت نیز نارسایی‌های بازاریابی در صنعت فرش و ورود فرش با کیفیت اردبیل را به عرصه بازار داخلی و خارجی یادآور شد و بیان کرد: رسوب فرش در انبارها نشانگر آن است که ما بدون تقاضای بازار اقدام به تولید کرده‌ایم.

علی بیگ‌زاده اضافه کرد: 90 درصد تبلیغات رسانه‌های ما اجناس جایگزین فرش هستند به طوریکه با فرش‌های ماشینی و پارکت سعی واقعی بر این است تا هنر صنعت فرش دچار آسیب شود که بهتر است جلوی آن گرفته شود.

وی ضرورت تشکیل تشکل‌های مدیریت صادرات را در حوزه فرش یادآور شد و ادامه داد: باید مطابق با سلیقه‌های داخلی و خارجی تولید فرش به انجام برسد.‌

*400 پروانه تولید فرش دستباف صادر شده است

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و بافندگان فرش دستباف استان اردبیل نیز از صدور پروانه تولید به تعداد 400 مورد برای فعالان فرش دستباف خبر داد.

‌مالک اژدر حسنی ‌اظهار کرد: ما در سال‌های گذشته در قالب 11 دوره بهبافی فرش برای 440 نفر آموزش‌های جدید و مورد نیاز را برگزار کردیم.

وی تصریح کرد: امسال نیز قرار است 10 دوره آموزشی فرشبافی متفاوت از سال‌های گذشته برگزار شده تا علاقمندان با شرکت در این دوره‌ها با جدیدترین روش‌ها و شیوه‌های فرشبافی آشنا شوند.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و بافندگان فرش دستباف استان فعالیت 35 هزار بافنده فرش را یادآور شد و گفت: در این زمینه 400 پروانه تولید به متقاضیان صادر شده تا در قالب تعاونی‌های فرشبافی بتوانند در این عرصه فعالیت کنند.

حسنی حمایت این اتحادیه را در قالب پوشش بیمه‌ای، پرداخت تسهیلات، تأمین مواد اولیه و ارتقاء تولید کیفی فرش یادآور شد و افزود: با فعال شدن انجمن طراحان و نقاشان نیز با همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت فعالیت‌های خوبی را در این حوزه شاهد و ناظر هستیم.

وی با قدردانی از ثبت 10 طرح فرش دستباف اردبیل در سازمان مالکیت معنوی با همراهی و همکاری خوب مرکز ملی فرش ایران بیان کرد: قرار بود 20 میلیارد تومان به اتحادیه‌های روستایی در حمایت از قالیبافان اختصاص پیدا کند که هنوز با گذشت دو سال سهم این استان از این مبلغ مشخص نشده و ما نمی‌دانیم که پرداخت این مبالغ به چه شکلی انجام می‌شود.

حسنی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: در سطح کشور 22 اتحادیه فعالیت می‌کنند که از این مبلغ 900 میلیون تومان به هر یک از این اتحادیه‌ها پرداخت می‌شود که هنوز معلوم نیست این 20 میلیارد تومان اعتبار وعده داده شده چگونه توزیع شده و سهم استان‌ها به چه ترتیبی است.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و بافندگان فرش دستباف استان اردبیل از رئیس مرکز ملی فرش ایران خواست تا اتحادیه‌های استان‌ها را از این بلاتکلیفی نجات داده و به شرایط تولید فرش و حرکت‌های مثبت و سازنده در این زمینه بیش از گذشته کمک کرده و این مجموعه را همراهی کنند.

ارسال نظرات