نمایندگان مجلس شورای اسلامی تقاضای رسیدگی به اساسنامه شرکت ملی نفت را براساس اصل ۸۵ قانون اساسی به تصویب رساندند و کمیسیون انرژی را مسئول بررسی و تصویب آن کردند.
کد خبر: ۸۵۴۷۱۵۰
|
۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۶

به گزارش خبرگزاری بسیج ،نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز پارلمان تقاضای رسیدگی به اساسنامه شرکت ملی نفت ایران براساس اصل 85 قانون اساسی را مورد بررسی قرار دادند.

وکلای ملت این تقاضا را با 116 رأی موافق، 57 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از مجموع 208 نماینده حاضر در صحن علنی پارلمان به تصویب رساندند.

بنا بر این گزارش ، مجلس شورای اسلامی همواره در برنامه‌های توسعه دولت را مکلف می‌کند اساسنامه شرکت ملی نفت را به مجلس ارائه کند اما تاکنون لایحه‌ای از سوی دولت بدین منظور ارائه نشده است. لذا جمعی از نمایندگان طرحی در این زمینه آماده کردند که یک‌فوریت آن اردیبهشت ماه سال گذشته در مجلس به تصویب رسید.

براساس اصل 85 قانون اساسی، مجلس شورای اسلامی می‌تواند تصویب دائمی اساسنامه سازمان‌ها، شرکت‌ها، مؤسسات دولتی یا وابسته به دولت را با رعایت اصل هفتادودوم به کمیسیون‌های ذی‌ربط واگذار کند.

برای بررسی مواد این اساسنامه در کمیسیون باید هر ماده رأی مثبت دوسوم اعضای کمیسیون را به دست آورد و مصوب شود، پس از تصویب اساسنامه در کمیسیون برای تعیین زمان اجرای آزمایشی این طرح مجدداً به صحن علنی بازگشته و پس از تصویب نمایندگان به شورای نگهبان ارسال می‌شود. در واقع کمیسیون انرژی به‌نیابت از مجلس طرح فوق را بررسی خواهد کرد.

ارسال نظرات