خبرهای داغ:
مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان از اعزام 3 اصفهانی به المپیاد بین‌المللی مهارت برزیل خبر داد و گفت:17 مرداد ماه جاری 17 نفر از سراسر کشور برای شرکت در این المپیاد به برزیل اعزام می‌شوند.
کد خبر: ۸۵۴۷۲۰۱
|
۰۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۱
به گزارش خبرگزاری بسیج از اصفهان،ابوطالب جلالی؛ در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به ششم مرداد ماه روز کار‌آفرینی و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای با تاکید بر اینکه فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و دانشجویان به میزان 30 درصد از آموزش‌های مهارتی استفاده می‌کنند، تصریح کرد: 54 مرکز دولتی آموزش فنی و حرفه‌ای در استان وجود دارد که در سال گذشته حدود 65 هزار نفر-دوره از ظرفیت‌های آموزش فنی و حرفه‌ای در سطح استان استفاده کرده‌اند.
وی با اشاره به میانگین نرخ بیکاری 12 درصدی اضافه کرد: تمام افراد بیکار باید از دالان آموزش‌های فنی و حرفه‌ای عبور کنند. توقع ما از دانشگاه‌ها این است که افراد به صلاحیت‌های فنی لازم مجهز باشند، چرا که بخش عمده‌ای از جامعه بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها هستند.
وی با بیان اینکه به یک سند آمایش سرزمینی در زمینه مهارت های فنی نیازمندیم گفت: نظام آموزشی باید متناسب با ظرفیت‌های شغلی باشد که متاسفانه شکل‌گیری نظام آموزشی ما متناسب با ظرفیت‌های شغلی نیست.نظام آموزش رسمی درکشورپر‌رنگ و پر‌قدرت حرکت می‌کند، اما نظام آموزش‌های مهارتی به عنوان نظام آموزش غیر‌رسمی درکشورکم‌ رنگ جلوه می‌کند.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان با بیان اینکه دغدغه بیکاری یک بحث نگران‌کننده برای خانواده‌ها، مسئولان و جوانان است، اضافه کرد: ایجاد اشتغال پایدار و مولد در کشور قابل تأمل است و در حال حاضر این ظرفیت در کشور وجود دارد که از ثروت طبیعی به عنوان یک ظرفیت در راستای ایجاد اشتغال پایدار و مولد استفاده کنیم.
وی با اشاره به اینکه تا زمانی که نیروی انسانی توانمندی لازم را برای انجام امور نداشته باشد، نمی‌تواند مؤثر باشد، تاکید کرد: در حال حاضر در آموزش و پرورش بیشتر توقع به ارتقای سواد شهروندی است.
وی با تاکید براینکه در دو دهه گذشته به آموزش‌های مهارتی در کشور کم‌توجهی شده است، ادامه داد: اما طی یک یا دو سال گذشته با توجه به بحران بیکاری و مشکلات موجود در این زمینه خروجی ظرفیت‌های آموزش‌های مهارتی افزایش یافته و این آموزش‌ها از سوی دولت مورد توجه قرار رفته است.
جلالی؛ با بیان اینکه جامعه هدف در ارائه آموزش‌های مهارتی 23 میلیون شاغل است که این افراد باید سالانه 80 ساعت آموزش ببینند، تصریح کرد: اما در کشور ایران این آموزش‌ها تنها به میزان دو ساعت به شاغلان ارائه می‌شود.
جلالی با اشاره به لزوم توجه به نیروی انسانی، توانمند‌سازی آنها و توجه به فرصت‌های شغلی تاکید کرد: افراد بسیاری در کشور متصدی مشاغل متعددی هستند که این افراد باید متناسب با شرایط و پیشرفت جامعه زیر پوشش آموزش‌های مهارتی قرار بگیرند.
وی به ارائه آموزش‌های مهارتی به افراد جویای کار و تکمیل و ارتقای مهارت‌های افراد اشتغال به کار اشاره کرد و افزود: این دو مقوله مورد توجه آموزش فنی و حرفه‌ای کشور و استان قرار دارد.
وی با بیان اینکه همچنین فنی و حرفه‌ای به آموزش زندانیان و سربازان در پادگان‌ها برای توانمند‌سازی آنها به صورت ویژه توجه می‌کند و در زندان‌ها و پادگان‌ها دوره‌های آموزش‌های مهارتی را برای این افراد برگزار می‌کند، اظهار کرد: برخی از پدیده‌های نو‌ظهور وجود دارند که مشکلات جدی را در جامعه ایجاد می‌کنند.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان تاکید کرد: در گذشته به توانمند‌سازی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی توجه چندانی نشده است اما در حال حاضر دولت به این موضوع توجه می‌کند و در سال گذشته مصوبه‌ای مبنی بر توانمند‌سازی دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی داشته‌ایم.
وی با تاکید بر اینکه مهاجرت مردم از روستا‌ها به شهر‌ها و رشد حاشیه‌نشینی یکی از دغدغه‌های مسئولان در طول سال‌های گذشته بوده است، افزود: کم‌توانی افراد و نبود شغل مناسب برای افراد در روستا‌ها منجر به ایجاد این پدیده شده است.
جلالی؛ با بیان اینکه برنامه توانمند‌سازی روستاییان وعشایر به عنوان یک مدل از سال گذشته در برنامه دولت مورد توجه قرار گرفته است، گفت: همچنین برای این موضوع قانون نیز وضع شده است و این طرح به صورت پایلوت در اصفهان اجرایی شد و سپس در سراسر کشور مورد اجرا قرار گرفت.
جلالی با اشاره به ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به 10 میلیون نفر-ساعت در استان اضافه کرد: همچنین یک‌هزار و 500 آموزشگاه آزاد فنی و حرفه‌ای در استان اصفهان وجود دارد که در سال گذشته 55 هزار نفردوره زیر پوشش آموزش‌های این آموزشگاه‌ها قرار گرفته‌اند.
وی با اشاره به ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به 10 میلیون نفر-ساعت در آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای استان در سال گذشته تاکید کرد: طی چهار ماهه نخست سال جاری نیز آموزش‌های مهارتی به دو میلیون نفر-ساعت در سطح استان ارائه شده است.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان با اشاره به ارائه آموزش‌های مهارتی طی این مدت به میزان 20هزار نفردوره در استان افزود: همچنین پیش‌بینی می‌شود که تا پایان سال جاری 70 هزار نفردوره در یک‌هزار و 200 حرفه آموزشی زیر پوشش آموزش‌های فنی و حرفه‌ای قرار بگیرند.
جلالی همچنین از 110 مجوز صادر شده مستقل، دو مجوز صادر شده پشتیبان و 152 طرح معرفی شده به بانک در طرح مشاغل خانگی در چهار ماهه نخست امسال در استان خبر داد.
ارسال نظرات
پر بیننده ها