به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج، سعید حسینی مدیر مجمع مراکز تولید و توزیع نوشتافزار اسلامی- ایرانی، در نشست خبری این مجمع که صبح امروز برگزار شد، با اشاره به چهارمین سال تولید و عرضه نوشت افزار اسلامی- ایرانی، گفت: ما سال 91 با دو برند این حرکت فرهنگی را آغاز کردیم و با توکل بر خداوند توانستیم تا سال 92 به 15 مؤسسه یا برند در این حوزه برسیم.
وی با اشاره به طراحی شخصیتهای جدیدی مانند کلاه قرمزی، سنجد، پهلوانان و مختار گفت: برای این امر وارد مذاکره با معاونت سیما شدیم. با این حرکت تجاریسازی شخصیتهای صدا و سیما برای اولینبار در حوزه نوشتافزار وارد شد. هر ساله به صورت تخمینی 150 میلیون جلد دفتر در کشور مصرف میشود که اگر بتوانیم میزانی از این تعداد را به کالاهایی با المان و نمادهای اسلامی ایرانی اختصاص دهیم، میتوانیم در جریان فرهنگی کشور تأثیرگذار باشیم. در سال 92 از این تعداد ذکر شده، پنج میلیون یعنی حدود پنج درصد بازار به دفاتر اسلامی ایرانی اختصاص یافت، در سال 93 این میزان به 15 میلیون یعنی 10 درصد بازار افزایش یافت که عمده کار نیز به صورت موفق توزیع شد.مدیر مجمع نوشتافزار اسلامی ایرانی ادامه داد: بخشی از این دفاتر به صورت سنتی در بازار عرضه شد و تعدادی نیز به کمک نمایشگاههایی که در سطح کشور برگزار شده بود و پوشش رسانهای و اطلاعرسانی توانست به دست مصرفکننده برسد. ما در سال گذشته نمایشگاههای متعددی را در سطح کشور در استانهای همدان، خوزستان، اراک و اصفهان برگزار کردیم. همچنین در 10 نقطه از شهر تهران نیز نمایشگاههایی مانند نمایشگاه «باز باران» افتتاح شد. در کنار این موارد، ما اقدام به برگزاری 1000 نمایشگاه محدود و غرفهای در هیئات، نماز جمعهها و... نیز کردیم. در این مدت، 100 نمایندگی در تهران و شهرستانها ایجاد شد و محصولات در 10 ایستگاه مترو به مدت 10 روز برقرار بود.
مدیر مجمع نوشتافزار اسلامی ایرانی در ادامه به مطالبه از نهادهای حاکمیتی اشاره کرد و گفت: اصلی ترین کاری که در این زمینه انجام شد ارائه طرح شکایتی به کمیسیون اصل 90 توسطجمعی از فعالان دغدغه مند فرهنگی بود که در آن فهرستی از نهادهایی که کم کار بودند و یا به این قضیه ورود نداشتند تهیه شد؛ از سال گذشته تاکنون در سطح معاونان وزیر در مراکز و وزارتخانههایی مانند گمرک، ارشاد، نیروی انتظامی، وزارت صنعت و غیره حداقل بیش از 5 جلسه در مجلس برگزار شد که خروجیهای خوبی داشت. نخست این بود که کارهای کوتاه مدت و ضربتی در دست انجام قرار گرفت. مثلاً توزیع برخی از کارها کنترل شد و آموزش و پرورش و صدا و سیما نیز حضور جدی تری پیدا کردند که در نهایت در این زمینه جریان سازی خوبی شکل گرفت. دومین نتیجه رسیدن به این موضوع بود که کمکاری برخی از نهادها نتیجه خلأهای قانونی است. هرچند مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی 13 سال پیش در این زمینه مواردی را مطرح کرده است اما مسئولیت برخی از نهادها در این عرصه کاملاً مشخص نیست.
حسینی گفت: این قضیه در مجلس پیگیری شد ولی هنوز به ثمر نرسیده است که شاید بخشی از آن به سیاست دولت بازگردد. ما حتی در این حوزه نوشت افزار صنفی برای تولیدکننده نداریم. در مجموع خروجی این جلسات این بود که مشخص شد کمبودها چیست و چه نهادهایی کار خود را انجام نمیدهند چه بخشی از این امر قابل حل است و کدام بخش نیازمند رفع خلأ قانونی دارد. به نتیجه رسیدن در این زمینه زمانبر است و فکر میکنم حداقل دو تا سه سال طول بکشد.
مدیر مجمع نوشت افزار اسلامی-ایرانی به پژوهش در این زمینه اشاره کرد و یادآور شد: ما سعی کردیم در این مدت پژوهشهای کاربردی با انجام دهها نظرسنجی ارائه دهیم که در نهایت ارتقای تولیدات را داشته باشیم. در حقیقت مجموعه نوشت افزاری که الآن دارد فعالیت می کند یکی از اولین مجموعههای مردمی است که کار کارشناسی میکند و توانسته است مطالبات خود را به مجلس ببرد و از این جهت یک نوع مدل برای دیگر مجموعههای مردمی محسوب میشود.
وی گفت: حوزه نوشت افزار حدود 20 میلیون مخاطب دارد که زیر مجموعهای از حوزه صنایع فرهنگی محسوب میشود. صنایع فرهنگی در دنیا تعریف شده و به آن نگاه جدی میشود حتی در برخی از کشورها نگاهی استراتژیک به آن دارند که البته درآمدزایی خوبی هم برای آن کشورها دارد مثلاً انیمیشن مانگو درآمدزاییاش از فروش نفت ایران بیشتر بوده است و یا به عنوان نمونه بیش از 10 میلیون دلار در سال 2010 از کشور کره سریال وارد کشور کردهایم.الآن درامدزایی بسیاری از کشورها از این طریق تأمین میشود.
مدیر مجمع نوشتافزار اسلامی ایرانی با بیان اینکه ما برای واردات و یا تولید این محصولات در کشور تعریف و ساختار مشخصی نداریم؛ گفت: متولی حوزههایی مانند اسباب بازی و نوشت افزار مشخص نیست. تمام هدف مجمع این بوده که در این عرصه فعالیت کند و به فضاسازی بپردازد. در واقع میتوان به نوشت افزار به چشم یکی از محصولات پیش قراول صنایع فرهنگی نگاه کرد که میتواند در حوزه فرهنگ عمومی نیز تأثیرگذار باشد مثلا در کشور آمریکا زمانی که بحث استفاده از انرژی هستهای و تأسیس نیروگاهها مطرح شد بسیاری به دلیل تخریب محیط زیست مخالف این قضیه بودند اما دولت با تولید انیمیشنها و اسباببازیهایی با همکاری شرکت دیزنی توانست این موضوع را در کشور جا بیاندازد. ما هم میتوانیم از طریق همین محصولات بسیاری از مشکلات اجتماعی که هم اکنون با آن روبرو هستیم مانند سبک زندگی و غیره را رفع کنیم.
وی در ادامه با اشاره به حرف هایی که در خصوص کمک دولت به تولیدکنندگان گفت: در میان اعضای مجمع کسی را سراغ نداریم که پول بلاعوض گرفته باشد موفقیت این کار در مردمی بودنش است این مدل خوبی برای حرکتهای فرهنگی دیگر است متأسفانه عمده کارهای فرهنگی در کشور مانور است.اما این حرکت نمادین نبوده است. ما در طول سالهای گذشته با تحریم و موانع اقتصادی متعددی مواجه شدیم هر ساله طبق آمار ارائه شده 4 هزار میلیارد سهم فروش دفتر در کشور است میتوانیم از این ظرفیت استفاده کرده و به سمت تولید کارهای ملی پیش برویم تا درآمدزایی هم داشته باشیم. بعضی از روشنفکرها این عقیده را دارند که کار انقلابی در حوزه نوشت افزار جواب نمیدهد اما میزان استقبال مردم در نمایشگاهها خلاف این را ثابت کرده است.
حسینی گفت: برنامه ما این است که در 10 سال آینده بازار سالم و عاری از محصولات پرخطر برای فرهنگ کشور داشته باشیم. در این زمینه قصد داریم که هم تأمین کننده نیاز داخل کشور باشیم و هم به صادرات نیز فکر کنیم. در سال گذشته نیز تعدادی از محصولات خود را به کشورهای عراق و سوریه صادر کردیم.
وی افزود: مهمترین مشکل ما تولید کارکترهای ملی و بومی است که رفته رفته به سمت فقر کاراکتر پیش میرویم. تولید شخصیتها براساس نمادهای بومی و ملی جریان مستمری نیست و من تولیدکننده مطمئن نیستم که در سال آینده بتوانم شخصیت جدیدی را ارائه دهم. به همین منظور با صدا و سیما، حوزه هنری و شهرداری وارد مذاکره شدیم که برای این امر شخصیتهای جدیدی داشته باشیم. طراحی شخصیتهای جدید هزینه بر است و از پس بخش خصوصی برنمیآید؛ هدف دیگر ما این است که خود بازار نوشت افزار وارد این عرصه شود و ما به صورت موازی فعالیتی در این زمینه نداشته باشیم. در سال جاری در 30 استان نمایشگاه نوشت افزار برگزار خواهیم کرد و در کنار آن فراخوانی برای شناسایی تولیدکنندگان در سطح کشور اعلام خواهیم کرد. در کنار این موارد راه اندازی فروشگاه اینترنتی برای توزیع محصولات و غنی تر کردن مطالب سایت ایران نوشت از دیگر اقدامات خواهد بود.