در گفتگوی بسیج با یک استاد دانشگاه مطرح شد:

لزوم نهادینه سازی مشارکت مردم در اقتصاد کشور برای عبور از چالش‌ها

دولت می تواند سرمایه های سرگردان بیکارکه مقدارشان نیز قابل توجه است در جهت شناسایی و جذب مدیریت نماید تا از سونامی ورود آنی به بعضی حوزه ها از جمله خودرو یا مسکن دور سازد و اینگونه اقتصاد کشور را از گزند مخرب شان در امان دارد.
کد خبر: ۸۵۴۷۳۵۱
|
۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۵
جواد نجفی استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، مشارکت مردم در اقتصاد را مهم ارزیابی کرد و اظهار داشت: یکی از مهمترین بحث ها فرهنگ سازی و تحقیقات لازم برای ایجاد مشارکت مردم در اقتصاد است تا بستر لازم برای سرمایه گذاری شان ایجاد شود همان طور که در بخش اجتماعی و سیاسی تبلیغات دولتی صورت گرفت و نقش پذیری مردم نهادینه شد.

وی به تسهیل روند سرمایه گذاری مردم اشاره کرد و گفت : باید بتوانیم بوروکراسی و کاغذ بازی ؛ روند نامطلوب در ادارات را کاهش دهیم تا بر انگیزه مردم بیفزاییم .

نجفی در ادامه به تفاوت نرخ سود در تولید و بانک  پرداخت و گفت : توجه به بازار تولید و بانک داشته باشیم تا  مقایسه بین نرخ سود بانکی و بازدهی سرمایه مردم از تولید را داشته باشیم اگر این اختلاف فاحش باشد که هست مردم ترغیب به سرمایه گذاری در بخش تولید نمی شوند لذا این دولت است که تعدیل سازی  نرخ بازدهی سرمایه و سود بانکی را می تواند انجام دهد.

وی گفت : یک سری قوانین و مقررات در بخش حقوقی و قضایی  تنظیم شود که قابلیت اجرا داشته باشد در سرمایه گذاری خصوصی یک دستورالعمل مشخص وجود ندارد دستور العمل مشخص در سرمایه گذاری الزامی بی بدیل است.

این استاد دانشگاه به تامین نقدینگی بخش خصوصی اشاره کرد و اذعان داشت : تامین نقدینگی در بخش خصوصی بازنگری شود  و این نگرش دوباره تامین نقدینگی توسط بانک ها جهت سرمایه گذاری می تواند در فعال سازی بخش خصوصی  موثر باشد.

نجفی تصریح کرد: اصلاح سیستم مالیاتی ، ثبات ارزی ، استفاده از تعرفه های تجاری، حمایت از صنایع داخلی ، تشویق به صادرات خارجی ، تشویق به سرمایه گذاری در بخش تولید نقش حمایتی در جهت تولید محوری دارد  وباعث مشارکت اقتصادی است.

وی در خاتمه گفت: دولت  می تواند سرمایه های سرگردان بیکارکه مقدارشان نیز قابل توجه است در جهت شناسایی و جذب مدیریت نماید  تا از سونامی ورود آنی به بعضی حوزه ها از جمله خودرو یا مسکن دور سازد  و اینگونه اقتصاد کشور را از گزند مخرب شان در امان دارد .


ارسال نظرات