در دیدار رئیس عمومی گمرکات افغانستان و رئیس کل گمرک ایران عنوان شد
رئیس عمومی گمرکات افغانستان و هیأت همراه با مسعود کرباسیان رئیس‌کل گمرک ایران دیدار و گفت‌وگو کردند و در این دیدار بر توسعه روابط گمرک تاکید شد.
کد خبر: ۸۵۴۷۳۸۵
|
۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۴

به گزارش خبرگزاری بسیج ، به نقل از روابط عمومی گمرک ایران، در این دیدار دو طرف بر اجرای برنامه مشترک در گمرکات مرزی ایران و افغانستان به منظور افزایش مبادلات تجاری تأکید و مقدمات امضای تفاهم‌نامه گمرکی را فراهم کردند.
نجیب‌اله وردک رئیس عمومی گمرکات افغانستان در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از توافق هسته‌ای ایران و 1+5 از آن به عنوان یک اتفاق بزرگ در سطح جهانی یاد کرد و گفت: علاقه‌مندیم تا با گمرک جمهوری اسلامی ایران یک تفاهم‌نامه گمرکی امضا کنیم.
وی افزود: براساس مصوبه شورای وزیران افغانستان ما باید یک گمرک مشترک مرزی با همسایگان داشته باشیم.
براساس این گزارش مسعود کرباسیان رئیس‌کل گمرک ایران نیز ضمن ابراز خرسندی از این دیدار به موضوع توافق هسته‌ای ایران و 1+5 اشاره کرد و گفت: امیدواریم بتوانیم تأثیرات مثبت این اتفاق مهم را به کشورهای منطقه انتقال دهیم.
وی افزود: آمار ترانزیت کالا به کشور افغانستان طی سال‌ها و ماه‌های اخیر یک جهش جدی داشته و با توجه به رفع محدودیت‌ها در آینده انتقال کالا به افغانستان راحت‌تر انجام خواهد شد.
رئیس‌کل گمرک ایران با یادآوری این موضوع که ایران با برخی از کشورهای منطقه همسایه است که دسترسی آنها به آب‌های آزاد از طریق ایران امکان‌پذیر است، اظهارداشت: ما وظیفه داریم که نیازهای آنها را برطرف کنیم به‌خصوص در بخش تأمین مواد اولیه صنایع آنها.
کرباسیان گفت: ما با اتحادیه بین‌المللی حمل‌ونقل جاده‌ای (ایرو) در مورد تسهیل ترانزیت به توافق‌هایی دست یافتیم، تا مبادله اسناد در فضای آی‌تی صورت پذیرد. براساس این توافق‌ها ارتباط ما با ایرو آنلاین است و بحث معطلی در مرزها از بین خواهد رفت.
رئیس‌کل گمرک ایران با بیان اینکه ایران و افغانستان دارای روابط دوستانه و اهداف مشترکی هستند، افزود: سطح روابط سیاسی دو کشور خیلی خوب است. باید این روابط در سطح اقتصادی نیز توسعه یابد.
توسعه همکاری‌های آموزشی بین دو کشور از دیگر نکاتی بود که دکتر کرباسیان به آن اشاره کرد و اظهارداشت: گمرک ایران دارای 120 سال سابقه تاریخی است و خوشبختانه هم قانون و هم مجلس و دولت اختیارات زیادی به گمرک داده که افزایش تعامل با سازمان‌های همجوار و همچنین تسهیل تجارت با کشورهای منطقه از طریق ایجاد دو توسعه دروازه‌های مشترک مرزی از آن جمله است.
رئیس‌کل گمرک در همین زمینه از هیأت گمرکی افغانستان که پیش‌نویس توافق‌نامه‌ای برای ایجاد دروازه مشترک مرزی با ایران را ارائه داد قدردانی کرد و گفت: لزومی ندارد که امور مربوط به تشریفات گمرکی بین دو کشور دو بار انجام شود. ما می‌توانیم براساس توافق حاصله اسناد گمرکی همدیگر را قبول داشته باشیم تا کالاها سریع‌تر و آسان‌تر از مرزهای گمرک عبور کند.
کرباسیان در ادامه به وجود برخی از مشکلات ازجمله ساعات کاری و تعطیلی مقطعی گمرکات مرزی اشاره کرد و گفت: ما باید هزینه‌های گمرکی را کاهش دهیم و امکان تردد وسایل نقلیه حامل کالا را فراهم کنیم.
رئیس‌کل گمرک در پایان با بیان اینکه مسیر چابهار- افغانستان- میلک کوتاه‌ترین مسیر برای دسترسی به دریای عمان است، اظهارداشت: توسعه ترانزیت در منطقه بدون مشارکت همسایگاه میسر نخواهد شد.
شایان ذکر است که اعضای هیأت گمرکی افغانستان را در این نشست رضا محمدی مسئول آنکتاد و مشاور گمرک افغانستان، ویس سلطانی رئیس گمرک نیمروز، محمدملیار جبارخیل رئیس بخش آسیکودا و مشاور رئیس عمومی گمرکات، احمد نجیب بیضایی رئیس گمرک هرات و حفیظ‌اله حفیظ نماینده وزارت امور خارجه را تشکیل می‌دادند.
از سوی گمرک ایران نیز بهزاد شیری معاون برنامه‌ریزی و امور بین‌الملل، مجتبی شیشه‌چی‌ها مدیرکل دفتر همکاری‌ بین‌الملل، مدیر گمرکات مرزی میلک، دوغارون و ماهی‌رود، احمد پراهام معاون دفتر همکاری‌ بین‌الملل و خانم باقری‌پور معاون دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات گمرک ایران در این نشست حضور داشتند.

ارسال نظرات