هم‌زمان با مهلت بررسی توافق هسته‌ای، کنگره آمریکا سه طرح جدید ضدایرانی را کلید زد.
کد خبر: ۸۵۴۷۴۵۰
|
۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۴



به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، با پایان یافتن مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 و همزمان با مهلت بررسی توافق هسته‌ای در پایتخت کشورها، کنگره آمریکا سه طرح جدید ضدایرانی را کلید زد.

 

بر اساس اعلام دفتر اطلاع‌رسانی کنگره، طرح اول مربوط به سناتور «دیو برات» از ویرجینیا است که پیشگیری از کم شدن شدت تحریم‌های ایران پیش از تصویب برجام توسط سنا را خواستار شده است.

 

طرح دوم مربوط به «تد کروز» سناتور جمهوری‌خواه است و براساس آن سهم مخارج سازمان ملل متحد از بودجه آمریکا، در صورت برداشته شدن تحریم‌های تسلیحاتی ذیل قطعنامه‌های 1747 و 1929، محدود خواهد شد.

 

به گزارش فارس، سومین طرح نیز مربوط به «لئوناردو لنس» است و براساس آن مجلس نمایندگان با صدور قطعنامه، بر نقش خود در تصویب برجام، تأکید خواهد کرد.

 

روزنامه آلمانی «ولت» در گزارشی نوشت:با تحریم و اقدام نظامی نمی‌شد برنامه ایران را تا این حد محدود کرد.

 

خبرگزاری رویترز نیز در گزارشی اعلام کرد: علیرغم توافق، از آنجایی که زمان لغو تحریم‌های ایران نامعلوم است، شرکت‌های بیمه‌ خارجی نگاه محتاطانه‌ای در رویارویی با ایران دارند.

 

اختلاف‌های ایران و آمریکا عمیق است

 

«عباس عراقچی» معاون وزیر امور خارجه و عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران در مصاحبه با شبکه «العالم» گفت: موضوع بازرسی از مراکز نظامی حل شده  است.

عراقچی افزود: آزمایش موشک‌های میان برد از سوی جمهوری اسلامی ایران، نقض توافق وین محسوب نمی‌شود.

 

وی خاطرنشان کرد: هر دو طرف دراین توافق برنده شده‌اند.

 

معاون وزیر خارجه در ادامه گفت: توافق وین برای همه کشورها الزام آور شده است.

 

عراقچی اظهار کرد: الان این توافق وجود دارد و شورای امنیت نیز آن را تایید کرده است ولی بسیاری از قوانین بین‌المللی باید روال قانونی در داخل کشورها را طی کنند؛ به عنوان مثال همین پروتکل الحاقی یک قانون بین‌المللی است و ما هم امضا کردیم اما تا وقتی که مجلس شورای اسلامی تایید و تصویب نکند برای دولت ایران لازم الاجرا نیست و به همین دلیل است که اگر توافق اجرایی بشود پروتکل الحاقی را داوطلبانه اجرا می‌کنیم تا زمانی که مجلس شورای اسلامی آن راتایید کند. توافق وین نیز همین گونه است باید روال قانونی در کشورها طی شود. دولت آمریکا این کار را از طریق کنگره دارد انجام می‌دهد و ما هم از روالی که خودمان خواهیم داشت، این کار را انجام خواهیم داد. باید صبر کرد تا کار انجام شود.

 

وی در باره احتمال مخالفت کنگره آمریکا و برداشته نشدن تحریم‌ها بیان کرد: اجازه بدهید ببینیم این اتفاق می‌افتد یا خیر و بعد تصمیم بگیریم. مسلما این یک اشتباه بزرگی از طرف کنگره خواهد بود واعتبار بین‌المللی دولت آمریکا را زیرسوال خواهد برد و حتما مشروعیت تحریمهایی را که وجود دارد از بین خواهد برد. با این حال من ترجیح می‌دهم صبر کنیم و ببینیم که تصمیم نهایی کنگره آمریکا چه خواهد بود همانطور که باید صبر کنیم تا روال قانونی درایران هم طی شود.

 

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای افزود: حضور بازرسان آمریکایی را نپذیرفتیم.

 

عراقچی خاطرنشان کرد: اختلاف‌های ایران و آمریکا عمیق است.

 

عاقلان می‌دانند که واکنش ایران به حمله نظامی چیست

 

به گزارش تسنیم، «ارنست مونیز» وزیر انرژی آمریکا در مصاحبه با شبکه «سی ان ان» گفت: ابعاد هسته‌ای این توافق قوی‌تر از آن است که هر کسی انتظار آن را داشت و واقعا برنامه هسته‌ای ایران را برای مدت طولانی سخت تحت فشار قرار می‌دهد.

 

خبرگزاری «اینترفکس» روسیه در گزارشی مدعی شد: احتمال امضای قرارداد انتقال اورانیوم ایران به روسیه تا پایان ۲۰۱۵ وجود دارد.

 

خبرگزاری اتریش نیز در گزارشی اعلام کرد: عاقلان می‌دانند که واکنش ایران به حمله نظامی چه خواهد بود.

در ادامه گزارش آمده است: به همین دلیل «جان کری» مخالفان توافق هسته‌ای را طرفداران طرح‌های فانتزی می‌داند.

 

خبرگزاری اتریش افزود: تحریم‌ها نتوانستند برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کنند.

 

موگرینی سه‌شنبه و فابیوس چهارشنبه در تهران

 

«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه ششم مرداد ماه برای اولین بار به تهران سفر می‌کند.

 

کاترین اشتون مسئول سابق سیاست خارجی اتحادیه اروپا 17 اسفند ماه 1392 و بعد از حصول توافقنامه ژنو سفری دو روزه به تهران داشت. پیش از اشتون نیز خاویر سولانا به تهران سفر کرده بود.

 

موگرینی هفته گذشته اعلام کرد که برای حمایت از گام اولیه «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) به تهران سفر خواهد کرد.

 

از دیگر سو «لوران فابیوس» وزیر خارجه فرانسه نیز روز چهارشنبه هفتم مرداد ماه در تهران خواهد بود.

 

وزیر امور خارجه فرانسه روز سه‌شنبه هفته گذشته عنوان کرد که هفته آینده برای دیدار با مقامات ایرانی به تهران سفر می‌کند و در این سفر با حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران دیدار خواهد کرد.

 

فابیوس از سال ۱۹۸۴ تا ۱۹۸۶ به مدت دو سال نخست وزیر دولت میتران بود که در دوران نخست‌وزیری او فرآورده‌های خونی آلوده به ویروس‌های خطرناک در فرانسه توزیع شد و انستیتو مریو فرانسه فراورده فاکتورهای انعقاد خونی آلوده به ویروسHIV  و هپاتیت را به برخی از کشورها مانند آلمان غربی، ایتالیا، آرژانتین، عربستان، عراق، ایران و ... صادر کرد. این فاکتور در کمک به انعقاد خون بیماران مبتلا به هموفیلی مصرف می‌شود و در نتیجه سبک‌سری انستیتوی فرانسوی تعدادی از بیماران هموفیلی کشورهای دریافت‌کننده به ویروسHIV  و بیماری ایدز و هپاتیت مبتلا شدند.

 

براساس مستندات موجود،فابیوس نخست وزیر وقت فرانسه در این اتفاق نقش موثری ایفا کرده بود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها