در گفت‌و‌گو با رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله(عج) مطرح شد:
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله(عج) گفت: باید اخلاق پزشکی در دانشگاه جزء اصول اصلی باشد، هر کسی صلاحیت پزشک شدن را ندارد، ما در دانشگاه‌ها فقط به نمره واحد درسی اخلاق پزشکی بسنده کرده‌ایم.
کد خبر: ۸۵۴۷۵۸۰
|
۰۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۸
به گزارش خبرگزاری بسیج، دکتر جعفر اصلانی، رفتار ناشایست برخی دانشجویان پزشکی مبنی بر گرفتن عکس یادگاری  با اجساد را خلاف اخلاق پزشکی و عرف جامعه دانست و اظهار کرد: مدتی است در فضای مجازی و جاهای دیگر موج عظیمی از عکس‌های سلفی جامعه را فرا گرفته است اما اینکه عده‌ای از دانشجویان پزشکی کشور بخواهند در حین کالبد شکافی با اجساد عکس بگیرند یک آسیب و در واقع توهین به جامعه پزشکی است و این حرکت خلاف ادب و عرف و اخلاق است.

وی ادامه داد: حرفه پزشکی قداست دارد و حتی یکسری از کار‌ها هر چند عادی، در این حرفه خطا محسوب می‌شود؛ یک دانشجوی پزشکی نباید رفتارهای ناشایست را در لباس پزشکی انجام دهد حتی اگر یک رفتاری در جامعه رواج پیدا کرده باشد باید قداست حرفه پزشکی حفظ شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله(عج) به سیستم آموزشی کشور اشاره کرد و افزود: یکی از علت‌های وقوع چنین حرکات زشتی، این است که سیستم آموزش  کار خود را به خوبی انجام نمی‌دهد، فرهنگ و اخلاق و ادب باید به همراه درس دانشجویان تدریس شود.

وی تصریح کرد: تدریس نظم و ادب و اخلاق پزشکی صرفا نباید به صورت تئوری باشد بلکه اساتید باید به طور عملی هم اینگونه مسائل را به دانشجویان آموزش دهند.

این فوق تخصص ریه، برخورد قاطع را در برابر چنین رفتار‌هایی خواستار شد و تاکید کرد: باید با افرادی که این حرکت ناشایست را انجام داده‌اند برخورد شود، البته من نظرم این است که برخوردها صرفاً نباید  متوجه سیستم‌های انتظامی باشد بلکه همان اساتید و مسئولین تعلیم و تربیت دانشگاه با دانشجو برخورد کنند.

اصلانی، قداست حرفه پزشکی را بسیار بالا دانست و گفت: گرفتن عکس سلفی یا یادگاری با اجساد به حیثیت جامعه پزشکی ضربه می‌زند و آثار این حرکت بعد‌ها به خود افراد نیز بر می‌گردد و جایگاه اجتماعی آنها را خدشه‌دار می‌کند، باید تقدس حرفه پزشکی را حفظ کنند و من اعتقاد دارم ابتدا باید از خود ما و اساتید فرهنگ‌سازی شروع شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله(عج)، ورودی پذیرش دانشجو در کشور را اشتباه دانست و اظهار کرد: پذیرش دانشجوی پزشکی با روش فعلی خطا است و ورودی دانشگاه باید نظام‌مند شود و افراد یکسری حداقل‌هایی را داشته باشند و اگر فرد صلاحیت نداشت وارد دانشگاه نشود.

این مقام مسئول خواستار نظام‌مند شدن اخلاق پزشکی در دانشگاه‌ها شد و خاطر نشان کرد: نباید اینطور باشد که صرفا دانشجویان دو واحد درس اخلاق پزشکی را پاس کنند؛ باید اخلاق پزشکی در دانشگاه جزء اصول اصلی باشد، هر کسی صلاحیت پزشک شدن را ندارد، ما در دانشگاه‌ها فقط به نمره واحد درسی اخلاق پزشکی بسنده کرده‌ایم؛ این روش غلط است و بایستی شخصیت افراد کنترل شود و یکسری خط قرمز‌ها رعایت شود.

وی تصریح کرد: از طرفی انتخاب استادان دانشگاه‌ها نیز باید مورد توجه قرار گیرد، هیئت ممیزی برای پذیرش استادان باید شروط‌‍ بگذارند و فقط بر مبنای علمی و در بعضی مواقع متاسفانه به صورت رابطه‌ای ارزشیابی نکنند، اگر آموزش درست و اصولی از سوی استادان داده شود به طور یقین دانشجو هم از وی الگو می‌گیرد.
ارسال نظرات