خبرهای داغ:
چهار کلمه از شاهزاده بیکار؛

واکنش مضحک بندر بن سلطان در مورد توافق هسته‌ای 5+1 با ایران

بندر بن سلطان گفت: توافق هسته ای ایران حتی منتهی به نتایج به دست آمده از توافق هسته ای با کره شمالی نیز نمی شود که طی آن باز کره شمالی موفق شد به بمب هسته ای دست یابد، بلکه توافق با ایران بسیار خطرناک تر و زیان بارتر خواهد بود.
کد خبر: ۸۵۴۷۸۷۱
|
۰۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۳
به گزارش خبرگزاری بسیج، شاهزاده بندر بن سلطان، رئیس سابق دستگاه اطلاعات عربستان سعودی و سفیر اسبق این کشور در آمریکا در واکنش به توافق هسته ای ایران و گروه 1+5 طی اظهار نظری گفت که این توافق به ایران اجازه دستیابی به بمب هسته ای و نابودی منطقه را خواهد داد.

بندر بن سلطان در مقاله ای که روزنامه انگلیسی زبان «دیلی استار» چاپ بیروت آن را منتشر کرد، نوشت که پس از این توافق اعراب از آمریکا دور خواهند شد.
وی افزود: مردم کشورهای خاورمیانه هم اکنون بر قضا و قدر الهی و تقویت و افزایش قدرت توانمندی های بومی و داخلی خود تکیه دارند و در این راه به نظر من این کشورها بهتر در پی یافتن هم پیمانی قدرتمندتر باشند.

این شاهزاده سعودی مقاله خود را اینگونه ادامه می دهد که تحلیل های راهبردی سیاست خارجی و اطلاعات سرویس های اطلاعاتی و دستگاه های اطلاعاتی کشورهای منطقه بر این باورند که توافق هسته ای ایران حتی منتهی به نتایج به دست آمده از توافق هسته ای با کره شمالی نیز نمی شود که طی آن باز کره شمالی موفق شد به بمب هسته ای دست یابد، بلکه توافق با ایران بسیار خطرناک تر و زیان بارتر خواهد بود.

واکنش عربستان سعودی به توافق هسته ای ایران و گروه 5 + 1 بسیار دیر هنگام و غضبناک از سوی وزارت خارجه این کشور صورت گرفت که در بیانیه ای تاکید کرده بود، هرگونه دستیابی به توافق با ایران باید منتهی به ممانعت این کشور از تملک بمب هسته ای باشد.

واکنش مضحک شاهزاده بیکار در مورد توافق هسته‌ای 5+1 با ایران/ ایران از کره شمالی هم بدتر خواهد شد

در این راستا رسانه ها و شاهزادگان سعودی نیز از این توافق ابراز نگرانی کرده و اعتراض خود را نسبت به آن بیان کردند، اما مقاله انتقادآمیز شاهزاده بندر بن سلطان بسیار جای تعجب دارد، چون معلوم نیست، وی هم اکنون چه نقشی در سیاستگذاری های کشور عربستان دارد که نسبت به امضای این توافقنامه اینگونه واکنش نشان می دهد.

در واقع بندر بن سلطان از زمانی که از ریاست دستگاه اطلاعات عربستان سعودی برکنار شد، هیچ گونه نقشی در سیاستگذاری های این کشور ندارد.
منابع عربستانی تصریح می کنند که بندر بن سلطان اواخر سال 2013 میلادی به شدت از سیاست باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در خاورمیانه انتقاد کرده بود.

بندر بن سلطان بر این باور است که امضای توافقنامه هسته ای با ایران که یمی از بازیگران اصلی منطقه شمرده می شود، به معنای سوق دادن منطقه بحران زده خاورمیانه به سمت فاجعه ای مرگ بار است.


واکنش مضحک شاهزاده بیکار در مورد توافق هسته‌ای 5+1 با ایران/ ایران از کره شمالی هم بدتر خواهد شد

هم زمان با اعلام امضای توافقنامه ای هسته ای بین ایران و گروه 1+5 حکومت سعودی خواستار ارائه تضمین هایی از سوی آمریکا در قبال عدم دخالت ایران در امور منطقه شدند.

مسئولان سعودی در دیدار با اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا که به عربستان سفر کرده بود، این درخواست را ارائه داده بودند. کارتر در این سفر با پادشاه و ولی عهد عربستان که سمت وزیری دفاع این کشور را نیز بر عهده دارد، دیدار و بحث و تبادل نظر کرد.

کشورهای عربی حوزه خلیج فارس از جمله عربستان سعودی بر این باورند که امضای توافقنامه هسته ای با ایران موجب افزایش قدرت ایران و به تبع آن محور مقاومت متشکل از کشورهای عراق و سوریه و لبنان و یمن خواهد شد.

در این ارتباط «انور اشکی»، رئیس مرکز مطالعات راهبردی و حقوقی عربستان می گوید: اگرچه کارتر تلاش می کند، موجبات اطمینان خاطر کشورهای منطقه در قبال این توافق را به وجود آورد، اما کشوری همچون عربستان اقدام به تقویت توانمندی و بنیه دفاعی خود در قبال ایران و نحوه مقابله با آن در صورت هرگونه اقدام تهران که به امنیت منطقه خلل وارد کند، خواهد کرد.

واکنش مضحک شاهزاده بیکار در مورد توافق هسته‌ای 5+1 با ایران/ ایران از کره شمالی هم بدتر خواهد شد

هفته گذشته عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان در واکنش به امضای توافقنامه هسته ای ایران با گروه 1+5 به تهران درباره هرگونه دخالت منفی در منطقه هشدار داد و تاکید کرد که این اقدامات با مقابله عربستان مواجه خواهد شد.

این درحالی است که عربستان سعودی برای مقابله با برنامه هسته ای ایران، ژوئن سال گذشته اعلام کرد که با کشور فرانسه درحال بررسی طرح ساخت دو رآکتور هسته ای در عربستان هستند.

پس از آن در سال جاری میلادی عربستان توافقنامه ای با روسیه و کره جنوبی در زمینه استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای امضا کرد.
منبع: مشرق
ارسال نظرات
پر بیننده ها