کودکان مهاجر، امسال پشت نیمکت‌های مدارس

انتظار برای شهریور؛ فاصله دستگاه مرزمحور اداری با نگاه رهبری کم می‌شود

همه چیز آماده شروع یک سال تحصیلی ویژه برای کودکان مهاجر افغانستانی است. اگر همه مراحل طبق برنامه‌ریزی‌های معمول پیش رود گام مهمی در نزدیکی دو ملت پیش خواهد آمد.
کد خبر: ۸۵۴۷۹۰۳
|
۰۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۹

به گزارش خبرگزاری بسیج، کمتر از 2 ماه به آغاز شروع سال تحصیلی جدید در کشور ایران مانده است، و لحظه‌شماری برای رخداد اتفاقی بزرگ در روابط دو ملت ایران و افغانستان آغاز شده است. چیزی در حدود 2 ماه پیش، رسانه‌ای شدن خبر دستور مقام معظم رهبری برای تحصیل همه کودکان افغانستانی، اعم از کودکانی که شرایط حضور در ایران را اخد کرده‌اند و یا کودکانی که به هر دلیل نتوانسته‌اند مدارک حضور در ایران را کسب کنند، با استقبال بسیار وسیعی مواجه شد.

در این دستور که پیش از این هم صادر شده بود و حالا موعد رسانه‌ای کردن آن فرا رسیده بود به صراحت ذکر شده بود:«هیچ کودک افغانستانی، حتی مهاجرینی که به‌صورت غیرقانونی و بی‌مدرک در ایران حضور دارند، نباید از تحصیل بازبمانند و همه آنها باید در مدارس ایرانی ثبت‌نام شوند»

بارتاب‌های این دستور، چیزی فراتر از تصورات اولیه بود. بازتابی که سرانجام کار را به تشکر رسمی رئیس‌جمهور کشور افغانستان از رهبر انقلاب ایران کشاند.

به محض انتشار این دستور نگرانی‌ها برای اجرایی شدن و چگونه اجرایی شدن آن به وجود آمد. فاصله نگاه رهبر معظم انقلاب، با سیستم کند و بورکراتیک و مرزمحور اداری در ایران، نگرانی‌ها را بیشتر می‌کرد، اما این بار گویا اتفاقات دیگری در راه بود. به فاصله یک روز بعد از اعلام این دستور، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت ایران، در یک نشست خبری از عزم دولت برای اجرایی شدن این دستور خبر داد و امیدها برای به نتیجه رساندن این دستور در مدت زمانی کوتاه به شدت افزایش پیدا کرد.

استقبال جامعه مهاجر افغانستانی از این مطالبه رهبر انقلاب که در قالب نامه‌ها و یادداشت‌ها و گفتگوهای مختلفی منتشر شد، در کنار استقبال فرهیختگان و نخبگان ایرانی، خیلی زود فضایی برای همدلی و هم‌جهت شدن برای اجرای این مطالبه آماده کرد و سرانجام به فاصله یک هفته، وزیر آموزش و پرورش، عالی‌ترین مقام مربوط به تحصیل دانش‌آموزارن در کشور، دستور ثبت‌نام همه کودکان مهاجر افغانستانی، در مدارس ایران را صادر کرد و این امیدبخش‌ترین نقطه ماجرا بود.

کودکان مهاجر افغانستانی ساکن ایران، حالا چشم انتظار دورانی جدید برای زندگی ایران هستند. کودکانی که هیچ نقشی در مهاجرت یا بازگشت و یا تلاش برای اخذ مدارک یا تحمل شرایط بی‌مدرکی ندارند، حالا امیدوار به حضور در شرایطی هستند که بتوانند در مدارس ایران، پشت نیمکت‌های تحصیل بنشینند و با سیستم آموزش جمهوری اسلامی پرورش یابند.

این اقدام یکی از بزرگترین اقدامات دوستانه ایران برای مهاجرین افغانستانی است.اقدامی بی‌سابقه در سطح اقدامات جهانی برای مهاجرین که ظاهرا نمونه‌ای دیگری در کشورهای مهاجر پذیر ندارد.

اما آن چیزی که در این میان، کمی سبب نگرانی شده است. خاطره تلخ سال گذشته است. در ابتدای سال گذشته اعلام شد که از مهاجرین افغانستانی شهریه‌ای گرفته نخواهد شد و در اوایط سال این اتفاق بالعکس شد و شهریه‌ها در شرایط نامناسبی گرفته شد. هر چند این دستور رهبر انقلاب ارتباطی با شهریه مهاجرین ندارد، اما انتظار مهاجرین به وجود آوردن بستر لازم برای تحصیل کودکان و حداقل افزایش پیدا نکردن شهریه‌ها و عملی شدن اتفاق قسطی شدن شهریه‌هاست.  هنوز بخش‌نامه ای برای میزان شهریه مهاجرین اعلام نشده است، اما برخی از مدارس در حال اخذ شهریه هستند و این اتفاق در آغاز ایجاد این تحول، اتفاق تلخی است.

آنچنان‌چه مسئولین آموزش و پرورش و اداره اتباع در گفتگوهای غیررسمی اعلام کرده‌اند شهریورماه موعد رسمی به نتیجه رسیدن این قانون مهم وحیاتی است. اهمیت فرامتنی این دستور در شرایطی که سوءتفاهمات دو ملت ایران و افغانستان افزایش پیدا کرده است، چیزی فراتر از حد تصور است. این آزمونی است برای دستگاه‌های اجرایی مهم کشور که چگونه می‌توانند فاصله نگاه آرمانی عالی‌ترین مقام جمهوری اسلامی ایران با دستگاه‌های آرمان‌زده اداری را پر کنند؟

همه علاقه‌مندان به انسانیت و معتقدان به آموزه‌های دینی اسلام، پیگیران روابط دو ملت ایران و افغانستان و در مقابل همه منتظران برای اعلام نهایی افتراق دو ملت و شکل‌گیری جبهه‌بندی‌های مختلف در ایران و افغانستان علیه یکدیگر، به دقت چشم به تحولات روزهای آینده در وزارت آموزش و پرورش و وزارت کشور دوخته‌اند. با اجرایی شدن این مطالبه، یک تحول بی‌سابقه در اثبات انتخاب مسیر صحیح آرمان‌های انقلاب سال 57 به وجود خواهد آمد و این یک آزمون تاریخی برای همه دستگاه‌های مرتبط است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار