معاون كاهش تقاضا و توسعه مشاركت‌هاي مردمي ستاد مبارزه با مواد مخدر با بيان اينكه كاهش آسيب از برنامه‌هاي اصلي اين ستاد در سال‌جاری است و اعتبارات متمركزي به اين امر اختصاص يافته است، گفت: مقرر شده با مشاركت اعتباري و اجرايي وزارت بهداشت، بهزيستي و شهرداري خدمات كاهش آسيب توسعه قابل توجه كمي و كيفي پيدا كند.
کد خبر: ۸۵۴۷۹۲۳
|
۰۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۹
به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از ستاد مبارزه با مواد مخدر، دكتر پرويز افشار در اين رابطه گفت: خدمات كاهش آسيب به منظور كم كردن زيان‌ها و آسيب‌هاي ناشي از اعتياد در بين معتادان تزريقي و جلوگيري از سرايت بيماري‌هاي آنها به ساير معتادان يا جمعيت عمومي كشور جزو اقداماتي است كه طي چند دهه گذشته در دنيا توسعه قابل توجهي پيدا كرده است.

وي افزود: در ايران نيز حدود 15 سال پيش خدمات كاهش آسيب در بين معتادان تزريقي زنداني و معتادان تزريقي گوشه پارك‌ها، خيابان‌ها و پاتوق‌ها به‌عنوان يك برنامه داراي اولويت مورد توجه جدي قرار گرفت.

معاون كاهش تقاضا و توسعه مشاركت‌هاي مردمي ستاد بيان داشت: در زندان‌هاي كشور يك برنامه بسيار موفقي اجرا شد كه شامل راه‌اندازي كلينيك‌هاي مثلثي مشاوره رفتاري، درمان نگهدارنده با متادون، آموزش‌هاي اصولي، راه‌اندازي اتاق‌هاي ملاقات شرعي با دسترسي به ابزار كاهش آسيب و درمان اعتياد و پيگيري و درمان اختلالات رواني و اعتياد زندانيان بود. مشابه آن نيز در جامعه راه‌اندازي مراكز درمان اعتياد و نگهدارنده با متادون، مراكز DIC و توزيع لوازم كاهش آسيب‌ در بين معتادان تزريقي بود.

افشار ادامه داد: با توسعه اين برنامه‌ها، اچ آي وي/ايدز، هپاتيت و بيماري‌هاي نوپديد در جمعيت معتادان تزريقي به نحو قابل ملاحظه‌اي كاهش پيدا كرد كه نشان از اثربخشي اين برنامه ها داشت. سازمان جهاني بهداشت نيز به دنبال اين اثربخشي، با اعزام دو تن از معروفترين كارشناسان بين‌المللي برنامه‌هاي كاهش آسيب در ايران را مورد ارزيابي جدي قرار داد و اثربخشي آن را تاييد و به عنوان بهترين تجربه ي سازمان جهاني بهداشت در منطقه خاورميانه و شمال آفريقا معرفي كرد.

وي افزود: علاوه بر تاييد اثربخشي و معرفي آن به عنوان بهترين تجربه، سازمان جهاني بهداشت توصيه‌هايي را در مورد كاهش آسيب ايران در متن سند منتشر شده خود اعلام كرد. در اين سند آمده كه مسئولين اطمينان يابند كه پوشش برنامه‌هاي كاهش آسيب نسبتاً مناسب و بخش قابل توجهي از جمعيت هدف را تحت پوشش قرار دهد، برنامه‌هاي كاهش آسيب تنوع داشته باشد، با توجه به تغيير الگوي مصرف و رفتن به سمت و سوي مواد مخدر صنعتي، مداخلات كاهش آسيب براي اين جمعيت مورد توجه قرار بگيرد.

اين مقام مسوول در ستاد ادامه داد: همچنين براساس توصيه‌هاي سازمان جهاني بهداشت در سند آمده كه يك تعهد ملي، همگاني و حاكميتي نسبت به برنامه‌هاي كاهش آسيب در ميان مدت و بلند مدت يعني حداقل ده ساله وجود داشته باشد ولي علي‌رغم اقدامات خوبي كه در ابتدا آغاز شده بود بخش‌هايي از توصيه‌هاي سازمان جهاني بهداشت اجرايي نشده است.

افشار اظهار داشت: بنابراين ما با يكسري مشكلات مانند معتادان متجاهر خياباني روبرو هستيم كه بخشي ازآنان نياز به ساماندهي از طريق مراكز اقامتي دارند اما اعتقاد داريم بخش قابل توجهي از آنها مي‌توانند از طريق توسعه خدمات كاهش آسيب تحت پوشش قرار گيرند و ارتقا عملكردي پيدا كنند و نهايتاً تشويق شوند كه به صورت داوطلبانه به مراكز درماني سرپايي معرفي شوند و با هزينه كمتر و اثربخشي بيشتر تحت درمان قرار گيرند و نياز به مداخلات و برنامه‌هاي اقامتي نداشته باشند.

به گفته وي در سال‌جاري، دبيرخانه ستاد با حمايت جدي دبيركل ستاد و قائم مقام ايشان برنامه‌هاي كاهش آسيب را به‌عنوان يكي از برنامه‌هاي اصلي و اولويت‌دار منظور و اعتبارات متمركزي را به اين امر اختصاص داده است كه مقرر شده علاوه بر اعتبار مذكور با مشاركت اعتباري و اجرايي وزارت بهداشت، بهزيستي و شهرداري خدمات كاهش آسيب توسعه قابل توجه كمي و كيفي پيدا كند.

وي در پايان اظهار اميدواري كرد كه از طريق اجراي برنامه‌هاي كاهش آسيب با محوريت سازمان‌هاي غير دولتي شاهد توفيقات روزافزون در اين زمينه باشيم.
ارسال نظرات