یک کارشناس مذهبی با بیان اینکه هر قدر فرد به باورهای اعتقادی و مذهبی پایبندتر باشد، کمتر به دام اعتیاد گرفتار می شود، گفت: مهمترين و بهترين اصل آن است كه در بحث اجتماعي شدن مبارزه با مواد مخدر نهادهاي فرهنگي و تربيتي به تقويت ارزشهاي ديني در ميان اقشار مختلف جامعه بپردازند.
کد خبر: ۸۵۴۷۹۳۳
|
۰۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۴
به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از ستاد مبارزه با مواد مخدر، رضا حسين زاده   افزود: مصرف مواد مخدر صنعتي و روان گردان‌ها در ميان افراد مذهبي پنج برابر كمتر افراد ديگر مشاهده مي شود ،مذهب به عنوان اصلي ترين تكيه گاه رفتاري مي تواند نقش موثري در پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي بويژه اعتياد داشته باشد.

وي اظهار داشت : بر اساس باورهاي ديني يك مسلمان حق ندارد به جان خود زيان برساند و اعتياد به مواد مخدر صنعتي و شيميايي مستقيما ويرانگر جسم و جان است ،در باورهاي ديني فرد حق اسراف و زياده روي حتي در اموال خود بويژه خريد مواد مخدر را ندارد.

اين كارشناس مذهبي با بيان اينكه يك فرد حق ندارد به پدر و مادر و اعضاي خانواده اش در تهيه مواد مخدر ظلم كند، ادامه داد: يك فرد معتاد مستقيما به والدين، همسر و و فرزندان خود ظلم كرده و باعث تحقير آنها در جامعه مي‌شود، چه بسا اتفاق افتاده كه يك خانواده به خاطر اعتياد پدر و مادر و يا اعضاي ديگر دچار آسيب هاي فراوان جسمي ، روحي و حتي مادي شده است .

حسين‌زاده اضافه كرد: متاسفانه ما به جاي تربيت ديني، آموزش ديني را جايگزين كرده ايم، به همين دليل است كه زحمات بسياري از والدين نتيجه نمي دهد و فرزندانشان معتاد به مصرف مواد مخدر مي شوند.

وي با بيان اينكه در تربيت ديني نقش الگوهاي رفتاري مانند والدين، معلمان ، دوستان دولتمردان و مسوولان و گروههاي مرجع رفتاري (ورزشكارن و هنرمندان ) غير قابل انكار است، تصريح كرد: آموزش ديني تاثير چنداني در رشد باورهاي مذهبي در فرزندان ما ندارد و بايد جاي خود را به تربيت ديني دهد.

به گفته حسين زاده ، به جاي اين همه هزينه و بودجه، تقويت ارزش‌هاي ديني مي تواند جامعه را از سقوط در باتلاق اعتياد به مواد مخدر صنعتي و روان‌گردانها نجات دهد و رسانه ها بويژه صدا و سيما بايد حداكثر استفاده را با تهيه برنامه‌هاي مختلف و با حضور مبلغان ديني در جهت پيشگيري كنترل و مقابله با اعتياد در جامعه انجام دهند.

اين كارشناس مذهبي خاطرنشان كرد:مسوولان و دست اندکاران ستاد مبارزه با مواد مخدر نيز بايد برای پیشگیری اولیه از اعتیاد مردم ، به نقش مذهب بیشتر توجه کنند.

به گفته حسين زاده استفاده از مبلغان دینی و روحانیون را در دعوت از مردم برای مشارکت اجتماعی برای مبارزه با اعتیاد و آموزش راههای پیشگیری از آن با تقویت باوردهای اعتقادی و دینی امری مهم و ضروری است .

وي افزود: مبلغان دینی و روحانیون از جمله کارشناسان مذهبی و ائمه جماعت با توده مردم سرو کار داشته و بهتر از سایر افراد می توانند پیام ها، زیان ها و آسیب های ناشی از مصرف مواد مخدر را به آنان انتقال دهند.
ارسال نظرات