رسانه‌های عربی اعلام کردند

نیاز امارات به واردات سالانه 450 میلیون متر مکعب گاز طبیعی

امارات به منظور تامین انرژی مورد نیاز خود نیازمند واردات سالانه 450 میلیون متر مکعب گاز طبیعی است.
کد خبر: ۸۵۴۷۹۴۷
|
۰۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۲

به گزارش خبرگزاری بسیج ، به نقل از سایت خبری عربی جدید اخیرا برخی رسانه های ایران به نقل از  از مسئولان ایرانی صحبت هایی در خصوص احیای قرارداد قدیمی صادرات گاز به امارات را مطرح کرده اند.

اگرچه این صحبتها در شرایط فعلی توسط مسئولان ابوظبی تکذیب شده است اما نکته حائز اهمیت این است که امارات تنها می تواند نفت خام تولید کند به همین دلیل برای تامین انرژی خود نیازمند گاز طبیعی است.

امارات به دلیل روند فزاینده تقاضای مهاجرت و همچنین افزایش صنایع در این کشور نیازمند به تامین انرژی برق است مخصوصا در فصل تابستان، از این جهت این کشور نیازمند سالانه 450 میلیون متر مکعب گاز طبیعی است.

سهیل بن محمد مزروعی وزیر انرژی امارات در آپریل گذشته در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز اعلام کرده است امارات نیازمند واردات گاز همزمان با کاهش قیمت جهانی آن است.

 مزروعی اعلام کرد قصد دارد بخشی از گاز مورد نیاز خود را از طریق گاز مایع و از بندر جبل علی وارد کند به همین دلیل مشغول آماده کردن این بندر برای ورود ناوگان های حمل گاز طبیعی است.

در شرایط فعلی این بندر می تواند سالانه 3 میلیون تن گاز مایع را وارد کند اما با اقدامات انجام شده در بندر فجیره می توان واردات گاز مایع را به این کشور به میزان 9 میلیون تن در سال رساند.

البته امارات به دنبال واردات بخشی از گاز مورد نیاز خود از طریق خط لوله دولفین قطر است که این گاز می تواند کمک زیادی به خوراک مورد نیاز نیروگاه ها و همچنین آب شیرین کن ها کند.

این گزارش حاکی است رسانه های ایران اعلام کرده است  مذاکرات جدی با شرکت نفت الهلال که یک شرکت خصوصی است برای صادرات گاز به این کشور به مدت 25 سال ادامه دارد.

براین اساس طی مذاکراتی که 14 سال قبل صورت گرفت قرار بود روزانه 17 میلیون متر مکعب گاز میدان سلمان به امارات ارسال شود.

ولی با توجه به  قیمت گاز فروخته شده در آن زمان موجب شد تا سازمان ها و نهاد های امنیتی به بازنگری این قرارداد بپردازند به همین دلیل صادرات گاز ایران به امارات متوقف شد.

پس از آن شرکت نفت الهلال شکایتی را به دیوان داوری لاهه ارسال کرد که در نتیجه در اگوست سال 2014 این دادگاه بین المللی ایران را به پرداخت 18میلیارد دلار جریمه محکوم کرد.

ارسال نظرات