خبرهای داغ:
نوذر شفیعی با بیان اینکه نباید نسبت به گسترش روابط اقتصادی با فرانسه ذوق زده باشیم، گفت: باید جایگاه کشورهایی مثل آلمان که در مذاکرات دیدگاه های منعطف‌تری داشتند، برای ما برجسته‌تر از فرانسه باشد.
کد خبر: ۸۵۴۸۰۴۰
|
۰۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۳

به گزارش خبرگزاری بسیج، نوذر شفیعی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به تاثیرپذیری منفی روابط فرانسه با ایران، تحت تاثیر امریکا و لابی صهیونیسم اشاره کرد و گفت: در کنار این ها اخیرا اتفاقاتی حادث شد؛ یکی بحث خون های آلوده ای بود که نمی توان از آن گذشت و همینطور ایفای نقش پلیس بد در قالب مذاکرات هسته ای خاطره ای بد در ذهن ما بر جای گذاشت.

وی ایجاد روابط جدید در آینده را منوط بر ترمیم وجوه منفی این روابط از سوی فرانسوی ها عنوان کرد.

شفیعی در پاسخ به این پرسش که آیا دیدار هیئت فرانسوی با نمایندگان مجلس در دستور کار هست یا خیر، گفت: با نمایندگان خیر؛ ولی در خصوص دیدار با هیئت رئیسه مجلس، سخنگوی هیئت رئیسه مجلس باید پاسخ گو باشد و بنده اطلاعی ندارم.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه گلایه ها به هیئت فرانسوی منتقل خواهد شد، تصریح کرد: [از سوی برخی مطبوعات داخلی وابسته به دولت] تلاش بر این است که تصویر منفی که از فرانسه در ذهن ملت ایران نقش بسته را اصلاح کنند؛ اما ضمن توجه به این نکات معادله ای تحت عنوان سیاست و تجارت وجود دارد و کشورها را به همان میزان که در حوزه سیاسی با ما همراه می کنند، در حوزه اقتصادی کنارشان خواهیم بود.

وی با بیان اینکه نباید نسبت به گسترش روابط اقتصادی ذوق زده باشیم، گفت: جایگاه کشورهایی مثل آلمان که در مذاکرات دیدگاه های منعطف تری داشتند، برای مان برجسته تر خواهد بود و فرانسه قطعا در گام بعدی قرار می گیرد؛ مگر اینکه اصلاحات جدی و حسن نیت در رفتار را نشان دهند تا ما بتوانیم گام های بعدی را بر داریم.

فرانسه به دنبال بنیاد تازه ای در ارتباط با ایران است 

در ادامه این برنامه مهدی فتحی کارشناس امور بین الملل رویکرد کشورهای اروپایی بعد از توافق را مثبت ارزیابی کرد و گفت: این مسئله دارای جنبه روابط متقابل است؛ از طرفی کشورهای اروپایی رکود اقتصادی را پشت سر گذاشته اند و هم اینک گسترش مناسبات اقتصادی را به نفع خود می دانند.

وی با اشاره به محبوبیت جمهوری اسلامی در میان کشورهایی که در گذشته تحت استعمار فرانسه بودند، تصریح کرد:«برخی کشورها نظیر فرانسه دارای روابط پر فراز و نشیب با ما بودند و جمهوری اسلامی ایران بعنوان قدرت برتر منطقه در برخی مناطق مستعمره فرانسه در گذشته ارتباطی مثبت برقرار کرده است.

فتحی گفت: فرانسه از این منظر در سال های اخیر روابط مناسبی با ما نداشتند؛ ولی در حال حاضر می بینیم فرانسه همچون دیگر کشورهای اروپایی بدنبال بنیاد تازه ای برای همکاری با جمهوری اسلامی است.

وی با تاکید بر آنکه مردم و مسئولین ما گذشته را فراموش نمی کنند، اظهار کرد: در کنار کشورهایی که در دوران سخت انتقاداتی غیراصولی مطرح و روابط خود را با ما محدود کردند، جمهوری اسلامی ایران با حفظ روابط با این کشورها، در دوران گسترش روابط به دوستانش جایگاهی ویژه خواهد داد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها