مدیر کل انتقال خون کهگیلویه وبویراحمد ابراز کرد: طبق نظرسنجی های پزشکی به ازای هر سه نفر در جامعه یک کیسه خون نیاز است و در این رابطه یک چهارم از تخت های بیمارستانی در هر روز نیاز به خون تازه دارد.
کد خبر: ۸۵۴۸۳۱۳
|
۰۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۴
رستم حسن زاده در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت 9مرداد روز جهانی انتقال خون برگزار شد به فواید این نهاد مهم جهانی اشاره کرد و گفت:انتقال خون یک سازمان عام‌المنفعه بوده که برای همه افراد بشر نیازی حیاتی به شمار می‌رود.

 

انتقال خون یکی از مهمترین ساختارهای جامعه است

وی فرآورده های خونی را نیاز امروز جامعه و به خصوص بیماران دانست و افزود:مراکز انتقال خون امروز به عنوان حیاتی ترین مراکز پزشکی به عنوان نیاز عمومی بیماران در کشور و حتی استان در حال فعالیت است.

 

نیاز یک چهارم از تخت های بیمارستانی به فرآورده های خونی

مدیر کل انتقال خون کهگیلویه وبویراحمد ابراز کرد: طبق فرمول های پزشکی به ازای هر سه نفر در جامعه یک کیسه خون نیاز است و در این رابطه یک چهارم از تخت های بیمارستانی در هر روز نیاز به خون تازه دارد.

 

حسن زاده

حسن زاده به تأثیرات این فرآوده  حیاتی در علم پزشکی و پیرا پزشکی اشاره داشت و گفت:از فرآوده های خونی 40فراورده دارویی و سه فرآورده حیاتی تولید می شود که اثرات مهم این فرآوده را در جامعه نشان می دهد.

 

رتبه دوم استان در خون دهی

وی  به شاخص اهدای خون در کشور و استان اشاره داشت و ابراز کرد: طبق نظرسنجی های به عمل آمده، شاخص اهدای خون در کشور به ازای هر هزار نفر نفر 27نفر و در استان به ازای هر هزار نفر35نفر بوده که نشان دهنده اهمیت دادن مردم استان به این موضوع را نشان میدهد.

 

مدیر کل انتقال خون استان با بیان اینکه شاخص اهدای خون مستمر(کسانی که در سال بیش از دور باره خون اهداء کرده اند) در استان شاخص خوبی را نشان می دهد، بیان کرد: این میزان خون دهی در کشور 51درصد بوده ولی در استان در سال گذشته 59درصد و در سال جاری 61درصد را نشان می دهد.

 

میزان مشارک بانوان در خون دهی کم است

وی در ادامه اهداکنندگان خون را ایثارگر جامعه دانست و افزود: در استان در برخی زمینه‌های مرتبط با رسالت‌ها و وظایف سازمان انتقال خون نیازمند فرهنگ‌سازی هستیم که میزان مشارکت زنان در اهدای خون یکی از آن‌ها است.

 

حسن زاده

مدیرکل انتقال خون استان کهگیلویه و بویراحمد میزان اهداکنندگان خون خانم در استان را تنها شش درصد خواند و افزود: این در حالی است که بیش از 50 درصد خون‌های اهدایی صرف نیازهای بانوان می‌شود.

 

حسن زاده با اشاره به این موضوع که رسانه‌ها در این زمینه نقش بی‌بدیلی دارند تا به جامعه بگویند که اهدای خون برای زنان هم هیچ ضرری ندارد،تصریح کرد: بانوان می‌توانند با هر چهار ماه یک‌بار خون دادن برای سلامتی خود گام‌های مؤثری بردارند.

به نقل از بویر خبر مدیرکل انتقال خون استان کهگیلویه و بویراحمد به زحمات و تخصص همکاران خود در این سازمان اشاره کرد و گفت:پزشکان مجربی در انتقال خون در حال خدمت هستند که در صورتی که اهدای خون کوچک‌ترین ضرری برای اهداکننده داشته باشد از این کار جلوگیری می‌کنند و به همین علت نباید نگرانی از این حیث وجود داشته باشد.

نهادینه کردن بحث خون دهی در جامعه ضروری است

وی همچنین نقش انتقال خون در کمک‌رسانی به نیازمندان و ضرورت اهدای خون را از دیگر موارد مهم این سازمان دانست و افزود: لازم است در جامعه برای نهادینه شدن بحث خون دهی و نیاز آن در جامعه از سوی رسانه‌ها فرهنگ‌سازی شود.

حسن زاده

حسن زاده با اینکه این سازمان توانسته 99درصد از میزان فرآورده های خونی همشهریان این استان را تأمین کند، تصریح کرد: این سازمان نیز در سال گذشته حدودهشتادو پنج هزارو 36واحد فرآوده های خونی را به استانهای هجوار ارسال کند.

به دنبال کیفی سازی بجای کمی سازی هستیم

وی با تأکید بر اینکه این سازمان ملزم به تأمین فرآورده های خونی نیازمند استان است و هیچ فرآوده خونی به استانهای دیگر ارسال نخواهد کرد،ابراز داشت: با توجه به سختی های کار و دور ریختن برخی از فرآورده های خونی در گذشته، به دنبال کیفی سازی بجای کمی سازی هستیم.

مدیرکل انتقال خون استان کهگیلویه و بویراحمد به 9مرداده ماه روز جهانی انتقال خون اشاره داشت و گفت:‌ سازمان جهانی بهداشت به دلیل اهمیت این موضوع مهم در جامعه، این روز را به نام روز جهانی انتقال خون معرفی کرده که نشان از اهمیت این موضوع در جامعه را دارد.

ارسال نظرات