رئیس مرکز بین المللی قنات:

قنات،سازه ها و اراضی کشاورزی ندوشن را می توان به ثبت یونسکو رساند

رئیس مرکز بین المللی قنات گفت: اظهار امیدواری نمود که می توان با احیا سازه هاب آبی فضایی را ایجاد نمود تا این مجموعه از قنات،سازه ها و اراضی کشاورزی ندوشن را به ثبت یونسکو رساند.
کد خبر: ۸۵۴۸۴۱۷
|
۰۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۵

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از ندای ندوشن، دکترعلی اصغر سمساریزدی رئیس مرکز بین المللی قنات در همایش پاسداشت آب و قنات ندوشن،معنای عمیق این همایش را ارزش و احترام قائل بودن برای افرادی که برای استحصال و مدیریت آب زحمت کشیدند و می کشند،دانست و بیان نمود: ما برای دانش بومی مان که نسل به نسل منتقل گردیده است احترام قائلیم.

دکتر سمساری یزدی اظهار داشت: متاسفانه در سال های گذشته فناوری های جدیدی به وجود آمد که دنیا صنعتی گردید و تضاد میان سنت و مدرنیته به وجود آمد و افراد نمی توانستند از سنت ها صحبت کنند و از آنها به عنوان عقب مانده یاد می کردند که خوشبختانه در حال حاضر این طرز تفکر تغییر نموده است.

رئیس مرکز بین المللی قنات ادامه داد:  رضا شاه به قنات ها و توسعه منابع آب علاقه منده بوده است لذا یک مهندس جوان فرانسوی را به منظور توسعه منابع آب زیرزمینی استخدام می نماید و رضا شاه و مشاورین اش تمایل داشته اند که این مهندس فرانسوی به آنها حفاری را بیاموزد.

وی بیان نمود: هنگامی که این مهندس فرانسوی به ایران می آید از رضاشاه فرصت شش ماهه ای را برای مطالعه نظام کشاورزی ایران درخواست می نماید و به بررسی نظام کشاورزی ایران می پردازد و به هر کجا که پا می گذارد از قنات صحبت می کنند و درنهایت به قنات علاقه مند می گردد و از قنات حمایت می کند که در نتیجه کتاب قنات فنی برای دستیابی به آب را به رشته تحریر در می آورد.

این محقق قنات ادامه داد: یک اروپایی که قناتی ندیده بود پس از آن که زمانی را در ایران می گذراند به اینگونه تحت تاثیر قنات قرار می گیرد و ایده خود را تغییر می دهد.

مدیرعامل سابق آب منطقه ای استان یزد با اشاره به اینکه ندوشن دارای سرمایه اجتماعی است که باید آن را قدر دانست اظهارداشت: اساتید و فرهیختگان ندوشنی قابل تحسین هستند و ندوشن از جنبه های مختلف کشاورزی،استحصال آب و دامداری دارای سرمایه اجتماعی می باشد.

دکتر سمسار یزدی عنوان نمود که کشورهای مترقی،قنات را سیستمی هماهنگ با طبیعت می دانند که سال های زیاد دوام می آورد اما متاسفانه ما به آن توجه نمی کنیم.

این پژوهشگر آب و قنات تصریح کرد: با دیدن مظهر قنات تاریخی ندوشن خوشحال شدم چراکه این قنات دارای آب قابل توجهی می باشد در حالی که قنات هایی به ثبت می رسند که در حال خشک شدن هستند.وی بیان نمود که قنات ندوشن زنده است و دارای سازه های دیگری از جمله آسیاب ها،حمام و آب انبار می باشد.

رئیس مرکز بین المللی قنات با بیان اینکه چاه های عمیق موجب خشک شدن قنات ها می شوند بیان نمود چاه عمیقی قنات ندوشن را تهدید نمی کند و درصورتی که اتفاق اقلیمی رخ ندهد،این قنات به حیات خود ادامه خواهد داد.

دکتر سمسار یزدی در پایان پیشنهادی را برای قنات ندوشن ارائه نمود،وی اظهار امیدواری نمود از آنجا که در محدوده مکانی با مسافت کم،سازه های آبی مرتبط با قنات وجود دارند لذا می توان با احیا این سازه ها فضایی را ایجاد نمود تا این مجموعه از قنات،سازه ها و اراضی کشاورزی ندوشن را به ثبت یونسکو رساند.

ارسال نظرات