خبرهای داغ:
بیانیه شبکه سازمان‌های مردم نهاد زیست محیطی و منابع طبیعی استان سمنان منتشر شد؛

نگذاریم بمیرد جنگل، که جهان خواهد مُرد

همزمان با روز پویش اجتماعی «جنگل رمز حیات»، بیانیه سازمان‌های مردم نهاد زیست محیطی و منابع طبیعی استان سمنان با شعار « نگذاریم بمیرد جنگل، که جهان خواهد مُرد » منتشر شد.
کد خبر: ۸۵۴۸۴۲۱
|
۰۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۸

به گزارش خبرگزاری بسیج از دامغان، شبکه سازمان‌های مردم نهاد زیست محیطی و منابع طبیعی استان سمنان همگام با دیگر دلسوزان محیط زیست و با هدف صیانت از جنگل‌ها به‌عنوان سرمایه‌های بزرگ کره خاکی با پیوستن به پویش اجتماعی «جنگل رمز حیات» و صدور بیانیه‌های از اقشار مختلف مردم دعوت می‌کند تا در حفظ این منابع خدادادی متعهدانه کوشش کنند.

در این بیانیه آمده است: جنگل‌ها به عنوان يكي از پيچيده‌ترين اكوسيستم‌هاي طبيعي اثرات زیست محیطی و اقتصادی بسياري بر حیات انسانها دارند؛ توليد اكسيژن مورد نياز موجودات زنده، تعديل و تنظيم درجه حرارت كره زمين، تغذيه سفره آب‌هاي زير زميني، حفاظت خاك و جلوگيري از فرسايش آن، جذب گازهاي آلاينده محيط زيست، پناهگاه حيات وحش، توريسم و صنعت گردشگري بخشی از این اثرات می‌باشد.

این بیانیه با اشاره به اینکه متأسفانه بشر امروزی با برخی از اقدامات خود موجب تخریب و نابودی جنگل‌ها شده است؛ به بررسی عوامل متعدد بر تخریب جنگل‌های ایران می‌پردازد و رشد جمعیت و نیاز روز افزون به منابع جنگلی، تبدیل بسیاری از جنگلهای کشور به زمینهای کشاورزی را از جمله این عوامل برمی‌شمارد.

بیانیه شبکه سازمان‌های مردم نهاد زیست محیطی و منابع طبیعی استان سمنان چرای بی رویه دام در مناطق مختلف کشور به ویژه استفاده از بز در مناطق کوه‌پایه‌ای و کوهستانی، تأمین مایحتاج مردم سکونت‌گاه‌های روستایی در جنگل از قبیل سوخت و علوفه دام از جنگل، بهره‌برداری بی رویه و غیر اصولی از طرف پیمانکاران و گاهی ضعف مدیریت، احداث جاده های بین جنگلی را از دیگر عوامل نابودی جنگل‌های ایران عنوان می‌کند.

این بیانیه تأکید می‌کند: کندن بوته ها و قطع درختان، استفاده از شیره برخی گیاهان بصورت بی‌رویه، ورود توریسم در جنگل و آلودگی محیط جنگل‌ها، تخلیه زباله‌های شهری در مناطق جنگلی، آتش سوزی، باران‌های شدید و به راه افتادن سیلاب‌های زیاد، آفات گیاهی از عوامل مهم تخریب جنگل ها در کشور ما است که از رفتارهای نادرست برخی از شهروندان نشأت گرفته و غالبا همگی ناشی از عدم آگاهی و آموزش کافی می باشد که متأسفانه تیشه‌ای به جان جنگل‌های کشور است.

در خاتمه این بیانیه آمده است: مردم گرامی ایران و بویژه گردشگران محترم در طی استفاده از این موهبت الهی به اهمیت درختان در ارتقاء انرژی مثبت روانی خود بیاندیشید و با این جنگل‌ها مانند فرزندان و اعضائ خانواده خود رفتار کنید زیرا تا آنها باشند ما هستیم، جنگل‌های ابر، رودبارک، کالپوش، پرور، توسکستان، اولنگ و همه و همه به حمایت ما نیاز دارند ولی ما بیشتر به آنها نیازمند و وابسته‌ایم.

ارسال نظرات
پر بیننده ها