مدیرکل انتقال خون استان یزد با بیان این مطلب که تنها ۳.۴ درصد بانوان یزدی برای اهدای خون اقدام می‌کنند، گفت: باید فرهنگ‌سازی اهدای خون در میان بانوان یزدی انجام شود.
کد خبر: ۸۵۴۸۴۲۵
|
۰۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از یزد: نقی تقوایی ظهر امروز در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته یزد با اشاره به اینکه اهدای خون، نوعی ایثار و از خودگذشتگی است، اظهار داشت: کسانی که به اهدای خون اقدام می‌کنند، در حقیقت جان انسانی را نجات داده‌اند.

وی با اشاره به خدماتی که توسط کارکنان انتقال خون انجام می‌شود، گفت: گاهی برای اینکه دو واحد خون به بیمارستان فرستاده شود تا جان بیماری نجات پیدا کند، حتی یک هزار واحد خونی بررسی می‌شود تا خون مورد نظر انتخاب و ارسال گردد.

مدیرکل انتقال خون استان یزد تصریح کرد: استان یزد در زمینه‌های مختلف مرتبط با اهدای خون به نسبت آمار کشوری جلوتر قرار گرفته و این برای مردم یزد افتخاری به حساب می‌آید.

تقوایی خاطرنشان کرد: از جمله مهمترین آمار برتری استان یزد نسبت به آمار کشوری، سرانه اهدای خون است که در استان یزد از هر یک هزار نفر 38 نفر و در کشور 27 نفر اقدام به اهدای خون می‌کنند.

وی یکی دیگر از سرانه‌های برتری استان یزد را اهدا کنندگان مستمر دانست و گفت: متاسفانه استان یزد در یک زمینه نسبت به آمار کشوری پایین‌تر است و آن اهدای خون توسط بانوان است.

مدیرکل انتقال خون استان یزد با اشاره به اینکه متاسفانه در بین بانوان این اعتقاد وجود دارد که فکر می‌کنند کم خون هستند و نمی‌توانند خون بدهند، گفت: این تصور برای تمام بانوان درست نیست چرا که 70 درصد بانوانی که به انتقال خون یزد مراجعه کردند، واجد شرایط اهدای خون بوده‌اند.

تقوایی با اشاره به اینکه گلبول‌های قرمز خون انسان چهار ماه عمر می‌کنند و پس از این چهار ماه نابود شده و گلبول‌های جدید جای آنها را می‌گیرند، گفت: بانوان هر چهار ماه یک مرتبه می‌توانند خون اهدا کنند پس چه بهتر است قبل از این که این گلبول‌ها به طور طبیعی نابود شوند، انسان خون خود را اهدا نمایند.

مدیرکل انتقال خون استان یزد با بیان این مطلب که تنها 3 و چهار دهم درصد اهدا کنندگان خون در استان یزد بانوان بودند، گفت: در چهار ماهه نخست امسال هم بانوان سه و سه دهم درصد اهداکنندگان خون استان یزد را تشکیل می‌دادند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، یک صدم درصد کاهش هم داشته است.

وی با تاکید بر اینکه سازمان انتقال خون در ابتدا سلامت اهدا کننده را مد نظر قرار می‌دهد، گفت: در صورتی که فردی به انتقال خون مراجعه کند و واجد شرایط اهدای خون نباشد، از وی خون دریافت نمی‌شود تا سلامتش به خطر نیفتد به همین دلیل نگرانی در ارتباط با این موضوع نباید در بین بانوان وجود داشته باشد.

تقوایی تصریح کرد: باید این فرهنگ‌سازی در بین بانوان استان یزد ایجاد شود که برای اهدای خون به سازمان انتقال خون مراجعه کرده و به جمع نجات دهندگان جان نیازمندان بپردازند.

 

ارسال نظرات