رئیس انجمن ملی سیب زمینی :

سیب‌زمینی‌های خرید تضمینی باید معدوم یا خوراک دام شود

رئیس انجمن ملی سیب زمینی کشور، گفت: برای حفظ تعادل در بازار دولت باید سیب زمینی‌هایی را که در طرح خرید تضمینی از کشاورزان خریداری می‌کند، به جای اینکه دوباره به چرخه بازار برگرداند، معدوم یا برای خوراک دام مصرف کند.
کد خبر: ۸۵۴۸۴۵۷
|
۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۰

به گزارش خبرگزاری بسیج ،محمد رحیم نیازی  با اعلام این خبر، افزود: تا به امروز حدود هزار تن از سیب زمینی مازاد کشاورزان گرگان و گلستان  به صورت تضمینی خریداری و در انبار‌های تعاون روستایی نگهداری شده است.

وی خاطرنشان کرد: اما درمواردی مشاهده شده، که سیب زمینی‌هایی که در قالب طرح خرید تضمینی خریداری شده‌ دوباره به بازار برگشته‌اند که این امر بر خلاف سیاست‌های حمایتی خرید تضمینی است.

رئیس انجمن ملی سیب زمینی کشور، ادامه داد:  برای حمایت از کشاورزان و جلوگیری از کاهش قیمت این محصول، باید محصولاتی که به صورت تضمینی خریداری می شوند به مصرف دام رسانده یا معدوم شوند تا از ورود دوباره به بازار و بر هم زدن تعادل آن جلوگیری شود.

70 درصد سیب زمینی مناطق سردسیر در راه است

وی اظهار داشت:  یکی از راه‌هایی که هیئت دولت در بهمن ماه سال گذشته برای جلوگیری از ضرر و زیان کشاورزان پیش بینی کرده بود، اعطای جایزه صادراتی 150 تومانی، به صادر کنندگان بود که تا به امروز عملیاتی نشده است.

نیازی تاکید کرد: سیب زمینی از محصولات آب‌بری است که برای تولید این محصول علاوه بر مصرف منابع آبی فراوان، حدود 700 تومان هزینه می‌شود، با این وجود تا قبل از آغاز طرح خرید تضمینی در برخی از مناطق سیب زمینی برداشت نشد.

وی بیان داشت:  قیمت سیب زمینی در جیرفت تا 200 تومان پایین آمد، اما با انجام طرح خرید تضمینی قیمت این محصول در بازار 400 تا 700 تومان افزایش یافت.

نیازی با بیان اینکه سیب زمینی مناطق سردسیر هنوز به فصل برداشت نرسیده است، اظهار داشت:  60 تا 70 درصد سیب‌زمینی کشور در مناطق سردسیر نظیر همدان، اردبیل، زنجان، چهارمحال و بختیاری، کردستان و آذربایجان‌شرقی تولید می‌شود که تا قبل از آمدن این محصولات به بازار باید فکری کرد.

گفتنی است بر اساس مصوبه هیات دولت در سال زراعی سال 94-93 قیمت خرید تضمینی  هرکیلو‌گرم سیب‌زمینی بهاره و تابستانه  360  تومان و طرح استمرار440 تومان است.

ارسال نظرات