قیاس رسانه ها با شبکه های اجتماعی، جفا در حق خبرنگاران است

سخنگوی خانه مطبوعات اردبیل گفت: قریب باتفاق رسانه های استان اردبیل در کمال همت و با رعایت همه اصول اخلاقی و نظم عمومی در راستای ساختن جامعه ای سالم و آرام به دور از همه تنش ها حرکت نموده اند.
کد خبر: ۸۵۴۸۷۷۷
|
۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۳

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل، سخنگوی خانه مطبوعات استان اردبیل در پیچیدگی های جامعه امروزی، رسانه ها نقش غیرقابل انکاری دارند که توانسته اند در شکل دهی افکار عمومی ایفاگری بزرگ باشند تا در زمینه های فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، ورزشی، اجتماعی، سلامت و نظامی بیشتر از گذشته مورد استفاده قرار گیرند.

مهران محمدی در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: انکار نمی کنیم که نوع کارکرد رسانه‌ها در تصمیم‌گیری‌های مردم می تواند هم موجب سودمندی وهم زیان‌آوری باشد چرا که رسانه‌ها علاوه بر تلاشی که برای پدید آوردن پیوستگی دارند، قادر به وسعت بخشیدن و ژرف‌تر ساختن شکاف‌های اجتماعی نیز هستند و هرچند می توانند نویدبخش توسعه و رونق باشند، می توانند بذر تفکر ضدتوسعه و اختلاف را نیز در فضای جامعه پراکنده سازند.

وی افزود: اما آیا در ترازوی عمل، کفه کارکرد منفی رسانه ها در استان اردبیل بر کارکردهای مثبت و تاثیرگذارشان سنگینی می کند که نگاهی به عملکرد گذشته آنان نشان می دهد قریب باتفاق رسانه های استان اردبیل در کمال همت و با رعایت همه اصول اخلاقی و نظم عمومی در راستای ساختن جامعه ای سالم و آرام به دور از همه تنش ها حرکت نموده اند.

محمدی خاطرنشان کرد: امروز قیاس رسانه ها با شبکه های اجتماعی موبایلی جفا در حق خبرنگارانی است که برای کشف حقیقت و بیان واقعیت ها عمر خود را صرف می کنند و گاه با مسئولان برای انعکاس آن کلنجار می روند تا حصار بی خبری مردم را بشکنند و آرامش را با اخبار دقیق به آنان هدیه کنند.

وی تصریح کرد: به لحاظ نامحدود بودن در شبکه های اجتماعی حس به خطر افتادن امنیت القاء می گردد و ذهن‌ها از مسائل عینی و واقعیت ها با تکیه بر شایعات و گمانه زنی های کذایی دور نگه داشته می شود اما در مقابل رسانه های استان اردبیل چه نشریات محلی و چه خبرگزاری ها و پایگاه های خبری همواره تلاش کرده اند با انتقال و بیان واقعیت‌های جامعه و روشنگری در عرصه تهدیدات منافع ملی و عمومی و نه گروهی و شخصی، ‌ایجاد شور و شوق، حیات و بالندگی را تحقق بخشند.

سخنگوی خانه مطبوعات استان اردبیل ادامه داد: رسانه های استان اردبیل در تحقق شعار سال که همه ساله از سوی رهبر فرزانه انقلاب مطرح می گردد، تلاشی وافر از خود داشته اند و بدون چشمداشت، مسئولان را نیز به تلاش برای محقق ساختن آن که موجب هدایت درست و رستگاری جامعه است، دعوت کرده اند.

وی اذعان کرد: کمک به رونق اقتصادی، بیان نواقصات توسعه ای، طرح معضلات اجتماعی، نقدهای سازنده، ترویج روحیه و منش پهلوانی و اخلاق، ارزش های اسلامی و اجتماعی، دعوت به همدلی و هم افزایی مردم و مسئولان، اصرار بر مقابله با رانت ها، زمین خواری ها، مفاسد اقتصادی، دوری از هرگونه تفرقه و ولنگاری، پرهیز از دامن زدن به اختلافات گروه های سیاسی و تحمیل هزینه آن به جامعه و تاکید بر ترویج سلامت تنها گوشه ای از کارکردهای مثبت رسانه های استان اردبیل است.

محمدی گفت: رسانه های ما در استان اردبیل هرگز در صدد آن نبوده انده که با بهره برداری های غیراصولی از رویدادها و حوادث تاسف بار، امنیت روانی جامعه را خدشه دار سازند و یا با ایجاد هیجانات کاذب در جامعه و هدایت آن برخلاف مصالح عمومی، چشم انداز و روندی نامطلوب ارائه دهند.

وی تصریح کرد: بی انصافی است اگر رسانه را متهم کنیم که با مشغول کردن مردم به هیجانات خودساخته و گذرا، از رشد آگاهی های عمومی و بیان واقعیت ها جلوگیری می کنند در حالیکه بستر عظیمی از دانش و اطلاعات در سایه تلاشگران بی ادعای عرصه رسانه پیش روی مردم فراهم می آید.

محمدی افزود: در حالی که معرفی جاذبه های فرهنگی، مذهبی، اقتصادی، گردشگری و استعداد های کشاورزی، صنعتی و سرمایه گذاری استان اردبیل به شکل زیبا و اثربخشی به صورت مستمر توسط رسانه های استان صورت می پذیرد، هجوم به رسانه ها برای منع آنان از بازتاب واقعیت ها نمی تواند ایده آل جامعه ای فرهیخته و آگاه باشد آن هم در عرصه ای که رسانه های استان اردبیل نقش خود را در راستای تحقق سلامت مردم به خوبی ایفا نموده اند و با چشمانی باز و حساسیتی ویژه به عنوان حافظان جان و مال مردم و بیت المال خود را بازویی برای نهادهای تامین کننده سلامت، امنیت، نظم و عدالت می دانند.

این فعال رسانه ای استان اردبیل بیان داشت: علاوه بر اینها نقش تاثیر گذار رسانه ها در ترویج فرهنگ سلامت بر کسی پوشیده نیست و با قاطعیت می توان اذعان داشت که رسانه های استان اردبیل پیش از این به عنوان بهترین حامي سلامت و تسکین دهنده آلام مردم تلاش های زیادی را از خود نشان داده اند و بعد از این نیز چنین خواهند بود.

وی افزود: در قضایای مهد کودک، بیمارستان فاطمی، حادثه شورابیل و قتل پزشک سرطان شناس هرچند رسانه های استانی تلاش کردند وقایع را آنچنان که هست گزارش کنند اما بی مهری به آنان در قالب انتقادهایی که جز دلسردی رسانه ای نتیجه ای ندارد، موجب زیر سئوال رفتن وجهه عمومی خبرنگاران شد و چنین القاء گردید که اخباری درست از رسانه های استانی منعکس نمی شود که این شیوه برای آینده خبری ما مناسب نیست.

محمدی گفت: اگر مسئولان در همان ابتدای وقوع حوادث به رسانه ها و خبرنگاران اعتماد نموده و از آنان برای بیان اتفاقات همفکری و مشورت مناسب گیرند تا شیوه ای مناسب برای اطلاع رسانی حوادث حساس اتخاذ گردد با انتشار اخبار درست هم التهاب در جامعه ایجاد نمی شود و هم شاهد سوء استفاده شبکه های اجتماعی از رویدادها نخواهیم بود.

وی ادامه داد: با این حال خبرنگاران ما هرگز خود را از آموختن در شیوه های اطلاع رسانی بی نیاز نمی دانند و اگر مسئولان علاقه دارند می توانند با مشارکت تشکل های خبرنگاران نظیر خانه مطبوعات به برگزاری دوره های آموزشی، تشکیل اتاق های فکر و نشست های همفکری اقدام نمایند ضمن اینکه همین رسانه ها در بازتاب فعالیت ها و عملکرد مسئولان استان با کمترین هزینه ها اقدامات ارزشمند و غیرقابل انکاری را ارائه داده اند.

محمدی با قدردانی از تلاش رسانه ها و ابراز تاسف از حوادث دلخراش در استان خاطرنشان کرد: امروز فعالان رسانه ای استان اردبیل انتظار دارند تا مسئولان با درنظر گرفتن رسالت واقعی آنان، برای تعمیق آگاهی حامی رسانه ها باشند و در بروز حوادث تاسف بار را از قرار دادن رسانه ها در برابر مردم پرهیز نمایند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار