معاون آموزش و ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ اعلام کرد

طرح ترافیک جدید فشار مضاعفی بر طبقات متوسط جامعه

معاون آموزش و ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ با برشمردن ۹ ایراد کلی به طرح جدید مدیریت شهری موسوم به (LEZ) تاکید کرد که این مطرح فشار مضاعفی را بر طبقات متوسط جامعه وارد می‌کند.
کد خبر: ۸۵۴۸۸۵۸
|
۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۳

به گزارش خبرگزاری بسیج، سرهنگ مراد مرادی صبح امروز با اشاره به طرح جدید مدیریت شهری تحت عنوان مناطق کم انتشار آلاینده‌های زیست محیطی (LEZ) اظهار داشت: این طرح هم اکنون در شورای عالی ترافیک مطرح شده و در حال بررسی و با هدف بهبود وضعیت آلودگی هوا در پایتخت دنبال می‌شود. 

وی ادامه داد: در این طرح در مناطق مختلف پایتخت برای خودروهای شهری براساس میزان آلایندگی هر خودرو تعریف می‌شود. 

معاون آموزش و ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ با بیان اینکه این طرح شهری هم اکنون در 11 کشور اروپایی از جمله آلمان، انگلیس، دانمارک و... درحال اجراست گفت: در طرح مذکور تردد خودروها براساس 3 پارامتر سطح تکنولوژی، سن خودرو و تاییدیه معاینه فنی تعیین می‌شود.

مرادی افزود: خودروهای شهری در طرح (LEZ) به چهار دسته قرمز، سبز، زرد و آبی تقسیم می‌شوند که خودروهای فاقد معاینه فنی و فرسوده در دسته قرمز، خودروهای دارای استاندارد یورو 2 و پایین‌تر در دسته زرد، خودروهای دارای استاندارد یورو 3 در گروه سبز و خودروهای هیبریدی و برقی در دسته آبی طبقه‌بندی می‌شوند.

وی گفت: خودروهای آبی که استاندارد یورو 4 و یورو 5 را دارند مجاز به تردد در تمام نقاط شهر هستند، خودروهای یورو 3 که نزدیک به 500 هزار خودرو در پایتخت را شامل می‌شوند به جز مواقع اضطراری قادر به تردد در کلیه مناطق پایتخت هستند، خودروهای زرد با تعداد نزدیک به یک و نیم میلیون دستگاه حق تردد در هسته مرکزی شهر را ندارند و خودروهای قرمز به هیچ وجه مجاز به تردد در معابر شهری نیستند. 

مرادی با بیان اینکه خودرو پراید در دسته زرد قرار گرفته و به هیچ وجه مجاز به تردد در مراکز پایتخت نیست به مشکلات و موانع پیش روی این طرح پرداخت و افزود: نخستین مشکل در اجرای این طرح نبود زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری لازم است چرا که به عنوان مثال هنوز بین مراکز معاینه فنی و مراکز اجرائیات پلیس ارتباط سیستماتیکی وجود ندارد و پلیس جریان مشخصی به خودروهای معاینه فنی نیست.

وی همچنین ادامه داد: علاوه بر این موضوع 11 مرکز معاینه فنی فعلی تجهیزات‌شان براساس استانداردهای یورو 2 بوده و فاقد تجهیزات لازم باری معاینه خودروهای دارای استاندارد یورو 3 و 4 هستند لذا پیش از اجرایی شدن این طرح باید تجهیزات این مراکز نیز ارتقا یافته تا قادر به معاینه فنی خودروهای استاندارد یورو 3 و بالاتر باشند. 

مرادی با بیان ایکه متاسفانه در طرح مذکور هیچ برنامه‌ای برای تردد موتورسیکلت‌ها اتخاذ نشده است، گفت: متاسفانه در این طرح هیچ نامی از موتورسیکلت‌ها به میان نیامده و این در حالی است که موتورسیلکت‌های بنزینی و کاربوراتوری موجود 6 برابر وسایل نقیله دیگر آلاینده هستند و در طبقه وسایل نقلیه قرمز قرار می‌گیرد. 

وی در ادامه سخنانش وجود موانع قانونی در برابر این طرح را یکی دیگر از مشکلات موجود معرفی کرد و افزود: یکی از موانع قانونی که در مقابل این طرح قرار دارد بحث معافیت 5 ساله خودروهای نوشماره از معاینات فنی است چرا که در پاره‌ای از موارد ممکن است خودروهای تازه تولید پس از یکسال نیازمند معاینات فنی باشند.

معاون آموزش و ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ گفت: در حال حاضر عمر مفید خودروها در کشورهای اروپایی 5 سال است و خودروهای تازه تولید در این کشورها پس از گذشت یکسال ملزم به اخذ معاینات فنی لازم هستند. 

مرادی نبود ایستگاه‌های شارژ برای خودروهای هیبریدی و برقی را یکی از مشکلات این طرح اشاره کرد و افزود: علاوه بر این موارد عدم وجود سوخت استاندارد مطابق با استاندارهای یورو 4 و یورو 5 نیز یکی از کاستی‌های پیش روی ماست که اجرایی شدن این طرح به برطرف شدن مشکلات این موضوع نیز است. 

وی گفت: همچنین در حال حاضر نزدیک به 2 هزار اتوبوس فرسوده و 7 هزار تاکسی فرسوده در ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تهران در حال تردد هستند که این میزان، 30 درصد اتوبوس‌ها و 20 درصد ناوگان تاکسیرانی را شامل می‌شود لذا وجود چنین منابع آلاینده‌ای پیش از اجرای طرح مذکور و همزبان با اجرا شدن آن غیرمنطقی به نظر می‌رسد. 

مرادی در ادامه با تاکید بر هزینه‌بر بودن اجرای این طرح برای دولت، یکی از مهمترین موانع پیش روی این طرح را عدم تطابق آن با وضعیت فرهنگی و اجتماعی فعلی دانست و گفت: متاسفانه در حال حاضر طرح فوق در کشورمان فاقد پیوست فرهنگی و اجتماعی منطبق با واقعیت‌های زندگی مردم است که اجرای آن باعث می‌شود فشار مضاعفی بر طبقات متوسط جامعه تحمیل شود. 

معاون آموزش و ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ در پایان پیشنهاد داد: به نظر می‌رسد بهترین راهکار در شرایط فعلی و در صورت فراهم شدن کلیه شرایط، فازبندی این طرح و اجرای فاز به فاز آن بوده و ما پیشنهاد می‌دهیم تا با فازبندی این طرح، فاز نخست آن را با نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی اجرایی کنیم.

ارسال نظرات
آخرین اخبار