دور تازه رکود، تعطیلی کارخانه‌ها و اخراج کارگران

حقوق معوق در ۴کارخانه بزرگ استان مرکزی؛ «آذرآب» و «واگن‌پارس» به مشکل خوردند

رئیس مجمع نمایندگان کارگران استان مرکزی با اشاره به اینکه ۹۵ درصد کارگران استان مرکزی قرارداد موقت دارند گفت:کارگران واگن پارس،آونگان،لوله و نوردصفا و آذر آب از جمله کارگرانی هستند که حقوق معوقه دارند.
کد خبر: ۸۵۴۸۸۹۱
|
۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۴

به گزارش خبرگزاری بسیج، عنایت اللّه انصاری  با اشاره به وضعیت نابسامان کارگران گفت: یکی از کارخانه‌ها که همواره حقوق کارگرانش را با تأخیر پرداخت می‌کند، شرکت واگن پارس است.

*حقوق معوق کارگران واگن پارس

 وی گفت: واگن پارس اراک با حدود 900 نفر پرسنل، قدمتی حدود 40 سال و مساحتی حدود 33 هکتار به عنوان یک شرکت مادر در حوزه صنعت ریلی شناخته شده و معدن منابع و ذخایر استاندارد علمی و تجربیات کارآمد در حوزه صنعت ریلی است که همواره با مشکلات متعدد روبرو بوده است و در موارد متعدد کارگران و کارکنان کارخانه اعتصاب کرده‌اند و خواستار توجه به مطالبات خود شده‌اند.

انصاری بیان کرد: این شرکت در عمر 40 ساله‌ خود مانند دیگر واحدهای صنعتی و تولیدی فراز و نشیب‌های بسیاری را طی کرده و البته پروژه‌های ارزشمندی را به انجام رسانده است اما چندی است که مشکلات، بیش از پیش خودنمایی می‌کند تا جایی که برخی کارگران اعتصاب را برای بهبود شرایط انتخاب کرده‌اند.

رئیس مجمع نمایندگان کارگران استان مرکزی ادامه داد: بسیاری از واحدهای صنعتی کوچک و بزرگ به دلایل مختلف با چالش و مشکلاتی همراه هستند و در مواردی کارگران فشار ناشی از این معضلات که به طور عمده مشکلات مالی است، متحمل می شوند و کارفرما از پرداخت به موقع دستمزد ناتوان می شود.

انصاری با بیان اینکه کارگران در استان مرکزی انتظار امنیت شغلی و حداقل معیشت را دارند افزود:در سال 1366 حدود 95 درصد از کارگران این استان قرارداد دائم و پنج درصد دارای قرارداد موقت بودند اما این تناسب اکنون معکوس شده و بر اساس آخرین آمارها حدود 6 تا هفت درصد کارگران قرارداد دائمی دارند و بقیه قرارداد موقت هستند.

وی بیان کرد: به طور متوسط درآمد کارگران حدود هشت میلیون ریال است که این میزان با شاخص خط فقر اعمال شده فاصله بسیار دارد.

* کارگران آونگان 7 ماه حقوق نگرفته اند

وی همچنین به حقوق معوق کارگران آونگان اشاره کرد و گفت:بیش از 50 کارگر آونگان از سال 93 تاکنون 7 ماه از حقوقشان را دریافت نکرده‌اند.کارفرما در عین حال از آبان سال گذشته تاکنون حق بیمه این کارگران را به سازمان تامین اجتماعی پرداخت نکرده است. کارگران می‌گویند اگر حق بیمه‌ معوقه‌شان به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت شود، بیشتر آن‌ها بازنشسته می‌شوند.

انصاری اظهار داشت:شرکت آونگان که نبشی ساختمان و دکل مخابرات تولید می‌کند، از حدود 10 سال پیش خصوصی شده است.پیش از خصوصی سازی نزدیک به 1200 کارگر در این کارخانه مشغول به کار بودند که طی 10 سال گذشته به تدریج اخراج شدند. این کارخانه هم اکنون با ظرفیت بسیار اندکی به تولید می‌پردازد.

*کارگران لوله و نورد صفا 4 ماه معوق حقوق و 16 ماه معوق پرداخت حق بیمه دارند

وی در ادامه به مشکلات متعدد کارگران لوله و نورد صفا اشاره کرد و گفت:کارگران لوله و نورد صفا از ابتدای اردیبهشت ماه امسال در اعتراض به تعویق 4 ماه حقوق و بیش از 16 ماه حق بیمه دست از کار کشیده‌اند.شرکت نورد و لوله صفا یک شرکت خصوصی ایرانی سازنده لوله‌های صنعت نفت، گاز، پتروشیمی، آب و فاضلاب و قوطی‌های صنعتی و ساختمانی است، که در سال 1370 تاسیس شده و عضوی از گروه صنعتی صفا محسوب می‌شود.این شرکت که در شهر ساوه قرار دارد، در زیربنای 297٫877 متر مربع، ظرفیت تولید 1٬6 میلیون تن محصول در سال را دارد، که با مشکلات متعدد روبرو هستند.

*تأخیر 2 ماهه در پرداخت حقوق 2 هزار کارگر «آذر آب»

 انصاری گفت: در کارخانه آذرآب استان مرکزی به دلیل آنچه که کمبود منابع مالی عنوان می‌شود پرداخت مطالبات مزدی حدود 2 هزار کارگر در دو ماه گذشته به تعویق افتاده است.طلب مزدی پرداخت نشده به ماه‌های خرداد وتیر ماه سال جاری مربوط می‌شود و طی این مدت فقط  مبلغ 500 هزار تومان به صورت علی الحساب ریخته شده است .

وی گفت: برپایه این اطلاعات بخش دیگری از  معوقات مزدی این کارگران مربوط به حق بن کارگری است که کارفرما از هفت ماه پیش(دی ماه سال گذشته تاکنون) آن را پرداخت نکرده است. کارگران این کارخانه بیان می‌کنند که  اختلافات بوجود آمده بین اعضای هیأت مدیره بر سر مسائل مدیریتی ومالی است که در این بین بیشترین ضرر  متوجه کارگران شده است.

انصاری افزود:بر این اساس مشکلات شرکت  صنایع آذرآب اراک طی دو سال گذشته  به مرور بیشتر شده تا جایی که هر ماه حقوق کارگران با تاخیر 15تا 20 روزه پرداخت می شد  و در حال حاضر نیز مطالبات مزدی پرداخت نشده کارگران به دو ماه رسیده است.

رئیس مجمع نمایندگان کارگران استان مرکزی گفت:در حال حاضر حدود 10نفر از کارگران این کارخانه  از چند ماه پیش مشمول بازنشستگی با مشاغل سخت وزیان آور هستند که به دلیل پرداخت نشدن خق بیمه و نیز پرداخت نشدن 4 درصدی حق بیمه‌اضافی  اکنون وضعیت بازنشستگی آنها قطعی نیست.

ارسال نظرات
آخرین اخبار