دبیر نشست تخصصی دسترسی عادلانه به خدمات دارویی در ایران از تشکیل فراکسیون دیابت در مجلس شورای اسلامی خبر داد.
کد خبر: ۸۵۴۸۹۰۳
|
۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۱

به گزارش خبرگزاری بسیج، آرش نصرتی، دبیر نشست تخصصی دسترسی عادلانه به خدمات دارویی در ایران از تشکیل فراکسیون دیابت خانه ملت به پیشنهاد کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی خبر داد و اظهار کرد: متاسفانه دسترسی به داروهای دیابتی در کشور بسیار کم است.

در این راستا در نخستین نشست تخصصی دسترسی عادلانه به خدمات دارویی ایران به موارد ذیل پرداخته شد: دسترسی یکسان به خدمات سلامت همواره از اولویت‌های نظام‌های ارائه خدمات سلامت در کشورهای مختلف جهان بوده است. در واقع دسترسی عادلانه همه افراد جامعه به خدمات سلامت باعث ارتقای سطح سلامت برای انجام فعالیت‌های اجتماعی شده و باعث ایجاد فضای رشد و توسعه در جامعه می‌گردد. بنابر این دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی پیش‌زمینه ایجاد عدالت در جامعه است و حق برخورداری از مراقبت‌های سلامت باعث ایجاد فرصت‌های برابر در جامعه خواهد شد.

چیستی عدالت همواره از سوال‌های مهم در ذهن بشر بوده و هست که پاسخ‌ها بسیار متفرق و متشتتی دریافت کرده است. عدالت در سلامت را می‌توان به صورت دسترسی براساس نیاز و پرداخت براساس توان نیز تعریف نمود. به عبارت دیگر هرگاه تفاوت در پیامدهای سلامت ناشی از عدم توازن قابل جبران در توزیع امکانات و د ردسترسی گروه‌های مختلف اجتماعی و یا جوامع مختلف باشد بی‌عدالتی در سلامت رخ داده است.

انجمن بین‌المللی عدالت در سلامت، این مفهوم را اینگونه بیان می‌نماید: «عدالت در سلامت یعنی فقدان تفاوت‌های سیستماتیک و بالقوه قابل برطرف کردن در یک یا چند جنبه از سلامت در یک جمعیت و زیرگروه‌های اقتصادی، اجتماعی، دموگرافی و جغرافیایی».

یکی از مهمترین اصول در نظام‌های سلامت صنعتی امروزه پرداختن به مسئله عدالت است. در انگلستان طب ملی یا پوشش همگانی افراد جامعه امکان بهره‌گیری با کیفیت مشابه از خدمات بهداشتی درمانی را برای همه افراد ایجاد کرده است. ادبیات وسیعی درباره چگونگی تعریف و به کارگیری و اندازه‌گیری مفهوم‌های نیاز و عدالت در حوزه بهداشت و درمان وجود دارد. البته عدالت به طور عمومی در سه حوزه بررسی می‌شود. دسترسی عادلانه به خدمات براساس نیازهای برابر، درمان برابر برای نیاز برابر و نتایج برابر برای نیازهای برابر.

عدالت در سلامت را می‌توان به عنوان ارزش اخلاقی که سعی در کاهش دادن تفاوت‌های سیستماتیک در گروه‌های مختلف جمعیتی در بین کشورهای دنیا دارد تعریف نمود. ممکن است کشورهای مختلف تعریف مختلفی برای عدالت ارایه دهند ولی باید دقت کرد که برای انجام هر فعالیت در جهت برقراری عدالت باید در ابتدا تعریف شفافی از آن ارایه نمود چرا که این قدم مهم تاثیر به سزایی بر سایر مراحل کار خواهد داشت. در تعریف عدالت تعریف دسترسی و نیاز نهفته است.

در حقیقت دسترسی مطلوب به خدمات سلامت یعنی فراهم کردن خدمات درست. در زمان درست و در مکان درست، لذا از آنجایی که شرایط افراد بر توانایی برخورداری از خدمات بهداشتی درمانی تاثیر می‌گذارد باید ترتیبی اتخاذ شود تا کلیه سیاست‌های توزیع خدمات برای همه افراد جامعه عادلانه باشد. همچنین ارتباط مثبتی بین فراهم بودن خدمات سلامت و برخورداری از خدمات وجود دارد، بنابراین سیاست‌های تخصیص منابع سلامت در دسترسی مصرف کنندگان از خدمات و نیز برقراری عدالت در دستیابی به خدمات نقش بسزایی دارد.


ارسال نظرات