سفیر تایلند در ایران گفت: در ۱۰ سال تحریم، ایران نه تنها از پای نیفتاده است بلکه با اجرای برنامه‌های اقتصاد مقاومتی توانسته نقش مهمی در منطقه داشته باشد.
کد خبر: ۸۵۴۹۲۰۴
|
۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۷

به گزارش خبرگزاری بسیج، ظهر امروز محسن جلال‌پور با سفیر تایلند در ایران ملاقات کرد تا راه‌های گسترش روابط دو کشور بررسی شود. 

در ابتدای این نشست سفیر تایلند با بیان اینکه برای گسترش روابط اقتصادی دو کشور باید تلاش بیشتری شود، گفت: میزان روابط اقتصادی دو کشور در حال حاضر در سطح مناسب نیست اما فرصت‌های فراوانی در بخش های صنعتی، کشاورزی، نفت، گاز و خودروسازی برای سرمایه‌گذاری مشترک وجود دارد. 

رامسی چیک‌هام افزود: با رئیس قبلی اتاق بازرگانی ایران غلامحسین شافعی‌نیا نیز در این ارتباط مذاکراتی انجام شده و بر گسترش روابط دو کشور تاکید شده بود.

وی خواهان سفر بیشتر تجار و بازرگانان تایلندی به ایران شد و اظهار داشت: ما خواهان برقراری ملاقات‌های مستقیمی بین تجار ایران و تایلند هستیم همچنین فرصت مناسبی برای بازدید بازرگانان ایرانی از فرصت‌های سرمایه‌گذاری در تایلند است. 

سفیر تایلند در ایران افزود: در 10 سال تحریم نه تنها ایران از پای نیفتاده بلکه با اجرای برنامه‌های اقتصاد مقاومتی توانسته نقش مهمی در منطقه داشته باشد. 

در ادامه این نشست محسن جلال‌پور رئیس اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر اجرای الگوی اقتصاد مقاومتی در کشور گفت: در شرایط تحریم بهره‌گیری از اقتصاد مقاومتی نقش مهمی برای پیشبرد فعالیت‌ بنگاه‌‌های اقتصادی ایران داشته است. 

رئیس اتاق ایران با بیان اینکه این اتاق آمادگی دارد تا اقدامات لازم برای افزایش مبادلات و فعالیت‌های اقتصادی و بازرگانی دو کشور را انجام دهد گفت:ما می‌توانیم با استانهای مختلف کشورمان هماهنگ کنیم تا فعالان اقتصادی تایلند بازدیدهایی از کارخانجات و کارگاه‌های اقتصادی، صنعتی و حتی گردشگری داشته باشند. 

وی همچنین از سفیر تایلند دعوت کرد تا برای آشنایی بیشتر بازدیدهایی از این مراکز داشته باشد که مورد استقبال مقام تایلندی قرار گرفت. 

جلال‌پور در ادامه خواهان ملاقات با هیئت‌های اقتصادی و بازرگانی تایلند در آینده شد و افزود: سفارتخانه ایران در کشور تایلند نیز برای گسترش مناسبات اقتصادی دو کشور باید فعال شود تا روابط اقتصادی دو کشور به صورت هدایت شده افزایش یابد. 

* هیئت تجاری تایلند بعد از برداشته شدن کامل تحریم‌ها به ایران می‌آید

در ادامه این مراسم محسن جلال‌پور در جمع خبرنگاران با انتقاد از اینکه چرا هیئت تجاری تایلند در 6 ماه آینده به ایران سفر می‌کنند، گفت: یکی از نکاتی که با توجه به شرایط ایران قابل تامل است این بوده که چرا هیئت تجاری تایلند در ابتدای سال 2016 میلادی یعنی زمانی که تحریم‌های ایران به طور کامل برداشته می‌شود قصد سفر به ایران دارند. این در حالی است که در این مدت بسیاری از هیئت‌های تجای ممکن است که گوی رقابت را از ایران بربایند.

رامسی‌ چیک‌هام در پاسخ به این موضوع گفت: فشردگی کار در کشور تایلند با سایر کشورها به حدی است که که سفر هیئت تایلندی به ایران به ابتدای سال آینده موکول شده است.

در ادامه جلال‌پور اظهار داشت: ایران سالانه 189 میلیون دلار به تایلند صادرات دارد که رقمی حدود 4 دهم درصد از مجموع واردات تایلند است. ایران نیز رقمی کمتر از 5 درصد واردات خود را به تایلند اختصاص داده است.

جلال‌پور گفت: با توجه به اینکه تایلند سالانه 60 میلیارد دلار واردات مس داشته و کشور ما دارای دومین کشور صاحب ذخایر مس است، مایل هستیم که در این بخش وارد شویم. ایران و تایلند می‌توانند همکاری‌های مناسبی در حوزه‌های نفتی و پلاستیک داشته باشند.

ارسال نظرات