خبرهای داغ:
همصدایی سایت های اصلاح طلب با رسانه های معاند؛
در سالروز رحلت آیت الله سید حسین طباطبائی بروجردی ،شاهد انتشار مطالبی در سایت های اصلاح طلب مبنی بر نظر متفاوت آیت الله بروجردی در رابطه با ساقط شدن حکم حرمت دست دادن مرد و زن نامحرم بودیم.
کد خبر: ۸۵۴۹۲۵۳
|
۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۸
به گزارش خبرگزاری بسیج، مصافحه و دست دادن از آداب مردمان پیش از ظهور اسلام است که دین اسلام نیز این ادب اجتماعی را پذیرفت و از آداب پسندیده و مورد تاکید است. اما بااین وجود، برای جلوگیری از مفسده های احتمالی آن، تنها مصافحه با همجنسان و محارم جایز شمرده شده است و از منظر اسلام دست دادن مرد با زن نامحرم خواه با قصد لذت و خواه بدون قصد، ممنوع و حرام است. همچنین دست دادن با زنان مسلمان و زنان اهل کتاب نیز، مشمول این حکم می شود.

مصافحه با نامحرم در روایات فراوانی نهی یا نکوهش و به مرتکبان آن وعده عذاب داده شده است که به دو مورد از این روایات اشاره می کنیم:
در روایت معتبری آمده است که ابوبصیر از امام صادق (ع) پرسید:آیا مرد اجازه دارد با زن نامحرم مصافحه کند؟ حضرت فرمود: نه، مگر آن که جامه‌ای فاصله باشد (که دست نامحرم را لمس نکند)

در روایت معتبر دیگری سماعة بن مهران می‌گوید از امام صادق (ع) درباره مصافحه مرد و زن پرسیدم. امام فرمود: برای مرد حلال نیست با زنان مصافحه کند مگر زنی که ازدواج با وی حرام است (یعنی از محارم است) همانند خواهر،دختر،عمه ، خاله و دختر خواهر، اما نباید با زنی که ازدواج با وی حلال و نامحرم است مصافحه کند مگر از روی جامه و دست زن را نیز نفشارد.

مراجع بزر گوار تقلید به صورت کلی فرموده اند: دست دادن با نامحرم جایز نیست، مگر این که چیزی حایل و حجاب گردد، یا عناوین ثانویه ای مثل ضرورت صدق کند.

مثلاً امام خمینی (ره) می فرماید: جایز نیست براى مرد که مس کند بدن زن نامحرم را حتى دست و صورت او را مگر آن که از روى دستکش و پارچه باشد، به شرط آن که قصد سویى نداشته باشد و دست زن را فشار ندهد، و هم چنین است مس کردن زن، مرد نامحرم را.

در روایات متعدد از اهل سنت نیز دست دادن یا لمس عمدی یک زن نامحرم، حرام و گناه شمرده شده است.

طبرانی در "المعجم الکبیر” از معقل ابن یسار رضی الله عنه روایت می کند که صلی الله علیه وسلم فرمود: «لأَنْ یُطْعَنَ فِی رَأْسِ أَحَدِکُمْ بِمِخْیَطٍ مِنْ حَدِیدٍ خَیْرٌ لَهُ مِنْ أَنْ یَمَسَّ امْرَأَهً لا تَحِلُّ لَهُ» صحح ألبانی فی «الصحیحه» (1/447).

یعنی: «اگر در سر یکی از شما میخی آهنین فرو برده شود، بهتر است از آنکه زنی را لمس کنید که برایش حلال نیست».

این درحالی است که اخیرا ، به مناسبت سیزده شوال سالروز رحلت مرجع عالیقدر جهان تشیع آیت الله سید حسین طباطبائی بروجردی ،در برخی سایت های داخلی اصلاح طلب از جمله خبرآنلاین، مطالبی مبنی بر نظر متفاوت این عالم بزرگوار در رابطه با دست دادن مرد و زن نامحرم منتشر شده است. طی این مطلب، نوه آیت الله بروجردی به سوال محققان ایرانی در مرکز اسلامی آلمان از آیت الله بروجردی اشاره می کند. در این سوال این محققان جویای حکم دست دادن با زنان آلمانی شدند با تاکید بر اینکه ما برای تبلیغ اسلام اینجا هستیم و نیاز است جاذبه ایجاد کنیم.آیت الله بروجردی در پاسخ به این سوال فرمودند: حکم حرمت دست دادن با زن اجنبی، برای حفظ حرمت اشخاص، هرچند مسلمان نباشند، ساقط می شود.

همانطور که اشاره کردیم، دراین رابطه غیر مسلمان بودن یک طرف تفاوتی در مسئله ایجاد نمی کند و لمس بدن نامحرم حرام است چه مسلمان باشد و چه غیر مسلمان.

انتشار اینگونه مطالب از زبان خانواده مراجع تقلید که صحت و سقم آنها روشن نیست و امکان هرگونه تحریف نیز وجود دارد، در شرایط کنونی نظام جمهوری اسلامی که دشمن در پی سواستفاده از هر موقعیتی برای پیشبرد اهداف خود در راستای زیر سوال بردن مبانی اسلامی و ایرانی استفاده می کند، آب به آسیاب دشمن ریختن است و در این بین هم صدایی سایت های اصلاح طلب داخلی با سایت های معاند و رسانه های بیگانه در نشر مطالب کذب و تحریف احکام اسلامی برای تبرئه کردن این حرکت در بعضی سیاسیون و سکوت مسئولین امر در برابر آن، می تواند به اسلام و کشور اسلامی ایران آسیب جدی وارد کند.

پی نوشت:

دانشنامه حوزوی

اسلام کوییست

منبع:ناب نیوز
ارسال نظرات
پر بیننده ها