خبرهای داغ:

ستاری: کشور در شناخت فرهنگ اقتصاد دانش‌بنیان مغفول مانده است

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: کشور در شناخت فرهنگ اقتصاد دانش‌بنیان مغفول مانده است.
کد خبر: ۸۵۴۹۴۵۹
|
۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۱

به گزارش خبرگزاری بسیج،‌ سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، در آئین اختتامیه سومین جشنواره فیلم و عکسی فناوری و صنعتی(فردا)، ضمن تاکید بر اهمیت بهره‌مندی از هنرصنعت سینما و ظرفیت‌های آن در فرهنگ‌سازی، از آسیب‌های اقتصاد و مدیریت نفتی سخن گفت و بابیان این‌که پول مفت نفت، رانت بزرگی در کشور ایجاد کرده که همه عرصه‌های کشور را به خود وابسته ساخته است، اظهار داشت: با به‌کارگیری از توان هنرصنعت سینما در فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان، گذار از اقتصاد نفتی محقق خواهد شد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور نقش فرهنگ را در اقتصاد دانش‌بنیان اثرگذار و جدی ارزیابی کرد و گفت: اساسا نقش علوم انسانی در صنعت، نقشی غیر قابل انکار و جدی است و تجاری‌سازی علوم انسانی، از اولویت‌های مهمی است که در تحقق اقتصاد دانش‌بنیان مورد توجه قرار بگیرد. باید بپذیریم که تجاری‌سازی بدون توجه به اهمیت علوم انسانی امکان‌پذیر نخواهد بود و این امر، با روند خاص خود در قالب حمایت از بخش خصوصی محقق می‌شود.

رئیس هیئت امنای صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران با اشاره به این‌که بسیاری از کشورها از جهت جغرافیایی تنها یک صخره روی اقیانوس هستند، اما با بهره‌گیری از دانش و نیروی انسانی،‌ وضعیت رفاهی به‌مراتب بهتری نسبت به کشور‌های دارای منابع زیرزمینی دارند، این تغییر نگرش را لازمه زندگی همه اقشار جامعه دانست و یاداور شد: اقتصاد مبتنی بر منابع زیرزمینی که از آن تحت عنوان نفرین منابع یاد می‌کنیم، باعث شده تا مردم از دولت انتظار حل مشکلاتشان را داشته باشند و نقشی در حل مشکلات کشورشان ندارند. در دانشگاه‌ها، به دانشجویان خود نمی‌‌آموزیم روی پای خود بایستند و با ارائه یک مدرک دانشگاهی، صرف توقع استخدام دولتی در آنان ایجاد می‌کنیم.

رئیس بنیاد ملی نخبگان، این تغییر نگرش را برای کشوری با پایه نفتی ضروروی و لازم اما دشوار دانست و با بیان این‌که دانشگاه‌ها نقش اساسی در تحقق اقتصاد دانش‌بنیان ایفا می‌کنند، تصریح کرد: این در حالی است که در کشورهای پیشرفته، دانشگاه جزء اساسی مبلمان شهری است و فاصله و عدم ارتباط دانشگاه با فضای پیرامونی بیمعناست. در دنیا 85  درصد از درآمد دانشگاه ها از طریق پژوهش است اما در کشور ما دانشگاهها همچنان وابسته به دولت هستند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، اساسی‌ترین لازمه تحقق اقتصاد دانش‌بنیان را توجه به تفکر و نوآوری و پذیرش ریسک خلاقیت جوانان دانست و گفت: اقتصاد دانش بنیان جز با اعتماد به جوانان محقق نخواهد شد. اقتصاد دانش‌بنیان پایه و اساسی جز جوان‌ها ندارد و بزرگ ترین شرکت‌های فناوری دنیا، توسط همین جوانان شکل گرفته است.

نایب رئیس هیئت امنای صندوق نوآوری و شکوفایی با یادآوری این نکته که فناوری، نوآوری و خلاقیت خریدنی نیست، بلکه ساختنی است، چون نوآوری و مغز به وسیله پول ایجاد نمی‌شود، یادآور شد: پیش از این به اشتباه تصور می‌کردیم که صرفا با قرار دادن بندی تحت عنوان ارتباط دانشگاه با صنعت ذیل قراردادهای صنعتی، می‌توانیم به فناوری دست یابیم، یا با پول دادن به یک استاد دانشگاه، می‌توانیم محصول تجاری تولید کنیم، در حالی‌که کار تجاری بر مبنای اقتصاد دانش‌بنیان،‌ راه و روش خاص استاندارد خود را دارد و نه بر مبنای پول دولتی، بلکه در قالب حمایت ها محقق می‌شود.

رئیس ستاد توسعه فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان، با اشاره به ایجاد ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی در راستای ادامه راه  این معاونت در مسیر فرهنگ‌سازی و ترویج اقتصاد دانش‌بنیان گفت: کشور در شناخت فرهنگ اقتصاد دانش‌بنیان مغفول مانده و دولت بدون دخالت مستقیم و انجام کار اجرایی، با ایجاد جرئت و جسارت و اعتماد به جوانان، زمینه ترویج و توسعه فرهنگ اقتصاد دانش‌بنیان را فراهم می‌کند و امیدواریم با شکل‌گیری این ستاد و اقدامات مثبت در زمینه فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان، اتفاقات مثبتی در زمینه آشنایی جامعه با اقتصاد دانش‌بنیان شاهد باشیم.

فرصت طلایی دست یابی به چشم‌انداز 1404

حمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی، ضمن قدردانی از فعالیت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در راستای حمایت از فرهنگ توسعه علم و فناوری، اظهار داشت: حرکت خوبی در راستای گسترش علم و فناوری آغاز شده است و فرهنگ‌سازی در این حوزه در بستر همکاری و تعامل، به غرور ملی و اطلاع‌رسانی به نسل‌های آینده منجر خواهد شد.

وی با بیان این‌که جوانان کشورمان در تولید علم و فناوری توانمند هستند با تلفیق هوش و شعور، ‌از دیرباز توانسته‌اند فرهنگ و تمدن ایجاد کنند، افزود: آن‌چه که در زمینه توسعه علمی و فناوری انجام دده‌ایم بسیار خوب بوده است و اگر می‌خواهیم اقتصادمان ملی باشد، می‌بایست قدم های جدی در حوزه علم و فناوری برداریم.

رئیس جهاددانشگاهی با اشاره به اینکه در حوزه تولید محصولات  فناورانه و صدور کالاها و خدمات دچار مشکلاتی هستیم اظهار داشت: این موضوع که چرا اراده ملی برای شکل‌گیری اقتصاد دانش‌بنیان همچنان محقق نشده، با اراده و هنر هنرمند ، افزایش آگاهی و درک مردم نسبت به این موضوع که برای حرکت روبه‌جلو راهی جز روی آوردن به علم و فناوری نداریم، منجر خواهد شد.

طیبی با اشاره به این‌که برای توسعه فناوری و صنعتی فرصت‌های خوبی در گذشته برای توسعه و پیشرفت کشور بر مبنای علم و فناوری وجود داشته‌اند که به خوبی استفاده نشده‌اند، عنوان کرد: اکنون افق 1404 فرصت طلای پیش روی کشورمان است و اقدام خوبی که در مذاکرات هسته‌ای در راستای گسترش تعاملات و حذف تحریم‌ها صورت گرفت، زمینه را برای استفاده بهتر از این فرصت فراهم می‌کند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار