خبرهای داغ:
رئیس کمیسیون آموزش مجلس با اشاره به اینکه طرح رتبه‌بندی توسط دولت تصویب شده است با رتبه‌بندی که در سند تحول به آن اشاره شده متفاوت است به برخی از پرسش‌های رؤسای آموزش و پرورش در خصوص وضعیت مالی معلمان پاسخ داد.
کد خبر: ۸۵۴۹۴۶۸
|
۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۱

به گزارش خبرگزاری بسیج، محمدمهدی زاهدی امروز در میزگرد هیئت رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در سی و دومین اجلاس رؤسای آموزش و پرورش کشور که در سالن همایش‌های برج میلاد در حال برگزاری است، اظهار داشت: بجد باور داریم زیر ساخت توسعه کشور از آموزش و پرورش است و اگر آموزش و پرورش روی ریل قرار بگیرد و با سرعت مطمئن حرکت کند نظام ما می‌تواند سریعتر به سرمنزل مقصود برسد.

وی افزود: آموزش و پرورش نقش کلیدی و اساسی در پیشرفت و توسعه کشور دارد و کمیسیون آموزش مجلس در این دوره چنان جو قوی داشت که موضع‌گیری‌ها و مصوباتش حتی داغ تر از پیگیری‌های دولت مردان بود و ما مواردی را پیگیری کردیم که چند ماه جلوتر از خواسته‌های دولت مردان بود.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: در سه سال گذشته احساس می‌کردیم سند تحول با شیب تندی اجرا می‌شود و از بابت کمبود معلم در برخی مقاطع نگران بودیم، شاید اگر سند تحول با شیب آرامتری اجرا می‌شد امروز برخی مشکلات را نداشتیم.

زاهدی با اشاره به طرح رتبه‌بندی معلمان تصریح کرد: طرح رتبه‌بندی را به صحن مجلس بردیم اما آموزش و پرورش مخالفت‌هایی کرد و به دنبال لایحه نظام جامع رتبه‌بندی بود. مجلس به احترام دولت با این لایحه همراه شد چرا که باور داشتیم نظام رتبه‌بندی از سوی دولتمردان عملیاتی می‌شود.

وی بیان کرد: در بودجه آموزش و پرورش نیز نهایت تلاش و همکاری را داشتیم. درسال جاری جدا از بودجه آموزش و پرورش 5 هزار میلیارد تومان منابع جدید درآمدی برای این وزارتخانه تعریف کردیم که البته وصول برخی از این درامدها آسان نیست.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: تصویب اخذ مالیات از برخی بنگاه‌ها برای آموزش و پرورش و تصویب تخصیص 187 میلیارد تومان از محل کاهش هزینه‌های غیرضرور شرکت‌ها و بانک‌ها از جمله این منابع درآمدی است.

زاهدی ادامه داد: کمیسیون آموزش مجلس اهمیت ویژه‌ای را برای آموزش و پرورش قائل است البته نگاه ما به آینده نیز مبین همدلی واقعی با دولت است. باید نظارت جدی به چگونگی تدوین برنامه ششم توسعه داشته باشیم تا این برنامه بتواند منش تحولات جدی برای آموزش و پرورش باشد.

وی افزود: از چند ماه گذشته موضوع برنامه ششم توسعه را در دستور کار قرار دادیم و جلساتی با ستاد نقشه جامع علمی کشور و شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد و هم اکنون نگاه‌های کلانی وجود دارد که برگرفته از اسناد بالادستی و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: توسعه عدالت آموزشی و تربیتی، استقرار نظام ملی تربیت و جذب معلم، استقرار نظام صلاحیت حرفه‌ای، اجرای برنامه ملی و تحول در برنامه‌ریزی، آموزش با توجه به توسعه فنی و حرفه‌ای و سبک زندگی ایرانی و اسلامی، تنوع‌بخشی به منابع مالی از طریق جلب مشارکت‌های مردمی و ایجاد نظام جامع هدایت تحصیلی و توجه ویژه به رتبه‌بندی معلمان در این زمینه مدنظر است.

زاهدی با اشاره به گلایه‌هایی از طرح رتبه‌بندی معلمان گفت: نظام رتبه‌بندی که در دولت تصویب شده است به معنای آنچه که در سنود تحول آمد نیست. نظام رتبه‌بندی که در سند تحول به آن تأکید شده منزلت اجتماعی معلم را به گونه‌ای به تصویر می‌کشد که همه آرزو داشته باشند که معلم شوند.

وی بیان کرد: قرار است کارگروهی تشکیل شود تا بر روی این موضوع کار کند و خوب است که حقوق معلمان با اجرای طرح رتبه‌بندی افزایش یابد چرا که آموزش و پرورش تاکنون نتوانسته افزایش حقوق را محقق کند باید این مهم براساس قانون مدیریت کشوری محقق شود و شما نباید این کار را با عنوان رتبه‌بندی انجام دهید.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در ادامه در پاسخ به چند پرسش مدیران و رؤسای آموزش و پرورش مناطق در خصوص افزایش حقوق و ارتقای منزلت معلمان توسط مجلس، عنوان کرد: لایحه‌ای در این خصوص به مجلس نیامده که تصویب نکرده باشیم حتی 5 هزار میلیارد تومان منابع جدید درآمدی برای آموزش و پرورش ایجاد کردیم و قول می‌دهیم اگر لایحه‌ای به مجلس بیاید حداقل 250 رأی مجلس را برای آن بگیریم.

وی در پاسخ به سؤالی درخصوص اینکه چرا فوق‌العاده هم‌طرازی معلمان همانند هیئت علمی دانشگاه‌ها برای دارندگان مدرک ارشد و دکتری لحاظ نمی‌شود، افزود: این موضوع ارتباطی به مجلس ندارد و نیازمند مصوبه مجلس نیست. مجلس به هیچ عنوان در خصوص افزایش حقوق نظر نمی‌دهد و این از اختیارات هیئت وزیران است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها