نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی گفت: جهاددانشگاهی فعالیت‌های علمی عظیمی در سطح منطقه‌اي و جهاني انجام داده که توسعه و بهبود این امور نیازمند حمایت مسئولان امر است.
کد خبر: ۸۵۴۹۶۳۵
|
۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۸

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل، حجت الاسلام میرقسمت موسوی اصل به مناسبت فرارسيدن 16 مرداد، سالروز تشكيل جهاددانشگاهی، در بازدید از بخش‌هاي مختلف جهاددانشگاهی اردبیل با بیان اینکه جهاددانشگاهی نقش به‌سزایی در توسعه علمی کشور ایفا کرده است، افزود: جهاددانشگاهی فعالیت‌های علمی عظیمی در سطح منطقه‌اي و جهاني انجام داده که توسعه و بهبود این امور نیازمند حمایت مسئولان امر است.

وی با اشاره به اينكه مجموعه منسجم جهاددانشگاهی تاکنون توانسته است در توسعه علمی کشور موثر عمل كند، افزود: فعالیت‌های پژوهشی، آموزشی ودرماني جهاددانشگاهي استان اردبيل به ويژه در مرکز درمان ناباروری قفقاز، مایه مباهات و افتخار استان است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلسبا ابراز نارضایتی از اینکه سهم پژوهشي دانشگاه‌هاي كشور به درستی تبيين و تحقق نیافته است، افزود: به طوری که هنوز به رشد قابل قبولی در چشم‌انداز 20 ساله کشور نرسیده‌ایم.

موسوي اصل مشاركت و تلاش جهادگران جهاددانشگاهي را برای خودکفایی كشور را لازم و ضروری دانست و گفت: جهاددانشگاهی در تکمیل زیرساخت‌های پژوهشی و علمی کشور نقش به‌سزایی داشته و خواهد داشت.

موسوی توسعه علمی و آموزشی را لازمه توسعه استان اردبیل عنوان کرد و با تأکید بر اینکه جهاددانشگاهی در تحقق این امر مشارکت کند، افزود: تحقیقات و تولید مقالات باید با محوریت رفع نیازهای جامعه باشد تا سرمایه و اعتبار هزینه شده موثر باشد. بنابراین تلاش برای تحقيق در اموري که گره‌ای از مشکلات جامعه باز نمی‌کند،اتلاف سرمایه است.

وی با بیان اینکه سرمایه انساني و تجهیزات دانشگاه‌ها باید به سرمایه تبدیل شود و در رشد اقتصاد استان موثر باشد گفت: با بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، سرمایه کشور تلف می‌شود. درصورتی که بايد سرمایه دانشگاه‌ها به طور ویژه به سرمایه علمی تبدیل شود تا وابستگی کشور به درآمد نفتی کاهش یابد.

نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی با ابراز تأسف از اینکه تولید علم در دانشگاه‌ها صرفا در تولید مقاله خلاصه شده است، تصریح کرد: اکثر دانشگاه‌های کشور به بودجه نفت متکی هستند و محصولی برای فروش ندارند، درحالی که دانشگاه‌ها باید منبع علم، نوآوری و شکوفایی در جامعه باشند.

موسوي اصل خاطرنشان کرد: با ايجاد بسترهاي لازم و بكارگيري نيروي انساني تحصيلكرده شهرستان گرمي، اين شهرستان می‌تواند با تبدیل علم به ثروت و سرمایه، در ریل توسعه استان سهیم باشد.

در اين بازديد رامز نصیری صالح رئیس جهاددانشگاهی واحد استان اردبیل نیز با اشاره به اینکه با احداث مرکز درمان ناباروری قفقاز در سال 1389، تحولی جدید در حوزه پزشکی استان رخ داد افزود: قرار بود این مرکز با حمایت علمی جهاددانشگاهی و حمایت مالی و معنوی مسئولین استانی راه اندازی شود كه متاسفانه هيچ مساعدتي از طرف استان نشد.

وی به میزان بالاي ناباروری در استان اردبیل اشاره و تصریح کرد: آغاز فاز مطالعاتی و بررسی مشکلات نازایی استان از برنامه‌های در پیش رو جهاددانشگاهی واحد استان اردبیل است.

نصیری با اشاره به هزینه‌های سنگین درمان ناباروری، خواستار مساعدت نمايندگان و مسئولان در ایجاد صندوق حمایتی از زوج‌هاي نابارور توسط خیرین و ارائه تسهیلات بانکی به اين زوج‌ها شد و افزود: نازایی به عنوان یک مشکل اجتماعی شناخته شده که در مواردی موجب طلاق و از هم پاشيدن خانواده‌ها شده است.

رئیس جهاددانشگاهی واحد استان اردبیل با اعلام آمادگی اين نهاد براي انجام پروژه‌های افکارسنجی مربوط به شهرستان گرمی خبر داد و گفت: این مجموعه درصدد افزایش فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی خود در شهرستان گرمی است.

در اين بازديد سه ساعته نماينده مردم گرمي از مراكز آموزش تخصصي كوتاه مدت شماره يك و 2، آموزش كاركنان دولت، درمان ناباروري قفقاز و علمي كاربردي جهاددانشگاهي واحد استان اردبيل بازديد و در جريان فعاليت‌هاي آنها قرار گرفت

ارسال نظرات