يادداشت/ منش پهلواني؛ حلقه مفقوده ورزش

با مصاحبه و يك همايش نمي‌شود اين فضاي فاسد و بي‌اخلاقي‌هاي رايج در آن را اصلاح كرد. براي بازگشت به روزهايي كه اخلاق و فرهنگ پهلواني حرف اول را در ورزش مي‌زد بايد وارد ميدان عمل شد
کد خبر: ۸۵۴۹۸۴۵
|
۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۰
به گزارش خبرگزاري بسيج، هفته پهلواني بهانه‌اي شده تا اين روزها خيلي‌ها از مرام و منش پهلواني و جاي خالي آن در ورزش كشورمان بگويند، مانند وزير ورزش كه در بازديدي كه از اردوي تيم‌ملي نوجوانان داشته خطاب به ملي‌پوشان گفته است كه اولويت براي آنها بايد منش پهلواني باشد و نتيجه در اولويت دوم است. البته اين رسم هر سال است، هفته پهلواني و روز آن‌كه مي‌رسد اخلاق‌مداري و مردم‌داري ورزشكاران حرف اول جلسات مي‌شود و هر مسئولي به نوبه خودش و به اقتضاي مسئوليتي كه دارد در باب آيين و مرام پهلواني مرثيه‌سرايي مي‌كند و همه از اينكه اين‌گونه ارزش‌ها در ورزش كمرنگ شده، انتقاد مي‌كنند و به جمع ورزشكاران كه مي‌روند با توصيه‌هاي اخلاقي از آنها مي‌خواهند اول يك پهلوان باشند و بعد يك قهرمان. البته اين از طنز روزگار است كه كساني كه متولي و تصميم‌گيرنده براي ورزش كشور هستند و نقشي در رسيدن ورزش به اين وضعيت دارند، از شرايط نامناسب اخلاقي و فرهنگي كه بر فضاي ورزش حاكم است، انتقاد مي‌كنند. قطعاً جايگاه فعلي ورزش با توجه به سابقه غني و پر باري كه كشورمان در مرام جوانمردي و پهلواني در ورزش دارد جايگاه خوبي نيست و بايد به سمتي حركت كرد كه دوباره جوانمردي و اخلاقيات در بين ورزشكاران ايراني حرف اول را بزند. 
البته اكثر جامعه ورزش از بي‌اخلاقي و بي‌فرهنگي‌هاي رايج مبرا هستند اما با وجود اين آن بخش محدود و اندك كه سردمدار ترويج ناهنجاري‌هاي اجتماعي در ورزش هستند با توجه به اينكه رسانه‌ها نيز به آنها مي‌پردازند، فضاي ورزش را نيز تحت تأثير قرار داده‌اند تا پهلوانان امروز ورزش كمتر ديده شوند. اين معضل را ورزشكار با اخلاقي مانند ابراهيم صادقي كه جايزه بهترين بازيكن اخلاق فوتبال را دريافت كرد در مراسم برترين‌هاي ليگ به آن اشاره كرد و گفت متأسفانه رسانه‌ها بيشتر به بازيكنان پرحاشيه و بي‌اخلاق مي‌پردازند و يك ورزشكار با اخلاق و بي‌حاشيه ديده نمي‌شود. به نظر مي‌رسد يكي از راه‌هاي ترويج منش پهلواني، برجسته كردن كارهاي اخلاقي در ورزش و تقبيح ورزشكاران بي‌اخلاق و ناهنجار است، امري كه متأسفانه در برخي از رسانه‌ها ديده نمي‌شود و رسانه‌هاي زرد و لمپنيسم رسانه‌اي در فضاي ورزش سبب شده تا بازيكنان بي‌اخلاق و حاشيه‌دار روي جلد روزنامه‌ها بروند. 
البته مسئوليت مهم‌تر و سنگين‌تر را متوليان ورزش برعهده دارند، از وزارت ورزش و اداره كل‌هاي ورزش و جوانان گرفته تا فدراسيون‌ها و هيئت‌هاي ورزشي در استان‌ها، وزير ورزش و بقيه مديران بايد به اين درك برسند كه با شعار دادن و برگزاري همايش‌ها و جلسات مختلف نمي‌شود فرهنگ و منش پهلواني را در ورزش كشور تثبيت و آن را دوباره زنده كرد. شايد تنها فايده اينگونه همايش‌ها اعتراف به وضعيت نامناسب ورزش در زمينه فرهنگي و اخلاقي، به خصوص در بعضي از رشته‌ها مانند فوتبال است، ورزشي كه فضاي آن در سال‌هاي اخير با توجه به ورود بي‌رويه پول، آلوده و ناسالم شده و فساد گسترده‌اي را بر آن حاكم كرده است. 
به همين خاطر بديهي است كه با يك مصاحبه و يك همايش نمي‌شود اين فضاي فاسد و بي‌اخلاقي‌هاي رايج در آن را اصلاح كرد. براي بازگشت به روزهايي كه اخلاق و فرهنگ پهلواني حرف اول را در ورزش مي‌زد بايد وارد ميدان عمل شد و پهلواني را براي ورزشكار جوان امروزي تئوريزه كرد و آموزش داد. برگزاري كلاس‌هاي فرهنگي و اخلاقي و استفاده از اساتيد اخلاق در كنار تيم‌ها و خيلي از فعاليت‌هاي ديگر به طور قطع مي‌تواند فضاي ورزش را تغيير دهد و به سمتي رفت كه ورزشكار ايراني علاوه بر قهرمان بودن، در عرصه اخلاق هم قهرمان باشد. با اين حال عملي شدن اين هدف به متوليان ورزش بستگي دارد، اينكه به جاي حرف زدن درباره پهلواني، برنامه‌اي براي عملي كردن آن در سطح جامعه ورزش برنامه‌ريزي كنند تا ديگر در هفته پهلواني، براي فراموشي اين ارزش‌ها مرثيه‌سرايي نشود.
ارسال نظرات