در جمع طلاب جدید الورود طزرجان مطرح شد:

دو حسرتی که «حجت الاسلام راشد» همیشه بر دل دارد

حجت الاسلام راشد یزدی با اشاره به اینکه طلاب باید انگیزه درس خواندن داشته باشد گفت: شما طلبه ها اگر سواد داشته باشید و با جدیت درس خوانده باشید محال است شما بیکار باشید.
کد خبر: ۸۵۴۹۹۲۱
|
۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۵

به گزارش خبرگزاری بسیج از یزد به نقل از روابط عمومی حوزه علمیه استان یزد: حجت الاسلام و المسلمین راشد یزدی در جمع طلاب جدید الورود در مدرسه شهید صدوقی طزرجان که در دوره تهذیبی میثاق طلبگی اختیار و تثبیت شرکت کرده اند صحبت های خود را خطاب به طلاب که چرا طلبگی را انتخاب کرد ه اید؟ آغاز کرد و اظهار داشت: همانگونه که جامعه نیازمند دکتر، مهندس و... است نیازمند رهبر فکری نیز می باشد و با توجه به اینکه اسلام یک نوع علم است نیاز است تا عامه مردم آن را فراگیرند و با توجه به اینکه همه نمی توانند بروند و این علم را فراگیرند بنابراین عده ای باید دین شناس شده و برای تبلیغ دین اقدام کند.

اهمیت علم در اسلام و فرهنگ ما

وی در ادامه به اهمیت علم در اسلام و فرهنگ ما پرداخت و ادامه داد: اهمیت علم تا به آن جاست که ما مهمترین ابزار این علم یعنی قلم را یا در کنار مغز یعنی پشت گوش و یا کنار قلب یعنی در جیب چپ خود قرار می دهیم.

اولین کلمه دین «بخوان» و اولین وسیله آن «قلم» است

وی در خصوص اهمیت علم در دین اسلام گفت: اولین کلمه این دین که از سوی خداوند نازل شد کلمه «بخوان» بود که در آیه اول سوره علق است آنجا که آمده است«اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ » و اولین وسیله قلم است که در آیه 4 همین سوره بقه آن اشاره شده است «الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ»

وی با اشاره به اینکه کتاب و قلم آرام دین اسلام است ادامه داد: سره نبوت با این دو حرف یعنی «بخوان» و «قلم» است که هر دو نشان از اهمیت علم در اسلام است زده شد.

اختصاص سهم امام(ره) به طلابی که درس نمی خوانند حرام است/اختصاص خمس به طلاب نشان از اهمیت علم در دین اسلام است

 وی در بخش دیگر صحبت های خود با اشاره به اینکه اگر طلبه ای درس نخوانند اختصاص سهم امام(ره) یا همان خمس به آن ها حرام است گفت: خمس که بودجه اسلام است نصف آن برای فرزندان نسبی پیغمبر است و نصف دیگر آن برای فرزندان روحی پیغمبر یعنی طلبه هاست تا خرج دین کنند که نشان از اهمیت درس طلبگی در دین اسلام است.

افراد به فکر مادیات باشند به درد طلبگی نمی خورند

وی خطاب به طلبه ها گفت: اگر مال اندوزی و مادی گرایی در ذهن شما است به درد طلبگی نمی خورید و وقت خود را تلف نکنید؛ اما حالا که فکر سوختن کرده انید و می خواهید برای خدا بسوزید پروانه وار باشید و برای رضای خداوند کار کنید.

طلاب زمان شناس، مجهز به سلاح روز، مسلط به قرآن و ادبیات عرب، و درس خوان باشند

وی در ادامه گفت: شما که طلبگی را انتخاب کرده اید باید چند نکته را مدنظر داشته باشید اول اینکه زمان شناس باشید.

وی افزود: شما طلبه ها اگر خیال می کنید برای مثال حجم معولومات بنده را داشته باشید می توانید منبر روید سخت در اشتباهید زیرا بنده برای پدربزرگ های شما بیش از 50 سال پیش منبر می رفتم و اگر من مطالب گذشته را بخواهم برای نسل امروزی بیان کنم مسلماً کسی به حرف هایم گوش فرا نمی دهد.

وی خاطرنشان کرد: منبر رفتن بستگی به میزان معلومات ندارد منبری که 50 سال پیش من در یزد رفته ام اگر آن منبر را الان برای مردم این زمان بروم آن موقع آن منبر باعث هدایت می شد اما الان باعث ضلالت است.

وی با اشاره به اینکه العالِمُ بِزَمانِهِ باشید تصریح کرد: «العالم بزمانه لا تهجم علیه اللّوابس»؛ کسی که زمانه را می شناسد، یعنی وقتی اوضاع و احوال محیط خود و محیط پیرامونی‌اش و محیط جهان را می داند و می فهمد جریان های گوناگون جهانی چه کسانی هستند و کجایند و اهدافشان چیست و اینکه چه جور با هم مواجه می شوند، دچار اشتباه نمیشود؛ در قضایای گوناگون، قضاوت اشتباه نمیکند و دچار اشتباه نمیشود. این آشنائی، برای همه لازم است؛ برای روحانی هم لازم است، برای دانشگاهی هم لازم است؛ برای معلم حوزه هم لازم است، برای معلم دانشگاه هم لازم است؛ این یک چیز مهمی است. وقتی انسان جریانات گوناگون را می شناسد، می تواند پدیده‌ها را استنتاج کند، که این پدیده چیست، چه شد که این اتفاق افتاد، در تحلیل، دچار خطا و اشتباه نمی شود.

راشد یزدی با اشاره به اینکه زمان های قدیم با چراغ موشی و امثال اینها روشنایی تامین می شد اما الان با نعمت برق همه مشکلات در این زمینه را حل کرده است تصریح کرد: الان عصر سرعت است یعنی اشتباه غیر قابل جبران است بنابراین الان که عصر سرعت است باید به سلاح امروز باید مجهز شوید.

وی دومین توصیه خود به طلاب را تسلط بر قرآن و ادبیات عرب دانست و گفت: باید ادبیات عرب را خوب بلد باشید و آیه های قرآن را باید به گونه ای بر روی آن ها مسلط باشید که حتی یک آیه از آن را نیز غلط نخوانید چون در دنیای امروز خواندن آیه غلط سبب تمسخر و حتی حذف روحانی از منابر خواهد شد.

تمرینات ادبیاتتان باید روی قرآن و نهج البلاغه باشد

این استاد برجسته حوزه علمیه با اشاره به اینکه در درس خواندن و یاد گیری علوم مصمم باشید تا مسلط شوید ادامه داد: تمام تمرینات ادبیاتتان باید روی قرآن و نهج البلاغه باشد و تمام کتاب هایی که مربوط به ادبیات است را خوانده و مسلط باشید علاوه براین باید تمام ابواب مغنی، جامی، سیوطی و امثال اینها را حفظ کنید.

طلاب خوب درس بخوانند/ عمامه یعنی تابلوی «می دانم»

وی سومین توصیه خود به طلاب را خوب درس خواندن دانست و ادامه داد: دشمن اکنون به وسیله انواع دستگاه های خبرپراکنی که در اختیار دارد به وسیله علم مردم را به ضلالت می کشاند و اکنون وظیفه شماست تا به وسیله علم مردم را هدایت کنید بنابراین نمی شود کم، درس بخوانید.

وی عنوان کرد: عمامه یعنی تابلوی «می دانم» یعنی اعلام کردن به مردم که من می دانم بیایید به سمت من، زیرا متخصصم بنابراین با تنبلی این کار امکان پذیر نیست.

طلبه باسواد بیکار نمی ماند

وی با اشاره به اینکه شما باید انگیزه درس خواندن داشته باشید و به درس بچسبید گفت: بعضی دانشجویان و طلبه ها می گویند من انگیزه درس خواندن ندارم چون فوقش می شوم مهندس و حال آن که جامعه پر است از مهندس و طلبه و... من این حرف را قبول ندارم زیرا شما طلبه ها اگر سواد داشته باشید و با جدیت درس خوانده باشید محال است شما بیکار باشید.

حجت الاسلام راشد یزدی گفت: متاسفانه در برخی شهرها الان یک طلبه منبر می رود از یکی از مامومین می پرسیم چه جور بود؟! می گوید خوب بود ولی پسر من که طلبه نیست بیشتر از این شیخ بلد است!

 مبانی ادبیات عرب مثل موم باید در دستتان طلبه باشد

 وی در ادامه با اشاره به اینکه درس های خود را مخصوصاً ادبیات را عمیق بخوانید گفت: البته منظورم این نیست که روی درس های ادبیات زیاد معطل شوید؛ بلکه باید مبانی ادبیات عرب مثل موم در دستتان باشد زیرا اگر الان ادبیات تان خوب باشد در عوض، بعداً در مسیر علم آموزی معطل نمی شوید.

 وی در ادامه گفت: ممکن است سوال کنید ما می توانیم بخوانیم؟، بله که می توانید مگر اینکه شخصی دیوانه و منگول باشد، شما اینگونه نیستید و این از صورت های شما معلوم می شود و دلیل این صورت های برافروخته این است که مغزهای سالم دارید.

اکثر دانشمندان جهان فکرهای تیز نداشته و عادی بوده اند/ تمرینات جالب انیشتین برای تقویت ذهن

وی تصریح کرد: اکثر دانشمندان جهان فکرهای تیز نداشته و عادی بوده اند اما تلاش زیادی داشته اند برای مثال انیشتن وقتی نوجوان بود هر جا از پله بالا می رفت پله ها را می شمرد و بعد از خود سوال می کرد چند تا پله بود؟ اگر بلد نبود دوباره برمی گشت و نگاه می کرد و یا وقتی مغازه ها را در سرتاسر خیابان می دید بعد از خود سوال می کرد برای مثال مغازه پانزدهم چه مغازه بود؟ اینگونه ذهن خود را پرورش می داد با وجود اینکه همه فکر می کنند انیشتین خیلی باهوش بوده و از تمام ظرفیت مغز خود استفاده کرده است اما این شخص بعد از مرگش مغزش را آزمایش کردند و متوجه شدند فقط از یک پانزدهم مغزش استفاده کرده بود!

واژه «نمی توانم» را از دایره واژگان خود پاک کنید

وی خطاب به طلاب گفت: واژه «نمی توانم» را از دایره واژگان خود پاک کنید؛ زیرا همین علما و بزرگانی که اکنون شما در سطح کشور می بینید شاید از لحاظ استعداد از درجه پایین تری نسبت به شما قرار گرفته باشند؛ اما با سعی و تلاش به این مرتبه رسیده اند بنابراین در درس خواندن تمام تلاش و کوشش خود را به کار گیرید.

 چرا خدا درس خواندن را در سنین بحرانی قرار داده است؟! /ازدواج و عفت راهکار کنترل غرایز جنسی

وی در بخش دیگر صحبت های خود چند نکته اخلاقی را به طلاب متذکر شد و ادامه داد: در مسیری که طی می کنید آفت وجود دارد باید جلوی این آفات را بگیرید و سن شما سن درس خواندن است اما متاسفانه از جهتی بحرانی است.

حجت الاسلام راشد یزدی گفت: شاید از خود بپرسید چرا خدا درس خواندن را در سنین بحرانی قرار داده است؟! و چرا خداوند طالب علم بودن را در سنین بالا قرار نداده است؟! که باید گفت افراد که سنشان بالا می رود دیگر رغبت و حالی برای درس خواندن ندارند و علاوه بر این اسلام دو راه برای کنترل میل جنسی افراد پیشنهاد داده است یکی اینکه ازدواج کنید «وَ أَنْكِحُواالْأَيامى‏ مِنْكُمْ وَ الصَّالِحينَ مِنْ عِبادِكُمْ وَ إِمائِكُمْ إِنْ يَكُونُوا فُقَراءَ يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَليمٌ (32نور)» اما  در سن پایین پیشنهاد نمی شود ازدواج کنید بنابراین باید عفت پیشه کنیدکه در آیه بعد می گوید «وَ لْيَسْتَعْفِفِ‏ الَّذينَ لا يَجِدُونَ نِكاحاً حَتَّى يُغْنِيَهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ».

وی افزود: وقتی خدا می گوید عفت بورزید حتما می شود که می گوید، اگر امکان نداشت، خدا هم چنین پیشنهادی نمی کرد.

دو حسرت حجت الاسلام راشد یزدی

وی ادامه داد: یک خبرنگاری به من گفت اگر الان که  باتجربه هستید به دوران جوانی برگردید چه کار می کنید؟! گفتم «اگر به دوران جوانی بر می گشتم دو کار انجام می دادم یکی اینکه بدنم را سالم تر از الان نگه می داشتم دوم اینکه (بیشتر) درس می خواندم» زیرا بنده تاکنون از یک میلیاردم استعدادم نیز استفاده نکردم و زمانی که در قم بودم و می خواستم به شهر دیگری بروم آیت الله مصباح یزدی به من گفت «با توجه به استعداد زیادی که شما دارید حیف است که ادامه تحصیل ندهید» که من در پاسخ به ایشان گفتم «می خواهم بروم تا زن و خانه ای برای خود تهیه کنم و زندگی ای برای خود تشکیل دهم» که ای کاش به درس خواندنم ادامه داده بودم....

 

ارسال نظرات