مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه محقق اردبیلی گفت: جهاد دانشگاهی می‌تواند با همفکری و ایجاد جلسات علمی هم‌اندیشی با اساتید و مسئولین مرتبط با تولید فکر، نیاز ضروری در بخش گفتگوی علم و دین را برآورده کند.
کد خبر: ۸۵۴۹۹۸۰
|
۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل به نقل از ایکنا، حجت‌الاسلام سیف‌الله مدبر، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه محقق اردبیلی کرد: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه محقق اردبیلی با همکاری معاونت فرهنگی دانشگاه و جهاددانشگاهی می‌توانند با ایجاد جلسات علمی هم‌اندیشی در راستای توسعه و ترویج فرهنگ دینی و قرآنی در دانشگاه به ارائه راهکارها و پیگیری آن پرداخته تا از این طریق در توسعه و گسترش این فرهنگ نقش خود را به نحو مطلوب ایفا نمایند.
وی با اشاره به فعالیت‌های نهاد در حوزه نشر و گسترش فرهنگ دینی در دانشگاه، گفت: برنامه ضیافت اندیشه دو بار در طول سال ویژه اساتید این دانشگاه برگزار می‌شود تا فرهنگ‌سازی قرآنی در این راستا صورت گیرد. همچنین در گروه معارف اسلامی درس‌های هم‌سو با فرهنگ دینی مثل گروه تربیتی که در رشته علوم تربیتی فعال هستند، جهت تدریس به این گروه سپرده شود و گروه معارف عضو آزاد آن گروه‌ها باشد. به عنوان مثال تدریس عرفان اسلامی که به گروه معارف در حوزه آموزشی سپرده شده است.

حجت‌الاسلام مدبر اظهار کرد: ایجاد کمیته دیدار از کارهای دیگر نهاد است که با استفاده از اساتید ارزشی که بتوانند از هر جهت یک مبلغ دینی باشند، با حضور در خوابگاه‌های دانشجویی و اهدای هدایا به دانشجویان، از خاطرات تحصیلی و تجارب زندگی خود می‌گویند تا جوانان چگونگی فرهنگ زیست اجتماعی در خوابگاه را یاد بگیرند.
وی بیان کرد: در حوزه پژوهشی، نهاد از پایان نامه‌ها و آثار صاحب فکران در موضوع مبتلابه و مورد نیاز جامعه حمایت می‌کند تا آن چاپ شده و به صورت مکتوب درآید که جهاددانشگاهی نیز می‌تواند در این راستا کمک حال ما باشد.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه محقق اردبیلی نقش اصلی نهاد را راهبری برنامه‌های دینی و قرانی عنوان کرد و افزود: اجرای برنامه‌ها به عهده معاونت فرهنگی است و نهاد در واقع دارای رسالت راهبری می‌باشد.
حجت‌الاسلام مدبر برگزاری کارگاه آموزشی معصوم‌شناسی را از دیگر برنامه‌های این نهاد عنوان کرد و افزود: 14مورد کارگاه اموزشی ویژه اساتید و پرسنل دانشگاه در این راستا برگزار می‌شود که زندگانی ائمه معصومین(ع) توسط اساتید مجرب و اهل فن تدریس می‌شود.
وی ادامه داد: در حوزه معاونت دانشجویی و خوابگاه‌های دانشجویی نهاد نسبت به راه‌اندازی کانون‌های دانشجویی اقدام کرده است که برگزاری مراسم پرفیض دعای ندبه در صبح جمعه همراه با صرف صبحانه از جمله این برنامه‌هاست که احسان صبحانه به صورت کاملا اختیاری و داوطلبانه توسط اساتید دانشگاه صورت می‌گیرد تا دانشجویان صبح جمعه خود را با انرژی معنوی شروع کرده و فرهنگ تبعیت از کار جمعی و خورذن صبحانه به صورت دست‌جمعی نیز اشاعه یابد.
حجت‌الاسلام مدبر ادامه داد: در اکثر خوابگاه‌ها در جهت ایجاد و توسعه فرهنگ نماز، یک نفر روحانی مستقر شده است تا نسبت به اقامه نماز جماعت مغرب و عشا و صبح اقدام نمایند تا دانشجویان از حال و هوای نماز غافل نشده و اقامه نماز به صورت جماعت برگزار شود.
همچنین در دانشکده‌های کشاورزی، علوم پایه و علوم انسانی نیز با تشکیل کانون نماز و اقامه نماز جماعت ظهر و عصر سعی در توسعه و اشاعه این امر کردیم که همانا نماز انسان را از بدی‌ها باز می‌دارد و به سوی نیکی و خیر رهنمون می‌شود.
وی ادامه داد: احداث خانه قرآن(دارالقرآن) و ایجاد فضای قرآنی تحت عنوان باغ(میوه) قرآنی برای دانشجویان از جمله رویدادهای مهم قرآنی دیگر برای سال‌جاری است که در حال آماده‌سازی می‌باشد و مسئولین اجرایی قول بهره‌برداری از آن‌را تا آخر مهرماه سالجاری داده اند که طرح ورودی آن نیز دارای شکل و شمایل قرآنی بوده تا برای دانشجویان دارای جذابیت باشد. و همچنین پیشنهاد استقرار حوزه دانشگاهیان در محل دارالقرآن را ارائه کردیم تا خانم‌ها با حجاب کامل و آقایان نیز با لباس متناسب با فرهنگ دینی حضور یابند که در این حوزه از اساتید روحانی حوزوی استفاده می‌شود تا در قسمت وحدت حوزه و دانشگاه نیز قدمی هر چند کوچک برداشته شده باشد.
حجت‌الاسلام مدبر خاطر نشان کرد: خیرین می‌توانند با پرداخت حداقل 500 هزار تومان در این کار خیر و خداپسندانه مشارکت کنند تا علاوه بر اجر معنوی نامشان در کتیبه خیرین دانشگاه نیز ثبت شود.
وی احیای کانون قرآن و فعال کردن کانون مهدویت را از دیگر اقدامات نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه محقق اردبیلی عنوان کرد و گفت: کانون نماز هم همچنان به فعالیت خود با قوت ادامه می‌دهد که از جمله برنامه‌های آن می‌توان به تفسیر قرآن به‌صورت کاربردی در بین‌الصلاتین اشاره کرد.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه محقق اردبیلی پرداختن به مشکل جوانان را جزء موضوعات و مباحث مورد طرح و بررسی عنوان کرد و گفت: ارائه راهکارهای دینی در بحث مشکلات جوانان می‌تواند آنان را نسبت به دین و مباحث آن ترغیب و تشویق نماید.
حجت‌الاسلام مدبر ضمن تقدیر از عملکرد خبرگزاری‌های ایسنا و ایکنا شعبه اردبیل در اطلاع‌رسانی فعالیت‌های دینی و قرآنی و اخبار مرتبط با این حوزه در سطح دانشگاه و استان، خواست تا همانند گذشته حضور خود در عرصه فرهنگ دینی و قرآنی دانشگاه را تداوم داده و نقش راهبردی و اطلاع‌رسانی خود را ادامه دهند.

ارسال نظرات