مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران:

طرح مدیریت جامع پیشگیری و اطفای حریق در عرصه‌های منابع طبیعی اجرا می‌شود

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران گفت: طرح مدیریت جامع پیشگیری و اطفای حریق در عرصه‌های منابع طبیعی با مشارکت جوامع محلی اجرا می‌شود.
کد خبر: ۸۵۵۰۰۳۰
|
۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۱

به گزارش خبرگزاری بسیج، به نقل از منابع طبیعی استان تهران علی کیان مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران گفت: به منظور حفظ آمادگی و ارتقای توان مقابله با آتش سوزی های احتمالی در عرصه های جنگلی و مرتعی، طرح مدیریت جامع پیشگیری واطفای حریق در عرصه‌های منابع طبیعی با مشارکت جوامع محلی و تشکل‌های مردم نهاد در استان تهران اجرا می شود.

وی افزود: با توجه به حوادث ناشی از تغییرات آب و هوائی از جمله روند افزایشی دمای هوا، خشکسالی ها و متعاقب آن افزایش احتمالی آتش سوزی در عرصه های طبیعی شرح خدمات اجرای این طرح از سوی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور ابلاغ و طی آن کارگروهی در ستاد اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران تشکیل شد.

کیان بیان داشت: با برنامه ریزی مناسب و پیش بینی راهکارهای اجرائی و ترویجی نسبت به مدیریت اطفای حریق در این عرصه ها و تشدید اقدامات بازدارنده گام مثبتی در خصوص حفاظت از این ثروت های ملی برداشته می‌شود.

وی تصریح کرد: براساس این طرح در نظر است از تمامی ظرفیت های درون سازمانی و برون سازمانی برای حفاظت هرچه بهتر از عرصه های منابع طبیعی استفاده شود و با همکاری و تعامل با نیروهای مردمی و دستگاه های مرتبط بتوانیم در مواقع بروز حادثه حریق به سرعت عملیات اطفاء انجام شود.

مدیر کل منابع طبیعی وآبخیزداری استان تهران به برخی از تصمیمات گرفته شده در این کارگروه اشاره و تصریح کرد: اقداماتی از قبیل آماده باش نیروهای حفاظتی، بازبینی و بررسی امکانات و تجهیزات در اختیار و مورد نیاز، تقویت گشت و مراقبت و دیده بانی، پیش بینی تدابیر حفاظتی و پیشگیرانه از جمله تهیه، انتشار و توزیع اطلاعیه و بروشورهای هشدار دهنده، نصب تابلوهای ترویجی، تبلیغی، تهیه و پخش برنامه های اطلاع رسانی از رسانه ملی از جمله این برنامه‌ها است.

وی افزود: همچنین جذب و سازماندهی همیاران طبیعت و محافظین افتخاری، برگزاری کلاس های آموزشی با سازمان های مردم نهاد و جوامع محلی، تشکیل گروه های اطفای حریق به عنوان بسترهای آمادگی مقابله با بحران در عرصه های جنگلی و مرتعی در دستور کار این اداره کل قرار گرفته است.
کیان  با بیان این که تفاهم نامه‌ای با نیروهای مسلح به منظور استفاده از امکانات و تجهیزات آنان در مواقع اضطراری تنظیم شده، گفت: در راستای این تفاهم نامه به منظور بهره گیری از خدمات بالگرد و هواپیما، قراردادی با سازمان هوا و فضای سپاه پاسداران منعقد شده است که در صورت بروز حریق در مناطقی که از لحاظ پوشش گیاهی و صعب العبور بودن، عملیات اطفاء با تجهیزات و نیروی انسانی موجود امکان پذیر نباشد شرایط برای استفاده از خدمات پروازی فراهم خواهد شد.
وی شماره 1504 را به عنوان پل ارتباطی مردم با یگان حفاظت معرفی و خواستار همکاری عموم مردم با این یگان شد و افزود: عموم مردم در صورت مشاهده هر گونه تخریب، تصرف و آتش سوزی در عرصه های منابع طبیعی می توانند با این شماره تماس حاصل کرده و مراتب را به این یگان اطلاع دهند.
کیان با توجه به فصل تابستان و موج سفرها از عموم مردم درخواست کرد در هنگام حضور در عرصه های منابع طبیعی نکات ایمنی را رعایت کرده و در حفظ و حراست از این سرمایه های ملی کوشا باشند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار