با حمایت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان صورت پذیرفت
نخستین جشنواره و نمایشگاه ملی اسباب بازی با حمایت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان افتتاح شد.
کد خبر: ۸۵۵۰۱۴۹
|
۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۹

به گزارش خبرگزاری بسیج، نخستین جشنواره و نمایشگاه ملی اسباب بازی با حمایت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان افتتاح شد، در ابتدای این مراسم علیرضا حاجیان زاده مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در خصوص نمایشگاه ملی اسباب بازی، اظهار کرد: ایجاد فرصت شکل‌گیری زندگی متعالی برای کودکان از طریق استفاده از محصولات بومی و آموزنده بسیار مهم است که باید مدنظر قرار گیرد.

وی ادامه داد: تولید اسباب‌بازی‌های بومی می‌تواند در زندگی کودکان تأثیر مثبت داشته باشد بنابراین برای ترویج این امر اقدامی جدی و گامی موثر برداشته شود.

*سرانه مصرف اسباب بازی خاورمیانه بسیار بالاست

در ادامه محمدحسین سجادی دبیر ستاد فناوری و هویت سازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به اینکه از سال‌های پیش حوزه فناوری، متمرکز بر فناروی سخت بود و از اواخر دهه 60 میلادی به این فناوری به حوزه انسان کشیده شده است، گفت: اسباب بازی‌ها روش زندگی و تفکر انسان را تحت تأثیر قرار می‌دهند که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با رویکردی در حوزه علمی گام برداشته است و از اسباب بازی‌های بومی حمایت می‌شود.

سجادی افزود: ما در خصوص تولیدات اسباب‌بازی‌های بومی در رنکینگ 17 دنیا هستیم و متأسفانه در تجاری سازی جایگاه خوبی نداریم. ولی خوشبختانه رویکرد معاونت ریاست جمهوری پوشش فاصله علم تا تولید فناوری در سطح زندگی مردم است که باید مشکلات مردم با این امر حل شود و شاهد توسعه فناوری که باعث توسعه کشور می‌شود، باشیم.

وی ادامه داد: بحث فناوری نرم و فرهنگی یکی از سیزدهمین فناوری‌های در اولویت است که ما در این زمینه ستاد توسعه فناوری نرم هویت‌ساز داریم که این امر مورد توجه قرار گرفته است.

دبیر ستاد فناوری و هویت سازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به اینکه در گذشته حمایت از تسهیلات در خصوص اسباب بازی‌های بومی مورد توجه نبود ولی امروز مورد توجه قرار گرفته و ما می‌دانیم که اسباب بازی‌ها جدا از ظاهر زیبا تأثیرات شخصیتی بر روی کودکان می‌گذارند بنابراین باید پیش از بیش این امر مورد توجه قرار گیرد، گفت: قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان از مواردی است که موضوع اسباب بازی‌های بومی را درخ ود جای می‌دهد در حقیقت شرکت‌های دانش بنیان با نگاه توسعه فناوری ایده خود را به محصول تبدیل می‌کنند و ما از این شرکت‌ها حمایت کرده و تسهیلاتی مانند وام و حتی معافیت مالیاتی و گمرکی برایشان درنظر خواهیم گرفت. حتی این شرکت‌ها طبق این قانون می‌توانند نیروهای نخبه‌ای که در حال سربازی هستند به کار گیرند.

سجادی ادامه داد: ما در کشور اسباب بازی را به عنوان صنعت نداریم بنابراین باید این موضوع به عنوان یک صنعت مطرح شود و در حال حاضر که دچار مشکل در صادرات هستیم بتوانیم این موضوع را مرتفع کنیم. 50 درصد از فارغ التحصیلان در رشته های هنر و علوم انسانی هستند چرا این نخبگان و دانشجویان را جذب نکنیم.

وی با اشاره به اینکه سرانه مصرف اسباب بازی خاورمیانه بالا است بنابراین باید بر تولید اسباب بازی‌ها دقت کرده و اسباب بازی‌ها را باید به سمت اسباب‌بازی‌های بومی بکشانیم تا به صادرات نیز برسیم، افزود: بسیاری از افراد معتقدند که کشور چین با تولید اسباب بازی خود توانست اقتصادش را تکان دهد بنابراین ما نیز در حوزه محصولات فرهنگی از جمله اسباب بازی می‌ءتوانیم شاهد توسعه فرهنگی باشیم و در حوزه اسباب‌بازی‌ها پیشران توسعه فرهنگی بوده و با وجود سابقه فرهنگی روند را تغییرد هیم و نگاهمان منفعلانه نباشد.

دبیر ستاد فناوری و هویت سازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: با تولید برخی از اسباب‌بازی‌های بومی می‌توانیم حتی از تهاجم فرهنگی جلوگیری کرده و با حرکتی فعال و رو به جلو اقدامی مفید انجام دهیم که در این زمینه شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند تولیدات فرهنگی مناسب با جامعه داشته باشند.

*تجارت اسباب بازی سومین تجارت پُرسود جهان

در ادامه نورالله زاده مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید نیز گفت: امیدواریم سال آینده چنین جشنواره ای در مراکز استان‌ها متناسب با فرهنگ بومی هر استان برگزار شود.
وی ادامه داد: صندوق کارآفرینی امید وظیفه اصلی‌اش حمایت از کسب و کار خرد است که اسباب بازی نیز از این جمله محسوب می‌شود چرا که امروز اسباب بازی‌ها در محیطی کوچ و حتی خانه تولید می شوند بنابراین باید به عنوان اولویت محسوب شده و صنعت اسباب بازی را بیش از پیش مدنظر قرار دهیم.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید بیان کرد: برای ورود به بازارهای بین المللی نیاز به شناخت بازار بین المللی داشته و باید بدانیم چه بازاری چه فرآیند تولید را نیاز دارد در حقیقت در صنعت اسباب بازی باید موضوع طراحی ساخت و بازاریابی مورد توجه قرار گیرد.

نورالله زاده افزود: آمارها نشان می‌دهد تجارت اسباب بازی سومین تجارت پرسود جهان بعد از مواد مخدر و تسهیلات نظامی است. اسباب بازی‌های وارداتی نه تنها از لحاظ فرهنگ تربیتی اخلاقی است بلکه از نظر بهداشتی نیز می‌تواند در کودکان تأثیر بگذارد.

وی گفت: ما تا به حال حضور جدی در حضور بین المللی در خصوص اسباب بازی‌ها نداشتیم ولی حجم بازار اسباب بازی اروپا 5 میلیارد یورو و کشور چین در سال 2007، 63.8 میلیارد دلار بوده است.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید خاطرنشان کرد: ایران 11 درصد از کل واردات جهان در زمینه اسباب بازی را به خود اختصاص می دهد که این کم نیست بنابراین باید در خصوص واردات و صادرات اسباب بازی‌های بومی دقت بیشتری کرده و بتوانیم گامی موثر برداریم.

ارسال نظرات