رییس اتحادیه صنف مشاوران املاک استان تهران نیز در این باره گفت : طراحان ایده بورس مسکن هیچ‌گونه مطالعاتی برای راه اندازی این بورس نکرده‌اند.
کد خبر: ۸۵۵۰۱۵۹
|
۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۵
به گزارش خبرگزاری بسیج، محمدرضا پور ابراهیمی، عضو ناظر مجلس در شورای بورس و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگوی با برنامه پایش گفت : فاز اول راه اندازی بورس مسکن برای عرضه عمده بخش‌های دولتی و غیر دولتی مانند شهرداری‌ها و بانک‌ها است . در فاز دوم بورس مسکن ، مردم نیز می‌توانند از طریق بورس مسکن ، مسکن خود را تأمین و اقدام به خرید و فروش مسکن کنند .

وی در پاسخ به این سؤال که آیا این کار در کشورهای دیگر انجام شده گفت : در اینکه تابلویی در بورس تحت عنوان بورس مسکن داشته باشیم ، خیر چنین چیزی نیست ولی در حوزه فعالیت‌های این بخش اقداماتی صورت گرفته است .

پور ابراهیمی افزود : راه اندازی بورس مسکن چند فایده دارد ، اول اینکه بازار غیر شفاف مسکن تبدیل به بازار شفاف می‌شود و رانت اطلاعاتی از بین می‌رود . عرضه و تقاضا مسکن با راه اندازی بورس مسکن مدیریت می‌شود و می‌توان به نظارت دقیق‌تر دستگاه های نظارتی کمک کرد
وی تصریح کرد : کاهش بروکراسی اداری ، کاهش قیمت مسکن و تضمین ارائه تعهدات دو طرفه از مزایای راه اندازی بورس مسکن است .

حسام عقبایی رییس اتحادیه صنف مشاوران املاک استان تهران نیز در این باره گفت : طراحان ایده بورس مسکن هیچ‌گونه مطالعاتی برای راه اندازی این بورس نکرده‌اند . معمولاً در دنیا کالاهای همگن را در بورس عرضه می‌کنند مانند نفت و طلا ، مسکن یک کالای همگن نیست ممکن است در یک ساختمان واحد غربی با واحد شرقی بسیار متفاوت باشد .

عقبایی افزود : کسانی که طرح بورس مسکن را طراحی کرده‌اند بایستی ببینند این طرح چه کمکی به تأمین مسکن قشر فقیر جامعه می‌کند . طراحان این طرح عنوان می‌کنند در فاز اول املاک دستگاه‌هایی مانند ستاد ده فرمان امام (ره) و بنیاد مستضعفان را بفروشیم کجای دنیا چنین بازار بورسی را راه اندازی می‌کنند که بورس کارگزار فروش ملک شود و کارمزد دریافت کند .راه اندازی بورس مسکن به بنگاه داری بورس کمک می‌کند و تجربه بنگاه داری بانک‌ها اینجا نیز اتفاق می‌افتد .

رییس اتحادیه صنف مشاوران املاک استان تهران گفت : مصوبات هیئت مدیره بورس نمی‌تواند قوانین بالادستی را نقض کند ، مسکن کالایی نیست که قیمت گذاری آن در اختیار بورس و یا دولت باشد . اتحادیه صنف مشاوران املاک به شدت مخالف راه اندازی بورس مسکن است .
منبع: مشرق
ارسال نظرات