با حضور معصومه ابتکار نشست شورای اداری استان کهگیلویه و بویراحمد با رنگ و بوی سیاسی برگزار شد.
کد خبر: ۸۵۵۰۲۵۲
|
۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از کهگیلویه و بویر احمد این روزها که بلوط های زاگرس در کهگیلویه و بویراحمد ایستاده می میرند مردم این استان چشم انتظار تدبیری از سفر رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به یاسوج بودند ،اما سفرسیاسی معصومه ابتکار بانوی سبز دولت تدبیر و امید به اتمام رسید تا همچنان بلوط های زاگرس مرگ را تجربه کنند و عشایر این استان نظاره گر سقط جنین 30 درصد از دامهایشان باشند .

سیاسی بودن سفر معاون رئیس جمهور از ابتدای برگزاری نشست شورای اداری استان و انتخاب سخنرانانی که به جای بیان مشکلات زیست محیطی کهگیلویه و بویراحمد به تعریف و تمجید می پرداختند مشخص بود.

تاثیر خشکسالی بر تنوع زیستی کهگیلویه و بویراحمد

عطا پور شیرزاد مدیرکل محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد در این نشست به جای پرداختن به مشکلات زیست محیطی استان از جمله  سقط جنین 30 درصد دام های عشایر براثر پدیده ریزگردها در دوسال اخیر، پیگیری پرداخت بیمه به کشاورزان خسارت دیده از ریزگرد ، کاهش 40 درصدی تولید عسل به علت پدیده گرد وغبار، سخت گذر بودن مناطق حفاظت شده استان ، کمبود محیط بان و تلف شدن عقابهای شاهی در استان تنها به تعریف کلیشه ای از جنگل و جنگل داری پرداخت .

مدیرکل محیط زیست کهگیلویه وبویراحمد نیز گفت: سال گذشته 45 روز آلوده بالای استاندارد به دلیل وجود ریزگردها داشتیم که به دلیل کمبود اعتبارات هیچ کاری نمی‌توانیم انجام دهیم.

عطا پورشیرزاد با اشاره به خشکیدگی درختان بلوط در کهگیلویه و بویراحمد، ابراز کرد: خشکسالی‌های چند سال اخیر بر تنوع زیستی این استان تاثیرات منفی متعددی داشته ولی از سال 91 به بعد یک ریال برای مقابله از خشکسالی به این اداره اختصاص داده نشده است.

تهدید منابع طبیعی استان  بدلیل محدودیت اعتبارات و امکانات

عزت‌الله بهشتی‌فر مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد در این نشست اظهار داشت: به دلیل کمبود اعتبار از 100 هزار هکتار عرضه جنگلی آسیب دیده استان به دلیل بیماری زغالی و سوسک چوب خوار تنها توانستیم در سطح 400 هکتار اقداماتی را انجام دهیم.

وی عنوان کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد دارای 870 هزار هکتار جنگل است به طوری که 53 درصد استان را تشکیل می‌دهند و نقش اساسی در جلوگیری از تهدید ریزگردها دارد.

بهشتی‌فر با تاکید بر اینکه تخریب منابع طبیعی و محیط زیست در استان کهگیلویه و بویراحمد نگران کننده است، افزود: محدودیت اعتبارات و امکانات عرصه‌های منابع طبیعی این استان را تهدید می‌کند.

رها سازی روزانه 200 تن زباله در طبیعت و جنگل استان

محمدعلی جاویدشهردار یاسوج با اشاره  به وضعیت بسیار اسف‌باری در خصوص دفن زباله در شهر یاسوج اظهار کرد: روزانه 200 تن زباله در یاسوج تولید می‌شود و باید در دل طبیعیت و جنگل این زباله‌ها خودنمایی کنند.

این مسئول با ابراز انتقاد از وضعیت کنونی تصریح کرد: دیروز قرار بود همزمان با حضور معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان محیط زیست این زباله‌ها به صورت موقتی ساماندهی شود اما من اجازه این کار را ندادم چون می‌خواستم خانم ابتکار از نزدیک این فاجعه را ببیند.

جاوید با خطاب قرار دادن معاون رئیس جمهور گفت: اگر بخواهیم منتظر اعتبارات شهرداری برای رفع این معضل بمانیم سال‌های سال طول خواهد کشید پس بهتر است که دستگاه‌ها از جمله محیط زیست به کمک شهرداری آمده و روند این فاجعه را متوقف کند.

کمبود ۲۰۰ محیط بان معضل استان در حفاظت از منابع

 غلام‌محمد زارعی نماینده مردم شهرستان های بویراحمد و دنا در این نشست اظهار داشت: ساختار موجود محیط زیست این استان هم اکنون  200 جایگاه خالی دارد که این موضوع سبب شده ماموریت‌های این مجموعه مشکل داشته باشد.

وی عنوان کرد: حقوق و مزایای برخی از کارکنان محیط زیست این استان از جمله محیط بانان از طریق اعتبارات عمرانی تامین می‌شود و از ابتدای امسال تاکنون به دلیل تخصیص ندادن اعتبارات عمرانی هنوز حقوق دریافت نکرده‌اند.

زارعی با اشاره به اینکه برخی روستاهای روستاهای شهرستان‌های بویراحمد و دنا در محدوده محیط زیست و مرز محیط زیست واقع شده است، افزود: این موضوع سبب به وجود آمدن چالش‌های بین مردم و سازمان محیط زیست شده است که انتظار می‌رود مسئولان متولی برای رفع این مشکل تلاش کنند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی خواستار رفع مشکل کمبود نیروی انسانی در محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد شد و گفت: در این صورت شاهد ایجاد انگیزه کارکنان و تقویت توان آنان برای حفاظت از جنگل‌ها و محیط زیست هستیم.

بالگرد از اصلی ترین نیازهای محیط زیست در استان است

موسی خادمی استاندار استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه توسعه پایدار با کمک حفظ محیط ‌زیست و طبیعت امکان‌پذیر است، افزود: برای ایجاد توسعه پایدار در سطح استان نیازمند یک مدل و الگو هستیم.

وی با اشاره به اینکه این استان 20 درصد جنگل‌های زاگرس را در اختیار دارد، تصریح کرد: این استان ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بسیاری دارد که باید به این ظرفیت‌ها توجه ویژه انجام گیرد.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد حفظ محیط ‌زیست را برای توسعه این استان ضروری دانست و افزود: محیط‌ زیست استان کهگیلویه و بویراحمد نیازمند بالگرد است.

 دولت تدبیر و امید توجه ویژه ای به مسائل زنان داشته باشد

رئیس آموزشکده فنی و حرفه‌ای دختران یاسوج مشارکت سیاسی زنان را در ایران براساس آخرین گزارش‌های رسمی بین‌المللی نگران‌کننده خواند و گفت: اقلیتی تندرو شیپورهای بزرگ در دست دارند مخالف حضور زنان در عرصه‌های مختلف هستند اما ما از رئیس جمهور حقوقدان می‌خواهیم انتظارات بانوان را برآورده کند.

فرزانه آرامش گفت: متاسفانه مشارکت‌های زنان ایران در تمامی حوزه‌ها به ویژه حوزه‌های سیاسی و اجتماعی نگران‌کننده بوده به گونه‌ای که این مشارکت‌ها در حوزه سیاسی به صفر رسیده است.

وی گفت: از دولت تدبیر و امید انتظار داریم که توجه جدی به مسئله زنان داشته باشد.

آرامش به وضعیت مشارکت زنان در کهکیلویه و بویراحمد اشاره و اظهار کرد: تغییر در برخی ساختارها نیاز به گذر زمان است که امیدواریم دولت در دوسال آینده به بسیاری از این تغییرات پاسخ مثبت دهد.

آزادی بیان و مطبوعات هرچه زودتر محقق شود

مدیرکل امور اجتماعی استانداری کهگیلویه و بویراحمد در این نشست گفت: احداث سد خرسان ۹ هزار کهگیلویه و بویراحمدی را آواره می‌کند.

این مسئول ادامه داد: محیط زیست باید در تقویت مسائل زیست‌محیطی بخشی از کارها را به سازمان‌های مردم نهاد واگذار کند چرا که تاثیرپذیری آن‌ها در فرهنگ مسائل زیست‌محیطی بسیار بالا است.

میر محمدی با در خواست تحقق آزادی بیان و آزادی مطبوعات به معاون ریس جمهور گفت : محیط بانانی در زندان داریم که سرشان زیر تیغ است و باید حمایت شوند و تقاضا داریم که ویژه به این امر توجه شود.

وی با بیان اینکه استان کهگیلویه و بویراحمد در حوزه‌های مختلف ظرفیت‌های بالایی دارد، گفت: کهگیلویه و بویراحمد در تولید عسل از استان‌های برتر است و امروز در اثر ریزگردها وضعیت بحرانی شده و خسارات زیادی را به زنبورداران این استان وارد کرده است.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به سدسازی‌ها و ایجاد مشکلات زیست‌محیطی در خصوص سد‌ها گفت: سد خرسان ۳ در صورتی که به بهره‌برداری برسد قریب به ۹ هزار نفر آواره می‌شوند و هزار و ۴۰۰ هکتار جنگل زیر آب می‌رود و ۵۰۰ میلیارد تومان خسارت به زیرساخت‌های دولت وارد می‌کند

ارسال نظرات