مجامع فرهنگی مردمی مختلف استان اصفهان با تشکیل ستاد استقبال مردمی در تلاش هستند تا از تمام ظرفیت‌های فکری، فرهنگی و هنری مردم برای برگزاری مراسم تشییع پیکر مطهر شهدای غواص و خط شکن استفاده کنند.
کد خبر: ۸۵۵۰۶۹۲
|
۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۳

به گزارش خبرگزاری بسیج، 28 اردیبهشت ماه بود که خبری مبنی بر کشف پیکر 175 شهید غواص و خط شکن با دستان بسته منتشر شد. در واقع پیکر 175 شهید از مجموع 270 شهید تازه تفحص شده که در آخرین مرحله تبادل شهدا از مرز شلمچه وارد کشور شدند، جمعی از غواصان و خط شکنان شهید عملیات کربلای 4 بودند. بعد از گذشت تشییع باشکوه و 5ساعته این شهدای والامقام در 26 خرداد ماه، از یک ماه پیش تا کنون مراحل شناسایی هویت آنان در حال انجام است. هویت پیکر مطهر شهید سید جلیل میری ورکی خط‌شکن این عملیات اولین شهیدی بود که به‌واسطه مدارک کامل شناسایی هویتش احراز و اعلام شد.

معراج شهدای مرکز چندی پیش از شناسایی 50 شهید از 175 شهید خط شکن و غواص خبر داده است. قرار است این شهدای عزیز به همراه شهدای گمنام در 25 شوال برابر با 20 مرداد ماه سال جاری مصادف با شهادت امام جعفر صادق(علیه السلام) در استان‌های مربوطه تشییع و به خاک سپرده شوند. پیکر این شهدا غواصان و خط‌شکنانی مربوط به 4 یگان: 25 کربلا، 41 ثارالله(ع)، 14 امام حسین(ع) و 7 ولی‌عصر(عج) بوده‌اند که همزمان با ایام شهادت امام جعفر صادق(ع) در استان‌های خوزستان، مازندران، اصفهان، گلستان و کرمان تشییع می‌شود.

در استان اصفهان نیز همچون چهار استان دیگر شهیدانی تشییع و به خاک سپرده خواهند شد سردار مجتبی شیروانیان مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اصفهان با اشاره به برنامه استان اصفهان برای خاکسپاری شهدای غواص و خط شکن  از آخرین جزئیات برنامه تشییع و شناسایی شهدا در اصفهان خبر داد. او  گفت: پیکر پاک 48 شهید دوران دفاع مقدس روز سه‌شنبه 20 مرداد ماه هم‌زمان با سالروز شهادت امام جعفرصادق(ع) در اصفهان تشییع و روز پنج‌شنبه و جمعه پیکر شهدا در شهرستان‌های محل سکونت خانواده‌های شهدا تشییع و به خاک سپرده می‌شود.

براساس هماهنگی‌های لازم با کمیته جستجوی مفقودین ستادکل نیروهای مسلح، تعداد 30 شهید گمنام و 18 شهید شناسایی شده تازه تفحص شده متعلق به اصفهان هستند. شهدای شناسایی شده براساس تصمیم‌گیری سپاه، بنیاد شهید و امور ایثارگران و خانواده‌های گرانقدرشان، تشییع و تدفین می‌شوند. پیکر پاک شهدای گمنام هم در شهر امیر آباد(از توابع شهرستان نجف‌آباد)، شهر بافران (از توابع شهرستان نائین)، ذوب‌آهن اصفهان، محله‌های عاشق آباد و نصر آباد اصفهان، شهر خوراسگان، شهرک شهید نامجو صنایع دفاع و شهر دستگرد (از توابع شهرستان برخوار) به خاک سپرده می‌شوند.

مراسم تشییع شهدای غواص در اصفهان از ساعت 17 عصر روز دوشنبه نوزدهم مردادماه از میدان امام(ره)؛ ابتدای خیابان حافظ آغاز شده و کاروان شهدا طی عبور از چهارراه شکرشکن، خیابان احمدآباد، میدان احمدآباد و خیابان بزرگمهر به سمت گلستان شهدا حرکت می‌کند. همچنین مراسم شب وداع با این 48 شهید غواص و گمنام، همزمان با شب شهادت امام جعفر صادق(ع) در گلستان شهدای اصفهان برگزار می‌شود.

در راستای تشکیل ستاد استقبال مردمی که متشکل از مجامع فرهنگی مردمی مختلف استان اصفهان است، تلاش شده است تا از تمام ظرفیت‌های فکری، هنری و فرهنگی مردمی برای بهتر برگزار شدن مراسم تشییع و ماندگار شدن این رویداد بزرگ استفاده شود. در پی ورود شهدای غواص ستاد به اصفهان استقبال مردمی به برگزاری مسابقه، ساخت فیلم، مستند، تولید پوسترهای متعدد، نصب در فضای شهری، نصب غرفه در مناطق مختلف شهری و.... اقدام کرده است. برای مثال یکی از انواع طراحی ِ پوستری که در این زمینه اتفاق افتاده است، پوسترهای «یونس گُم گشته بازآید» است که به همت فعالان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی اصفهان منتشر شده است؛ این پوسترها تصاویری از غواصان لشکر 14 امام حسین(ع) گردان یاسین، به فرماندهی سردار شهید حسین خرازی است. نمونه‌هایی از آن در ادامه می‌آید:

حدود 30 غرفه در سطح شهر نصب می‌شود که به اقدامات متعدد فرهنگی مشغول خواهند بود. مساجد همچون کانون‌های مراگز مختلف فرهنگی تا  روز استقبال از شهدا فعالیت‌هایی را مانند توزیع عکس و پوستر، راه‌اندازی ایستگاه‌های صلواتی، توزیع شربت و... انجام خواهند داد. خانه فیلم نیز برای عموم مردم فراخوانی را برای تولید فیلم، مستند و تصویر اعلام کرده است تا مردم و همچنین افرادی که در این زمینه مهارت و یا علاقه دارند به تصویربرداری از مراسم تشییع پیکر شهدا پرداخته و فیلمبرداری‌ها و مستندات خود را به دبیرخانه تحویل دهند.

همچنین نویسنده‌های انقلابی نیز در این راستا در قالب کتاب، مینی‌مال، گزارش‌های توصیفی از مراسم تشییع پیکر مطهر شهدا به تولید اثر در این رابطه می‌پردازند. علاوه بر مشارکت مجامع فرهنگی مردمی اصفهان مسئولان و نهادهای رسمی نیز در این راستا اقدامات بسیاری را صورت داده‌اند.

ارسال نظرات