امیرخانی خبر داد

ارائه خدمات جدید برای نابینایان در کتابخانه ملی

خبرگزاری تسنیم: معاون کتابخانه ملی از ایجاد امکانات جدید برای نابینایان در این کتابخانه خبر داد.
کد خبر: ۸۵۵۰۷۱۶
|
۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۴

به گزارش خبرگزاری بسیج، غلامرضا امیرخانی، معاون کتابخانه ملی،  با اشاره به فعالیت‌های جدید کتابخانه گفت: کتابخانه نابینایان و کم‌بینایان کتابخانه ملی یکی از مراکز مهم اطلاع‌رسانی ویژه کشور محسوب می‌شود که با ارائه انواع خدمات اطلاعاتی در قالب منابع گویا و بریل، ابزارهای خاص نابینایان و کم‌بینایان به خدمات‌دهی به این گروه از مراجعه‌کنندگان می‌پردازد. محیط این کتابخانه مخصوص نابینایان طراحی شده و چیدمان‌ وسایل و ابزارها به گونه‌ای است که آنان بتوانند به‌راحتی از فضای آن استفاده کنند.

وی ادامه داد: کتابخانه ملی برای ارائه منابع به روشندلان برنامه‌ها و خدمات جدیدی را در نظر گرفته است که از جمله این موارد طراحی نرم‌افزار جدید برای دسترسی آسان به منابع و همچنین افزایش دوره‌های آموزشی است. علاوه بر این، در آینده نزدیک نیز اسنادی از محمد خزائلی، بنیانگذار انجمن حمایت از نابینایان قرار است به کتابخانه ملی منتقل شود. این اسناد با توافق خانواده وی منتقل خواهد شد.

زنده‌یاد محمد خزائلی دانشمند و محقق نابینای معاصر، در سال 1293 ش در اراک تولد یافت. وی در چهار سالگی، به علت ابتلا به بیماری آبله، بینایی‏ش را از دست داد و با وجود نابینایی مطلق، از پنج سالگی در مدرسه مخصوص نابینایان به تحصیل پرداخت. او به کمک حافظه نیرومندش در امور درسی به سرعت پیشرفت کرد و موفق به اخذ دو درجه لیسانس و دکترا در رشته‌‏های حقوق و حکمت و فلسفه از دانشگاه تهران شد. خزائلی چندی آموزگار بود و زمانی پیشه دبیری داشت تا سرانجام خود به تأسیس یک واحد بزرگ فرهنگی مبادرت کرد و تمامی دروس متوسطه و دانشگاه توسط استادان نخبه و دانشمندان در آن مؤسسه تدریس می‏‌شد. اقدام خزائلی در تأسیس چنین مؤسسه فرهنگی عظیم و غنی، خدمت با ارزشی به فرهنگ کشور کرد و هزاران نفر از جوانان، تحصیلات خود را در آن مؤسسه به پایان بردند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار