وزیر ارتباطات ایران و وزیر اقتصاد و صنایع جمهوری آذربایجان برای احداث راه‌آهن رشت، آستارا، آذربایجان و آزاد شدن تسهیلات ویزایی، و استفاده ایران از ماهواره آذربایجان توافق کردند.
کد خبر: ۸۵۵۰۷۴۷
|
۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۲

به گزارش خبرگزاری بسیج، محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات امروز با وزیر اقتصاد صنایع جمهوری آذربایجان دیدار کرد. این دیدار به منظور آماده‌سازی مقدمات برگزاری کمیته مشترک اقتصاد ایران و آذربایجان در تهران انجام شد.

محمود واعظی در این دیدار اظهار داشت: به این وسیله اعلام می‌کنیم، بعد از توافق هسته ایران و 1+5، روابط ایران با کشورهایی که از گذشته دارای ارتباط خوبی بوده‌اند، به‌ویژه همسایه‌ها از جمله کشور آذربایجان به سرعت گسرتش خواهد یافت.

وی گفت: در طی مذاکرات انجام‌شده، نتیجه گرفتیم که 2 کشور می‌توانند همکاری در زمینه‌های انرژی، نفت، گاز، پتروشیمی، برق، گمرک، تجارت و مبادلات بانکی قابل گسترش است.

وزیر ارتباطات خاطرنشان کرد: در این سفر هیأتی از بخش خصوصی و مدیران دولتی، وزیر اقتصاد و صنایع آذربایجان را همراهی می‌کنند و از امروز 7 کمیته برای بررسی تمامی مسائل در حوزه‌های مختلف با حضور مدیران و کارشناسان دو طرف تشکیل شده است.

واعظی یادآور شد: کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و آذربایجان طی 7 سال گذشته به حالت راکد درآمده بود، حتی آخرین باری که کمیسیون مشترک دو کشور در 5 سال گذشته در تهران تشکیل شد، به‌دلیل اختلافات سند این کمیسیون به مرحله امضا نرسید.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به بهبود روابط دو کشور، پس از توافق هسته‌ای ایران و 1+5، گفت: همکاری‌های بانکی که کاملاً بسته شده بود، گشایش یافته و در زمینه حمل‌ونقل جاده‌ای و پروازها بسیار منظم شده است.

وی گفت: حجم روابط تجاری دو کشور هم‌اکنون 500 میلیون دلار است که تا سال آینده به 3 برابر افزایش خواهد یافت.

واعظی با اشاره به دیگر برنامه‌های توسعه روابط ایران و آذربایجان، تصریح کرد: مذاکرات برای اتصال راه‌آهن رشت ـ آستارا به راه‌آهن سراسری آذربایجان نهایی شده است، از این طریق اتصال ایران به اروپا از طریق راه‌آهن و اتصال آذربایجان به آب‌های خلیج‌فارس از طریق مسیر ریلی تسهیل می‌شود.

وی گفت: همچنین مذاکراتی صورت گرفته که بتوانیم برق مازاد آذربایجان را خریداری کنیم و در مقابل آذربایجان از ایران دارو تهیه کند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به زمینه همکاری دو کشور در بازار (ICT) گفت: آذربایجان از نظر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری بازار خوبی برای شرکت‌های ایرانی است. این کشور با خریداری یک ماهواره در زمینه فناوری فضایی از ایران جلوتر است و ایران می‌تواند از ظرفیت مازاد آنها استفاده کند.

وی خاطرنشان کرد: در این دیدارها همچنین دو کشور در زمینه تسهیلات ویزایی و حذف محدودیت‌های ویزا توافق کردند که این امر فعالیت را به‌ویژه برای تجار آسان می‌کند.

وزیر ارتباطات گفت: سال گذشته 500 هزار گردشگر از کشور آذربایجان به ایران آمدند و امسال این آمار به 800 هزار گردشگر افزایش یافته است.

* وزیر اقتصاد و صنایع آذربایجان: اراده سیاسی پشت توسعه روابط دو کشور است

همچنین در این دیدار مصطفی یوف وزیر اقتصاد و صنایع جمهوری آذربایجان با تشکر از دیدار رئیس جمهور با هیأت آذری گفت: اراده سیاسی دو کشور برای توسعه روابط ایران و آذربایجان وجود دارد.

وی با تبریک موفقیت ایران در مذاکرات هسته‌ای با کشورهای 1+5، گفت: آذربایجان روزهای تلخ و شیرینی که در کنار ایران را داشته فراموش نخواهد کرد.

وی گفت: این کشور خواهان گسترش همکاری‌ها در زمینه نفت، پتروشیمی، حمل‌ونقل، سرمایه‌گذاری و تحصیل است.

وزیر اقتصاد و صنایع جمهوری آذربایجان همچنین تأکید کرد: روابط دو کشور در آینده‌ نزدیک بسیار عمیق‌تر خواهد شد و کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و آذربایجان تا پایان سال در تهران برگزار می‌شود.

ارسال نظرات